Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Benny71

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    29
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Benny71

  • Placering
    Fänrik
  1. Jag markerade detta som löst, det verkar från flera källor som det inte är utbytbart, och då vart den propellern jag kikade efter ointressant. Tack för hjälpen ni som svarat.
  2. Jag undrar om det är nån som vet om Suzukis original-propellrar har utbytbar hub, tänker nu speciellt på de som är gjorda för 100+ motorer och i rostfritt material till gamla 2-taktare, den bör heta typ 58200-92E21-000 eller nått sånt den jag tänker på. Den är 141/4 och 22, infogar ett par bilder nedan. Jag vet inte hur det ser ut när det är utbytbart, eller när det inte är det för den delen. Om det går byta hub, då är min följdfråga (har försökt googla), är det någon som vet om det går köpa till en hub som passar min Johnson 115Hp -92 (2-takt) som går använda på nämnda propeller?
  3. hmm... jag skulle nästan gissat på XHS II 206, där står det i alla fall att det är 4,25 huset, vilket det inte gör på den du sa. Fast den du sa ser ut att kunna vara rätt med, dock på den raden som skulle kunna indikera det så står det inte 2-stroke, men det står 4-stroke på alla andra. Men då årsmodellerna där går från 1979 så kan det knappast vara annat än 2-takt. Jag tycker allmänt sett att min gamla motor verkar ramlat ur registren på nått vis, som du säger - konstigt =/ EDIT: Från pdf-dokumentet du länka, är det inte den som står på översta raden där på sid 57? Det står Evinrude/Johnson V4 bara, sen inget om år eller något. Men hubkit: 835266Q 1(1) då.
  4. Jag försöker hitta pris å så på hub-kittet, så man vet om det är idé p.g.a priset att leta efter de propellrarna där man kanske måste byta på. Jag hittade nån svensk sida som sålde, de verkade inte ha till min motor, denna sidan: http://www.seasea.se/motortillbeh%C3%B6r/trimplan_propeller/propeller ...de jag såg där hade 15 splines enligt bilden i alla fall, å jag har ju 13. Men jag hittade utomlands på det numret du sa, och priset verkar ju inte så farligt, 300kr+frakt c.a, men när jag hittar någon info på vad de ska passa till så står det inte min motor, utan Suzuki 90-115Hp 4-takt (2001-2008): http://bblades.com/shop/hub-kits/flo-torq-ii-hub-kit-835283q-1/ Är du säker på att den passa på min, är det samma på nyare Suzuki och äldre Johnson/Evinrude? EDIT: Hittade på en annan sida, då står det rätt märke, men tittar jag på bilden så är det 15 splines. Sen står det även att det är till 4-taktare, den infon får jag på ett flertal länkar: http://mercuryperformance.com/flo-torq-ii-hub-kit-johnson-suzuki-835283q-p-212893.html
  5. Tack för dina svar. Jag hoppas du är aktiv på forumet när jag börjar provköra om jag behöver mera hjälp och tips ;D
  6. Det var mest för att jag ville ha något som funkar alls, och även för att se hur den beter sig med en rostfri propeller. Planen är att hitta vad jag ska ha på sikt och sen sälja av den här. Annars så sparar jag den och använder om vi ska köra wakeboard.
  7. Nej, jag hade ingen GPS vid det tillfället, och när jag hade det så hade redan propellern pajat, men jag gissar under 40 knop i alla fall, törs inte säga att det var över 35 med säkerhet ens. Han jag köpte den av påstod att den skulle göra 50knop+, men jag vet inte vart han fick det ifrån - jag hade hoppats på något sådant då han sagt det, och med den motorn på den båten tycker jag inte det låter helt omöjligt. Fast jag är ingen expert på sånt. Tror du att 45knop+ är orimligt, eller måste man gå så högt ur vattnet att det blir farligt instabilt då bara menar du? EDIT: Du rekommenderade Laser II från Mercury, har dom samma hub som min propeller ska ha?
