Gå till innehåll
onsdag 26 november 2025

maceoparker

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om maceoparker

  • Placering
    Kadett
  1. Ok! Tack för svar! Provar att byta/fixa propellern ordentligt till att börja med då, så håller jag tummarna för att det löser problemet...
  2. Hej. Jag har en Yamarin 540 med en Johnson 90 hp. Förra sommaren körde jag i låg fart på en outmärkt sten. Såvitt jag kunde avgöra efter att ha tagit upp båten var det bara motorn som gått på. Skäddan (som fenan längst ner på drevet väl heter?) hade fått ett litet märke och propellern var tillruggad i kanterna. Det var dock inga jättestora gropar i propellern, utan mest relativt små ojämnheter. Jag kollade enligt råd m.hj.a. en tumstock att själva propelleraxeln inte blivit skev genom att hålla tumstocken mot centrum av axeln och rotera den sakta. Jag kunde inte se att den vobblade någonting alls... Ändå - trots denna relativt blygsamma åverkan på propellern - upplever jag att båten går betydligt sämre än innan. Den vobblar märkbart när man är själv i båten - fören vaggar såväl åt sidorna och studsar upp och ned när jag drar på, vilket jag inte tyckte att den gjorde förut. Då gick båten jättebra oavsett last - stabilt och spikrakt. Dessutom maxar den flera knop mindre nu. Så till min fråga: Kan relativt små skador på propellern ha såpass stora effekter på köregenskaperna eller är det något annat som hänt oxå...tro...? Jättetacksam för all eventuell feedback! /Adam
  3. Nej, faktiskt inte. Såhär ser verkligheten mer och mer ut vad gäller kraven på våra lärare - höjda krav som inte motsvaras av höjda löner.
  4. Den upprörda debatten fortsätter, ser jag... Jag har ju redan i princip erkänt att jag egentligen inte försvarar mina uttalanden och att jag vet att det egentligen är larv! (Samtidigt ÄR det alltjämt något lite beklämmande med hur illa språket behandlas ibland. Men det har ju förstås liten eller ingen relevans på ett forum som detta, så skit samma!) Jag skrev ju inlägget i regressiv, avundsjuk frustration har jag ju sagt, samt för att provocera, vilket jag uppenbarligen lyckades med! Förlåt, förlåt, förlåt! Släpp det!!! Dock har inlägget givit upphov till en ganska så lustig kvasidiskussion som är roande i sig! Vidare, för att avslöja en hemlis...jag ÄR inte lärare! Jag är utbildad till det men har aldrig jobbat som det, utan sysslar istället med något helt annat som dock ger ungefär samma pengar... Men det är väldigt intressant att se hur fördomar om lärare som grupp börjar kastas fram utifrån uttalanden från en enda person som påstår sig vara lärare på ett båtforum. Någon antydde att lärare skulle vara överbetalda??? Ursäkta mig, men det är nog det absurdaste uttalande jag hört på länge! Mina småidiotiska yttranden bleknar i jämförelse. Utan att vara lärare själv vill jag, som bekant till många lärare och som före detta elev i skolan (vilket vi nog är nästan allihop) påstå att det är ett av de hedervärdaste och sannolikt mest psykiskt påfrestande yrken som finns! Påsklov, sommarlov m.m. - visst - men de har 45-timmarsvecka och lön i nivå med undersköterskor, trots att utbildningsnivå och ansvar för andra människors liv kan jämföras med läkares, som har dubbelt så hög, skattefinansierad, lön. (För att förtydliga: läkare har ansvar för människors mer omedelbara liv och hälsa här och nu, men lärare har ansvar för hur deras elevers framtida liv och hälsa skall komma att se ut, vilket enligt min mening är precis lika viktigt.) De allt ökande kompetenskrav som börjar ställas på lärare är vansinniga. De skall bl.a. undervisa klasser med 30 elever, samtidigt som de förväntas behandla varje enskild elev helt unikt och individanpassa undervisningen för var och en, men ändå undervisa alla på en och samma gång. De har inte sällan till uppgift att uppfostra eleverna paralellt med att de skall se till att ungarna tillägnar sig konkreta kunskaper, hur omotiverade dessa än är. Det finns en alltmer utbredd syn i de politiskt korrekta kretsarna att om en elev får underkänt så är det i första hand lärarens fel, oavsett omständigheterna. Det ses helt enkelt som en del av lärarens förväntade kompetens att bara se till att bedriva verksamheten på ett så dynamiskt sätt att alla - såväl plugghästen som den konstanta skolkaren - når godkäntmålen. Klarar inte läraren detta är det ett tecken på inkompetens/tjänsteförsummande etc - you name it! Elevens fel är det i alla fall aldrig...ungefär så går diskussionen. Vansinne! Läraren skall alltså helst vara en superintelligent muterad bläckfisk med sextio armar, tio munnar och minst lika många fristående hjärnor, sprudlande av inspiration och kreativitet, respektingivande som ett bergsmassiv och samtidigt förstående, tröstande och tålmodig som en ängel, samt gärna ganska rolig emellanåt. Läraren skall forma våra framtida samhällsmedborgare så att de blir glada, empatiska, kunniga, kompetenta, strävsamma och demokratiska. Och allt detta för en månadslön på mellan 20-25 000. Lärare överbetalda?? Nja, knappast. Nu drev jag iväg en del...men detta är ett ämne jag brinner för på riktigt, till skillnad från ordbajseriet jag inledde hela denna tråd med...
