Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

fam_sg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om fam_sg

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hmm, inga svar... hoppas jag inte skrämde bort alla duktiga hempulare genom att efterlysa proffs i rubriken? ALLA idéer mottages tacksamt, såklart.
  2. Hej, har förgäves försökt fixa båtmotorn med nu ger jag snart upp! Kortfattat: Yamaha 5CS 1981 som följde med båten. Enligt tidigare ägare har den fungerat ok, men gradvis blivit tjurigare att starta tills han gav upp ställde undan motorn. Den ser inte ut att ha gått mycket och är oskruvad. Jag har bytt stift, tändhatt och gjort rent förgasaren. Gnista finns, men den känns rätt klen (jämfört med en MC) och bara vid ett par tillfällen har jag fått motorn att tända till. Bägge gångerna då på startgas, vilket osökt leder oss fram till nästa (?) problem. Oavsett att jag pumpat fram bränsle med blåsan så att förgasaren flödar och rycker förtvivlat i startsnöret blir motorn aldrig sur. Jag har ett par sidor ur verkstadsmanualen med mätvärden för elsystemet. Började med tändspolen och läste att primärsidan skall mäta 0,2-0,3 Ohm. Jag mäter 0,7 Ohm. Vad innebär det för funktionen? Sekundärsidan ligger inom tolerans; 2,5 kOhm. Och vidare, borde inte motorn sura ner sig om bränslepumpen funkar? Det luktar heller inte bränsle om stiftet... Membran packning till bränslepumpen kostar ca 600kr, en ny tändspole ca 800kr. Vill ogärna beställa något om det finns fler fel, typ cdi etc. Vad tror ni - finns det några patentfel som yttrar sig som ovan? Många tack på förhand! Senast ändrad av fam_sg | 19 juli 2009 | 23:54 Senast ändrad av fam_sg | 25 juli 2009 | 11:37
×
×
  • Skapa nytt...