

Tillman
Medlemmar-
Innehålls Antal
16 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Tillman
-
Placering
Kadett
-
Hej! Äger en YSB12, och på min läcker det inte från ventilkåpan. Vart sitter hålet du pratar om? Tillman
-
Hej! Såhär ser den ut på min. Skicka ett mail med en e-postadress så ska jag skicka en pdf-fil med hur du går tillväga. Tillman
-
Hej! Kolla tryckoljeröret att det är helt. Se bild. Hoppas den följer med. Kan också vara packning mellan tråget och locket, kommer inte ihåg namnet. Men det finns även på bilden. Filterhuset kan läcka. Var verkligen precis all olja slut? Om det var så så lutar det år oljeröret. Har inte koll på om det finns plugg i botten, brukar suga upp oljan från mätstickehålet. Tillman
-
Äntligen:-) Jag tror du har hittat det. Nålen är en känslig del. Sen tror jag att vi har olika pumpar du och jag, för när jag luftar vid bränslepumpen så kommer det alltid bränsle, slnangen från filtret går direkt till pumpen och det är på den anslutningen som jag luftar. Hoppas att du får dina dagar på sjön. Tillman
-
Det börjar närma sig.... Återigen kan jag bara jämföra med min. När jag öppnar luftningsskruven som sitter på anslutningen till bränslepumpen ( inte matarpumpen) så kommer det alltid bränsle, utan att starta motorn. Kommer det inte bränsle här så får du, som du själv säger, inte igång motorn. Jag vet att om jag stänger bränslekran så kommer det inget bränsle heller även om vägen är lång från tanken och via två filter så stannar bränslet kvar i röret. I min båt är det mycket liten höjdskillnad mellan tanken och fram till bränslepumpen, därav matarpumpens existens. Jag tror att någonstans mellan din matarpump och tank finns ditt problem. Kämpa på! Tillman Senast ändrad av Tillman | 23 augusti 2009 | 22:21
-
Hallå igen! Vet inte hur det är på din , det finns säkert en hel del olika lösningar. På min sitter det ett stort filter på motorväggen, mest för och fånga upp ev vatten. Kallas förmodligen vattenavskiljare, vad vet jag.... Efter den kommer matarpumpen ( elektrisk i mitt fall ) sedan kommer ett finare filter som sitter monterat på motorn. Gjord av metall. Efter det går det vidare till bränslepumpen osv. Så för min del är det två filter. Lycka till! Tillman
-
Hallå! Min matarpump är elektrisk och klickar/tickar lite då och då. Den jag menar är själva högtryckspumpen som sitter på motorn. Men nu skrev du att du får en bra stråle ibland, så om jag vore du skulle jag nog fortsätta lufta ett par gånger till och kolla alla bränsleslangar så att dom sitter ordentligt, så att ingen luft kommer in i systemet. Tillman
-
Hej! Inte direkt expert på detta men det problem du har, att det läcker mycket lite från spridaren, kan tyda på att trycket från dieselpumpen ( förväxla inte med matarpump ) inte är högt nog för att få spridaren att öppna. När jag la i båten i somras så ville inte min starta heller. Det hördes inget ljud från pumpen när den ska trycka in bränslet. Jag hade en extra pump ( från ett tidigare motorhaveri ) så jag bytte och efter det har det funkat. I bränslepumpen sitter det lite prylar, ta isär pumpen och kolla, det sitter bl a en liten kula som ska löpa fram och tillbaka och stoppa och öppna för bränslet. Om du behöver en manual så hör av dig, jag har en i pdf-format. //Tillman
-
Tjena Chifen! Skulle gärna vilja ha dessa schema! Är det pdf-filer? //Tillman Senast ändrad av Tillman | 16 augusti 2009 | 19:09
-
Hej! På min var det utslitna motorkuddar som orsakade metalliskt ljud vid låga varv, då motorn skakar som bäst och hoppar runt i motorutrymmet. Bytte ut alla fyra och nu låter det riktigt bra. //Tillman
-
Hej! Jag snackade med en erfaren yanmar-gubbe och han påstod att returröret från spridaren skall gå till tanken, pga att man haft problem med att det kom luft in i systemet via returen och att det fanns en bulletin som rekommenderade att man ledde returen direkt till tanken istället för filtret. Ta inte isär spridaren, plocka loss den och ta med den till nån verkstad som kan provtrycka den, alternativt lossa spridaren fäst den i bränsleröret rikta den i ofarlig riktning, kör startmotorn och kolla om spridaren trycker ut bränsle, se bara till och vara försiktig så att du inte sprutar diesel där du inte vill ha det. //Tillman
-
Hej! Ok, skönt att det inte lagerna. Har du justerat bränsleregulatorn på pumpen? //Tillman
-
Hej! Lidingömarin har en hel del på deras hemsida om Yanmar. Jag har några i PDF-format, om du vill ha dom så skicka mig din mail-adress. //Tillman
-
Hej! Kolla om termostaten funkar ordentligt. Innan motorn uppnått ca 40 grader ska vattnet gå rätt ut och sedan när termostaten öppnar så ska vattnet passera motorn och kyla. Kan ju vara nåt stopp någonstans. När jag lyfte på locket till min YSB fanns det en hel del skit där. Kolla in denna sida: www.batbesiktning.se kolla under artiklar, finns lite om denna motortyp och dess problem. //Tillman
-
Hej! Du skriver att den vägrar starta när den är varm, går motorn utan problem tills att du stoppar den? Anledningen till at jag frågar är att min ysb12 råkade ut för ett brott på oljeledningen och gick tom under några minuter. Vilket jag givetvis upptäckte lite sent. Men när jag försökte starta motorn kall så gick det jättebra men sen gick den trögare och trögare och till sist stannade den. Försökte man starta då så gick startmotorn riktigt ansträngt och motorn ville inte gå igång. om man väntade tills den kallnat så kunde man göra om samma procedur igen. Några lager hade fått stryk och efterhand som motorn blev varm så såg lagerna till att det gick trögare. Hoppas för din skull attt det inte är samma problem. //Tillman