Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

WillesFarsa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om WillesFarsa

  • Placering
    Kadett
  1. Du -somena-, det var ett j-a snack om månen! Jag vet att det i dagarna var 40 år sedan, men är du säker på att du inte hamnat i fel forum? Eller är du bara lite lagom semesterhög? Som du kanske såg löste det sig. En lite mer jordnära person tipsade om en manual på en norsk sajt. Mh WillesFarsa
  2. Det var stoppskruven! När jag skruvade ut den max (så att det stoppade vid muttern/skruvfästet istället för skruven), kunde jag skjuta fram gasreglaget ytterligare nån cm. Detta gjorde i sin tur att plattan tryckte ner armarna till förgasarspjällen en eller halvannan cm till. Maxvarvet höjdes då till 5350 istället för 4600 med 2½ pers ombord! Tack så hemskt mycket för ert engagemang! Härligt när ett forum funkar! /WillesFarsa
  3. Gissade ju oxå att det var ett ekolod. Men frågan är alltså hur det funkar... Har tryckt och tryckt men inget verkar hjälpa. Det piper som f-n hela tiden. Nån annan som har koll? /WillesFarsa
  4. Hej! Har problem med att min motor inte varvar ut riktigt. Sitter på en Ryds 530 DC. Hade en teori om att det var propellern som har för hög stigning. Men efter att fått svar på mitt förra inlägg (http://www.maringuiden.se/forum/;thread=301981&highlight=ryds 530) så började jag kolla själva motorn. Bosse hade en teori om att full gas på reglaget inte var full gas på motorn. Och det verkar som om han har rätt! På bifogad bild ser man till vänster hur det ser ut på tomgång och till höger hur det ser ut med med full gas på reglaget. Problemet är att det finns mycket mer att ge! Armarna till förgasarna går att trycka ner flera cm till. Det går att justera så att man får full gas vid full gas, men då är tomgången alldeles för hög! Har jag fel delar i motorn? Kan plattan som trycker ner armarna till förgasarna via rullen vara fel? Tack på förhand! /WillesFarsa
  5. Hej! Instrumentet (till vänster) på bifogade bilder sitter på en Ryds 530 DC från 1990. Det verkar leva sitt eget liv. Piper och håller på. Tror att det är nån form av ekolod och ankarvakt. Är det någon här som känner igen det och vet hur det fungerar? Kanske till och med har en instruktionsbok som han/hon kan tänka sig sälja eller på annat sätt dela med sig av? Tack på förhand! /WillesFarsa
  6. Tack för ditt svar. Behålla diametern, men minska stigningen, alltså? Nån mer som har koll på diametern/stigningen till min båt och motor?
  7. Hej! Har precis köpt min första båt! En Ryds 530 DC med en Johnson 70 hp. Från 1990 resp 1989. Jag tycker inte att motorn varvar ut som den ska. Maxar 4500 v/min med två vuxna och ett barn ombord. Den borde väl komma över 5000 v/min? Det sitter en 14 x 17 propeller på och enligt en instruktionsbok jag fick med, ska det va en sådan propeller på motorn. Menh där står oxå att motorn bör varva 5500 v/min! Och det gör den ju verkligen inte . Läste i ett inlägg här att någon rekommenderade en 13¼ x 17 propeller till en likadan kombnation båt och motor. Se länk: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=281859&highlight=ryds 530. Är det diametern som skiljer, eller är det stigningen? Har inte koll på det där... Finns det nån expert på ämnet här på forumet som kan tänka sig att förbarma sig över en stackars landkrabba och komma med råd ang propellern? Tack på för hand!
×
×
  • Skapa nytt...