Gå till innehåll
lördag 14 juni 2025

1067

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om 1067

  • Placering
    Landkrabba
  1. Jag var på studiebesök på Bofors när de pjäserna var aktuella för lev t vårt försvar. Då berättade man att det satt B18 i dem. I B20 kan kolvtoppar och ventiler slå ihop vid haveri. Inte i B18. 1800 timmar... nätt och jämnt inkörd. B18 fanns i två olika blockgjutningar, varav det äldre lämpade sig bäst för hårdtrimning. Intressant utsaga om oljor. Förr körde man med speciell sköljolja för att få ut skit ur maskineriet. Renovera gärna den där B20n. Classic motor har haft en en artikelserie om hur en B18 renoveras. Skillnaden mot B20 är hårfin. Jag tror att dom gjorde en bok av artikelserien. Jag tror att det kan vara en god idé att renovera upp den där maskinen eller åtminstone slipa lite ventiler och byta packboxar och oljetätningar på ventilskaften om man ska åka omkring på vattnet med den. Det är ju inte bara att kliva ur och ta en taxi om den stannat och man vill hem till middagen. Allmänt sett kan man stava ordet driftsäkerhet på ett kortare sätt: B18 eller B20.
×
×
  • Skapa nytt...