  5. He he...jag visste väl att reaktionerna inte skulle vänta på sig! Jovisst la jag in detta delvis för att provocera, vilket kanske är barnsligt, men oxå i samband med en enorm frustration över att jag i min enfald trott att det skulle kunna vara möjligt att köpa en bra, stabil styrpulpetbåt för under 100 000:-, vilket visat sig vara i princip omöjligt om båten inte är 20 år gammal... Senare hittar jag denna site och börjar leta runt efter andra i min situation för att få tips och råd, bara för att slås av hur extremt många det är som med sådan självklarhet slänger upp förslag på båtar tre gånger så dyra, som om det vore en fis i rymden att slänga ut 300 000:- Detta är förstås min tolkning av det hela...men det var den känslan jag fick när jag letade runt, vilket ytterligare ökade min frustration. Vidare har jag säkert, som sagt, någon slags odiagnostiserad problematik eftersom jag reagerar så starkt på vissa typer av taffligt språk! Det är ett handikapp jag dras med, detta skall erkännas! Jag vet att det egentligen inte spelar någon som helst roll på ett forum som detta! Så - jag var/är frustrerad över hur j-a dyrt det skall vara att ha en liten hyfsad plastbalja, samtidigt som jag roas lite av att anmärka på språk eftersom det är så tabu... :S Larvigt - ja, jag vet! Jag är som sagt inte så naiv att jag tror att teoretisk utbildning=pengar! Och jag ser egentligen inte ner på någon annan mer än vad jag ser ner på mig själv titt som tätt, som någon insiktsfullt antydde! Många av mina yttranden var tjuriga, oberättigade och orättvisa och det vet jag oxå! Jag var bara tvungen att spy ur mig lite frustration och gjorde det på detta sätt. Får nog skapa en ny profil under ett annat namn, för nu är väl lynchmobben snart efter mig här... ;S
  6. Följande är nog den typ av inlägg som de flesta, eller åtminstone väldigt många, stör sig enormt på... Jag är väl en tönt, men i så fall må det vara hänt! När jag läst i forumen här på maringuiden har en sak slagit mig och faktiskt gjort mig litet illa berörd. Människor som uppenbarligen har nog stabil ekonomi för att ha råd med båtar i flerhundratusenkronorsklassen besitter samtidigt en (skriftlig) språkförmåga i paritet med normala mellanstadieelever. Någonting inom mig får mig att må riktigt dåligt av detta. Som sagt - att jag alls reagerar så är väl ett tecken på att jag är en tönt eller kanske till och med har någon form av odiagnostiserad bokstavsproblematik. Jag är väl avundsjuk också - jag har gått ur grundskolan och gymnasiet med relativt hyfsade betyg och till och med läst på universitetet, och ändå har jag en inkomst (lärare) som gör ett båtköp på över 100 000 kr till en stor affär för mig. Andra kan knappt stava, men skrattar åt båtköp under 300 000 kr... Kunskap värderas helt enkelt inte alltid, och jag är inte så naiv att jag trott att det finns ett nödvändigt samband mellan utbildningsnivå och inkomst (då hade jag inte valt att bli lärare), men icke desto mindre är det mycket frustrerande. Hur som helst känner jag mig tvungen att skriva dessa rader, om inte annat bara för att få dem ur mig... Inlägget kanske strider mot nätetiketten, och i så fall ber jag om ursäkt, men det är inte riktat mot någon specifik enskild individ utan mot en utbredd tendens... Finns det någon - överhuvudtaget någon enda medlem här förutom jag som håller med mig eller åtminstone förstår mig? /Språkpolisen
  7. Hej! Jag står just i begrepp att köpa min första ordentliga båt, vid 34 års ålder (efter att ha skumpat runt i en gammal skruttig plasteka av tvivelaktig kvalitet ända sedan min ungdom, då denna inköptes av mina föräldrar enligt devisen snålheten-bedrar-visheten) ... Jag har alltid gillat Ryds styrpulpeter (även om jag som sagt aldrig ägt någon själv). I min båtsuktande men ekonomiskt obemedlade ungdom åkte jag omkring en del i framför allt två rydsmodeller som tillhörde vänner/bekanta - 475 GT och 530 GT. Framför allt 530 GT har jag fantastiska minnen av - en sådan grym stabilitet och mjukhet i gången även vid höga farter i grov sjö. Dessutom minns jag den som väldigt rymlig för sin storlek, och smart planerad, rejält tilltagen på bredden, vilket gjorde att ganska många kunde få plats bekvämt. Nu är jag ute på blocket och letar, och har insett att 530n sedan länge gått ur produktion. De båtar som ligger utannonserade är från början av 90-talet. Mig gör det iofs inget att båten har några år på nacken så länge skicket är bra - för jag vet ju att det är en underbar båt. Men så har jag oxå sett att det ligger ganska många 510 GT/GTS/GTI ute, vilket väl är något slags mellanting storleksmässigt mellan 475an och 530n? Det är ju betydligt nyare modeller oxå, vilket säkert ökar andrahandsvärdet, och dessutom är de ju faktiskt lite snyggare (även om detta absolut inte är det viktigaste)... Men personligen har jag ingen som helst erfarenhet av denna modell/modeller, så jag vet ingenting om hur den/de beter sig på sjön. Sålunda - till min egentliga fundering: Hur är 510 GT/GTS/GTI som båtar i relation till 530 GT? Det jag gillade med 530n var som sagt stabiliteten och mjukheten. Hur står sig 510orna vad gäller dessa egenskaper? Någon som har erfarenhet av bägge modellerna och kan jämföra? Kort sagt - vilken skulle ni rekommendera? Och så ytterligare en fråga - vilka motorstorlekar är optimala för respektive modell? Stort tack på förhand! /Adam
×
×
  • Skapa nytt...