Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Ekke_Boo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Ekke_Boo

  • Placering
    Kadett
  1. Har haft haveri med skedda som gått av med påföljd av böjt roder. Båten ska lyftas och besiktas om några dagar, i värsta fall kan en ny axel behövas. Men det beror lite på hur den ser ut. Kanske kan den riktas. Jag har fått kontakt med Agder Boat i Norge som kan få fram en roderaxel om det behövs. Tack ändå.
  2. Hej, ev kan jag behöva en ny roderaxel till min Scand 32 Atlantic. Någon som vet var man skulle kunna hitta en sådan för att slippa låta tillverka en ny själv? /Erik
  3. Hej, funderar på att skaffa en styrpulpet i storleksklassen kring 5,6m. Tacksam för kommentarer runt för- och nackdelar runt dessa båtar, eller alternativ. Tänker mig en 6-7 år gammal båt. Användning blir väl typ familjeutflykter, vattensport och ev lite fiske,
  4. Problemet hittat. Fördelarlocket i kombination med rotorn var boven i dramat. Locket har varit för hårt ditskruvat!! Upptäckte att motorn gick på 6-7 cylindrar - och kablarna var OK. Avståndet i locket till cylinder nr 5 och 7 blev för litet - ingen gnista. Resultatet tidigare var att den gamla tändspolen gick varm, läckte olja, fungerade allt sämre och förstörde efter ett tag Ignitorn. 15,6V var resultatet att en del spänning läckte ut från tändspolen eftersom den inte fick ge gnistan. Jag provade att bara lägga locket på fördelaren och vips gick den som en klocka, mätardarret helt borta och tomgången ok. Jag skruvade sedan dit locket ganska lätt. Det är bara inse att jag åkt med darrande varvräknare hela förra säsongen - motorn har då oftast gått på 7 cylindrar... Det återstår att se om det håller nu. Ska kolla tändningen med stroboskop och byta några tändstift. Kanske även byta rotorn - en AL176. Hepp - nu ska det bli åka av. Tack för all hjälp. Man kan ju med lätthet säga att jag lärt mig massor.
  5. Problemet hittat. Fördelarlocket i kombination med rotorn var boven i dramat. Locket har varit för hårt ditskruvat!! Upptäckte att motorn gick på 6-7 cylindrar - och kablarna var OK. Avståndet i locket till cylinder nr 5 och 7 blev för litet - ingen gnista. Resultatet tidigare var att den gamla tändspolen gick varm, läckte olja, fungerade allt sämre och förstörde efter ett tag Ignitorn. 15,6V var resultatet att en del spänning läckte ut från tändspolen eftersom den inte fick ge gnistan. Jag provade att bara lägga locket på fördelaren och vips gick den som en klocka, mätardarret helt borta och tomgången ok. Jag skruvade sedan dit locket ganska lätt. Det är bara inse att jag åkt med darrande varvräknare hela förra säsongen - motorn har då oftast gått på 7 cylindrar... Det återstår att se om det håller nu. Ska kolla tändningen med stroboskop och byta några tändstift. Kanske även byta rotorn - en AL176. Hepp - nu ska det bli åka av. Tack för all hjälp. Man kan ju med lätthet säga att jag lärt mig massor.
  6. Hoppla, en cylinder verkar inte ha gått då tändstiftet var både gammalt och blött. Nästa steg är att kolla tändkablarna och ev. byta stift och mixa lite. Hoppas inte kompen är dålig i denna cylinder, vill helst inte byta topplockspackning.
  7. Ny Ignitor (Pertronix) med tillhörande 1.5ohm Flame-Thrower 40,000. Dessa 15V är orsaken att min gamla spole började läcka olja, fungera dålig och till slut la elektroniken i Ignitor av. Så jag vill helst inte köpa dessa saker ännu en gång. Jag måste gå till botten med detta och mäta överallt och dra lite extra jord-kablar för att se om det blir nån skillnad. Jag har en mystisk spak på instrumentpanelen som enligt tidigare ägaren kan ge 1-2V. Det kan vara så att den är aktiverad eller korroderad på nåt sätt. Annars är det ju tekniskt svårt att få ut mer än generatorn skickar ut. Batterierna är OK också.
  8. Har problem med elen. Motorn startar OK men jag har för hög spänning på den gröna kabeln från tändlåset till på tändspolen. Kör Ignitor brytarlöst och spolen blir mkt varm. Generatorn laddar 14,04V på batterierna. Varvräknaren fladdrar och darrar väldigt mycket. Motorn går ganska OK men ojämnt. Misstänker jordfel nånstans men har ännu inte hittat nåt. Jordning-enheten bredvid automatsäkringen (kopplad till startmotorn) ser skum ut men har inte rotat där än. Några tips?
  9. Jag verkar ha jordfel. Laddningsvisaren och varvräknaren fladdrar otroligt. Har 14,06V från generatorn (mäter på batterierna) och på tändspolen och motorjorden har jag typ 15,6V. Nåt galet och tändspolen är mycket varm. Nåt tips?
  10. Misstänker starkt vatten i bränslet. Insett att jag inte bytt bränslefilter eller vattenavskiljaren på flera år. Vissa saker får man lära sig den hårda vägen. Ska testa motorn med separat bensintank imorgon.
  11. Hej, min Fjord med AQ260A hamnade i sjön idag. Gick bra att åka 2-3 minuter, sedan blev motorn kraftlös och jag tog mig till hamnplatsen med ett nödrop. Startade inte sedan. Ikväll provade jag återigen en kall motor som efter ca 5min gick alltmer ojämt, kunde inte varva. Väste otroligt mycket från förgasaren, rykte från vevhuset. Verkar nästan bli sur, så jag misstänker nästan förgasaren mer än det brytarlösa systemet som jag nyligen bytt efter problem. Jag behöver ringa in problemet. 1. Nån idé runt förgasarproblemet eller nåt annat tips? Som sagt, den startar när den blir kall. Förgasaren väser mycket mer än tidigare. Det finns en del lösa delar på förgasarn mellan förgasarcylindern och sidkontakten för den elektriska choken. Spelar ingen roll om jag har kontakten på eller tar bort den - kan vara störningar här med. 2. Köpte Mekonomen brytarlöst system Pertronix Ignitor via Hansen i fjol. Har tidigare kört med annan tändspole men insåg idag att de rekommenderar tändspolen från samma tillverkare då de är optimerade för varandra. Min tändspole som jag bytte ifjol läcker olja. Jag har testat med annan tändspole, men jag är nästa säker på att det inte är den. Misstänker mycket mer min Ignitor som faktiskt gick sönder i fjol. Skillnaden nu är att motorn startar kall. Bytt till Ignitor utan att ställa tändningen - motorn gick kanon direkt. 3. Har under 10 års tid aldrig haft problem med bränslefilter eller vatten eller nåt. Allt funkade bra i oktober, men i dag maj, går motorn inte alls bra och stannar efter ett tag. Har tidigare haft problem med min varvräknare som svajar speciellt när den är kall. När den blivit varmare har den varit mer stabil. Idag svajade den helt otroligt mycket - stor skillnad mot ifjol. En bild bifogad. Tacksam för allehanda tips.
×
×
  • Skapa nytt...