  8. Tackar ödmjukast för de svaren. Min motor är en Johnson 115Hp -92 och det är 13-splines på axeln. När jag körde med propulse-propellern så var den, tills den pajade, inställd på högsta stigningen, vilket ska vara 21, då varvade den ut hela registret och hamnade på 5700-5800 vilket bör vara max (varvstoppet ska ligga på 5800 om man köper ny CDI-box med sådant i). Jag har troligtvis köpt (om det går igenom) en 13x19 rostfri propeller nu för att testa med när säsongen börjar, och det är väl först efter man testat den med man kan komma fram till vad jag bör sikta på när det gäller propellerns stigning etc. Så nu vet jag att rake och även cuppning är viktigt, det senare var också ett begrepp jag kände till, men visste inte att det även påverkade lyftförmågan. Vill lägga in en länk på den båt vars gång jag är mest impad av utav allt jag sett tror jag:
  9. Jag köpte förra hösten en Shakespeare Waverider med en Johnson 115Hp på, som hade en Propulse-propeller (som pajade, ett blad gick av). Jag hann bara testa den inställd på läget 21 stigning, men sen pajade ett av bladen och jag fick vibrationer och visste först inte vad det var, men nu vet jag - skräp-propeller. I vilket fall, nu är min förhoppning att denna lilla båt ska gå att få att bli en liten raket i vattnet - eller ja, så nära det går då. Därför vill jag ju att den ska lyfta ur vattnet så mycket som möjligt, så man får en sån här skön gång konstant helst (se bifogad bild). När jag körde med den där justerbara kolfiber-propellern så lyfte den mycket dåligt ur vattnet, typ inte alls, och den toppade nog knappt 40 knop. Jag tänker att om man får den att lyfta ur vattnet som på bilden att man borde kunna hamna på styvt 50 knop i alla fall. Nu vill jag ha lite tips och information angående propellerval, jag vill ju helst ha en stålpropeller då det känns stabilast (så länge man inte kör på grund) och även generellt ska ge högst topphastighet, och även lägre bränsleförbrukning om man bryr sig om sånt. Jag läste mig just fram till att det finns något som kallas rake när man talar om propellrar, och det ska vara vinkeln mellan propeller-blad och propeller-axel, där om denna vinkel går snett bakåt så ska det ge bättre lyft. Stämmer detta så är det precis den typ av info jag letar efter. Först och främst info om vad man bör tänka på för att få så mycket lyft som möjligt. Större diameter och mindre stigning? Eller mindre diameter och högre stigning? Vad är att föredra? Hur hög rake? Någon särskild typ eller märke av propeller? Jag vill inte ha en ytvattenpropeller btw, så tips om sådant kan vi skippa. Jag undrar också över om båten jag har är en båt som ska vara lätt att få att lyfta ordentligt, eller om det är en båt som ska vara typ omöjlig att lyckas med det på. Sedan funderade jag även på om trimplan vore något bra eller dåligt? Både när det gäller hur pass nosen lyfter ur vattnet och angående toppfarten (det senare följer ju på det förra iofs). PS. Jag är givetvis införstådd med power-trims funktion och vikten av att trimma ut motorn.
  10. ok, du menar propellerns diameter i tum, men vad är 13/4? Det gör väl inget om man har en för liten propeller i diametern om stigningen är lite högre? BTW... jag har en 115Hp å hade en skräpig pro-pulse-propeller på när jag köpte den, den har pajat å jag vill nu ha en riktig propeller istället. Tänkte köpa en som är 13x19 nu. Min båt är en liten pluttig Shakespeare Waverider.
  11. Jag undrar om det är samma fäste till propellern till en Johnsson 70Hp som till en Johnson 115Hp, nån som vet? EDIT: När jag tittar på nya propellrar så verkar det som att 115Hp finns med både 13 och 15 splines i infästningen, så jag antar att om det är 13 splines på 115Hp så är det samma fäste precis på 70Hp snurran?
  12. Jajje, de va riktigt nice Fick massa annat strul på vägen senare dock. Första felet var tändkablarna, men de fixade jag med lite Biltema original delar som jag byggde ihop till lämpliga längder. Sedan gick båten som en klocka... tills... ...plötsligt så gasade jag på lite, släppte av, gasade på igen och tog en sväng i ganska hög fart, sen började det skaka förskräckligt i båten (motorn var orsaken, det syndes), och jag vet ännu inte vad det var. Första tanken var att det var propellern som tappat en fena eller nått (det är en sån där i kolfiber med lösa och justerbara blad) - men de va de icke. Jag är nu osäker på om det kan varit nån tändkabel som la av - eller om något nytt fel uppstått. EDIT: Efter att tagit upp båten på land igen så upptäckte jag att ett tändstift satt löst, så det var säkert bara ett enkelt handhavande fel från vederbörande. Har inte provkört i sjön än, men det är säkert inge fel längre gissar jag
  13. Tack för tipset. Kom ut en polare som sa samma sak och vi märkte direkt att det INTE var CDi-boxen ... strax senare hittade jag ett kabelbrott före motorn under lite eltejp som jag hade missat fanns där. Problem solved
×
×
  • Skapa nytt...