Gå till innehåll
torsdag 09 oktober 2025

pelleorust

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om pelleorust

  • Placering
    Kadett
  1. Hejsan. du kan kanske ha fått ett sk. sotskärning..... plocka bort topplocket så kanske du hittar problemet. ser ut som om kolven har varit större än cylinderloppet.... eller kanske ett ram- eller vevlager som havererat. kanske en spridare som inte vill vara med... hursomhelst: öppna och kolla! lycka till
  2. åh, fasen! det kan jag ärligt säga att det hade jag inte en aning om! det är detta som är så häftigt med forum... det finns alltid chans att man lär sig nåt helt nytt!
  3. ja, precis. en riktig och för ändamålet avsedd avdragare för avmontering av svänghjul är nog en mycket bra investering. risken att göra sönder grejerna är stor om man våldar isär grejerna. nu har jag gått och funderat och läst ditt senaste inlägg igen... det låter verkligen som om det har lossnat en skruv el. dyl. uppe vid magneten och som har kilat sig fast emellan svänghjul och magneter...... det låter så. i och med att du kunde få svänghjulet att snurra genom att tvinga runt det med kofot... har jag förstått rätt?
  4. hej. jag brukar vara försiktig med våldet... försök hitta på något sätt att få ett gött tag på rätt ställe. två eller fyrtakt? magnettändning? svänghjulet avmonterat och vevaxeln sitter ändå fast..? (under svänghjulet sitter oftast magneten till tändning och laddning. en skruv som skakat loss kan kila fast emellan svänghjul och magneter och orsaka totalstopp. om du har frigjort motorns vevaxel i bägge ändar, och den fortfarande sitter fast, så ligger nog problemet inuti... ett skuret ram- eller vevlager kan ibland upptäckas med blotta ögat. metallen runtom blir blå, som om man eldat med gassvets. det defekta lagret kan också vara fritt ifrån oljefilm. om du har en vevaxel som ser ut som resten av motorns insida: jämn, grå-brun färg, oljefilm överallt, förutom på ett ställe, då kan du nog ha hittat felet ... lycka till
  5. detta med ampere, förbrukning, mm... två 12 volts batterier med 75 amp var har 150 ampere sammanlagt om de kopplas parallellt (eller hur fan det nu stavas), alltså 12 volt 150 ampere. samma batterier, men nu kopplade i serie (12 12=24) levererar 24 volt 75 ampere. MEN! en förbrukare, t.ex en lampa ger dubbelt så mycket ljus (effekt) om man dubblar volt-talet. och om man då vill sänka ner effekten till samma nivå som med 12 volt, så kommer lampan att dra hälften så mycket ström. detta gör att om du höjer volten på batterierna från 12 till 24, så kommer allt på båten som är avsett för 12 volt att fungera med dubbel effekt (en stund, tills hela skiten brinner upp). om du då köper nya förbrukare avsedda för 24 volt, så kommer de att dra hälften så mycket ström (ampere), vilket då gör att dina batterier kommer att leverera kräm lika lång tid som de gjorde i 12 volts koppling. eller något längre. det fina i kråksången är att en kabel (gäller alla kablar, mer eller mindre. så kallade supra-ledare har otroligt lågt motstånd) har ett inre motstånd som strömmen måste kämpa emot. hög spänning (volt) klarar detta bättre än låg spänning. när lågspänning kämpar sig igenom en kabel blir kabeln något varm. ju varmare kabel, desto mer får strömmen kämpa för att ta sig igenom... detta fenomen ser vi överallt i vår vardag: glödlampor, el-element, el-grill, osv.. men där det utvecklas värme, där drar det ström följden blir att större delen av den energi som går in i kabeln i ena änden kommer ut i andra, men en viss procent omvandlas till värme. receptet för att få ett elsystem att brinna upp: klena kablar, dålig kontakt i strömbrytare och anslutningar, låg volt, stora, effekt-törstiga förbrukare, inga säkringar... detta med kablar och ström skulle kanske kunna tänkas som bilar och vägar...: vägens bredd=kabelarea (kabelns grovlek), mäts i mm3 (kvadratmillimeter) vägens längd=kabellängd antal bilar=ström(ampere) bilarnas hastighet=spänning(volt) om man tänker att det blir trångt på vägen och bilarna packas som sillar, då finns risk för kollision och avåkningar (kabel brinner av). om bilarna höjer hastigheten, så kan fler bilar passera på samma tid... är ni med hur jag tänker? hoppas att jag rätade ut fler frågetecken än jag skapade...
  6. åsså finns det lastbilsbatterier (12 v X 2) med en sjuhelvetes massa ampere. (typ 1200A kallstartström) typ, kan veva startmotorn tills hela hamnen börjar brinna. visst, tar längre tid att ladda, men då behöver du inte oroa dig för att batterierna tar slut fort.
  7. låter som ett fel som jag varit ute för tusen gånger på bilmotorer. har du automatchoke, eller något sån´ t? felet beror då på att motorn får för mycket bränsle. vid kall motor funkar det fint, men om motorn är varm, så surar han ner sig. automatchoken har då hängt sig och flödar in bränsle och släcker förbränningen. om choke saknas så är din förgasare feljusterad och ger för fet blandning. för det kan väl inte vara så att du glömde trycka in choken (om du har en sån på motorn) när du startade? eller att du försökte starta en varm motor med choken ute? (dum fråga, men den måste ställas....) lycka till och hoppas att detta hjälpte!
  8. Tjena! jag har jobbat som mekaniker i fem år, så jag hoppas att min kunskap om lastbilsmotorer kan användas i båtmotorer. först och främst: varför river du isär motorn? går vevaxeln inte runt alls? tvärstopp i maskin? eller har du ett missljud? ojämnt komp? läckage? all info underlättar... Det finns mycket som kan gå fel i en maskin, och alla fel har sina egna ljud och symptom. (som doktor house sa: det finns över 20 sätt att beskriva ont i magen: skärande, stickande, malande, gurglande, sågande, osv) på ungefär samma sätt kan man ana vilket fel motorn har om man lyssnar mycket noggrant när motorn går......om den går... om vevaxeln sitter fast och motorn inte går runt, så kan det vara kolven(arna) som av någon anledning inte får plats i cylinderloppen. sprucken kolv, kolvring som halkat av kolven och hamnat i kläm, avslagen ventil eller annat som blockerar. det kan också vara ram- eller vevlager som skurit ihop. (friktion=värme=smält järn=materialförflyttning=svetsat ihop sig=bomfast) Jag kan naturligtvis inte tala om för dig vad du skall och inte skall göra, men när jag river en motor, så brukar jag ALLTID byta samtliga slitagedelar. ram- och vevlager, kolvringar, packningar, o-ringar (o-ringar finns i tusen olika priser och kvalité, jag brukar köpa de nästan dyraste, pga att en dålig och billig o-ring kan torka och bli stenhård på några veckor.). modell/märkesspecifika frågor ang. just denna båtmotor får vi hoppas att någon som kan vill svara. var detta till nå´ n hjälp? ps. det brukar klia som satan i mina fingrar när jag rivit isär en motor. om man skulle ta och slipa lite här. då kanske han går lite bättre? men de gånger jag gett hän för mina behov, slutar det med att jag inte märker någon skillnad alls på prestanda. ibland endast till det sämre... så: trimning är för de som verkligen vet vad de sysslar med, inte för mig...
×
×
  • Skapa nytt...