Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Affelindo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Affelindo

  • Placering
    Kadett
  1. Dags att uppdatera i tråden. Nu har jag tillräckligt med kött på benen för att kunna åka iväg och kolla på ett objekt. Jag skall åka iväg till en marina nu direkt efter jobbet och kolla på en Flipper Flash -88 med VP AQ 131/ VP 275 inombordare. Motorn är genomgången under 2008 och nu tänkte jag åka dit och kolla närmare. Tror inte att det blir ett köp men man vet aldrig.
  2. Nej, jag hann knappt reagera innan den var borta. Som sagt känner jag mig inte 100% redo för köp ännu. Du hade verkligen rätt om att den Flippern inte skulle ligga uppe länge.
  3. Jag måste säga att du är en pärla, bossee. Bättre tips än vad jag fått av dig i denna tråd hade jag aldrig vågat hoppas på. Jag blir mycket tacksam för om du har lust att skicka över mer info om Flipper Flash per mail. Självklart hade jag inte tänkt pruta för prutandets egen skull men jag vet av erfarenhet att objekten på Blocket-annonser brukar vara ganska högt prissatta för att ha en ordentlig prutmån. Det märks tydligt bland bilannonserna (köpte bil nyligen). Meningen är ju att både köpare och säljare skall kunna känna sig nöjda med affären. Man vill inte känna sig lurad.
  4. Stort tack till Flipperskeppare och bossee för mycket konkreta råd. Det är precis sådana handfasta tips jag är i behov av. Jag skall kolla in annonsen ännu en gång och kanske kan det leda till att jag tar en närmare titt på den... Tack bossee för tipsen om hemsidorna. Jag skall kolla runt lite för att se vad jag kan hitta. Är det just den Volvo Penta-motorn från annonsen som bossee tipsade om som är sötvattenkyld eller gäller det även de mindre modellerna? Självklart vore det bra om jag hade en båtkunnig kompis att ha med men det tråkiga är att jag faktiskt inte har någon runtomkring mig som är intresserad och/eller kunnig. Det är därför jag skapade denna tråd. Om denna båt skulle vara så pass intressant att det vankas ett köp; hur mycket vågar man pruta? Finns det några riktpriser att gå efter? Är det någon idé att kontakta en båtbesiktningsman att ta hjälp av eller kostar det mer än det smakar på en båt i den här prisklassen? Senast ändrad av Affelindo | 09 maj 2009 | 13:36 Senast ändrad av Affelindo | 09 maj 2009 | 13:42
  5. Tack för uppmuntran och tips. Vad innebär ett gäng år på nacken för båtmotorer egentligen? Finns det någon magisk åldersgräns där man bör passa sig, t.ex. 10år, 15år eller ännu mer? Anta att jag kommer att leta efter båt i Stockholmsområdet eftersom jag bor där. Då borde båtarna rimligtvis inte vara körda i sötvatten. Hur är kylningen på Volvo Penta-motorer? Sötvattenkylda (med tank) elle sjövattenkylda? Varierar det kanske för olika modeller? Som sagt så är jag verkligen nybörjare. bossee: Vad i just den flipper-annonsen fick dig att tycka att den såg fin ut? Tack för de andra båttipsen. Jag skall försöka läsa in mig lite på dem också. Ytterligare en fråga: Vad är det för bränsle för dessa motorer? Finns det både besnin och diesel? Diesel borde väl vara mest ekonomiskt, eller? Senast ändrad av Affelindo | 08 maj 2009 | 19:56
  6. Nu är våren här och suget efter en fritid med marina inslag är tillbaka. Jag är en komplett nybörjare på båtar och skulle vilja ha råd på vägen mot köpet av första båten. Jag är intresserad av daycruisers i storlekar på runt 5-6m. En het kandidat är Flipper Flash som jag har läst och hört mycket gott om. Dessutom verkar den hyfsat vettig för en nybörjare samt prisvärd. 100.000 kr är min maximala budget. Mitt mål med båten är att åka runt i Stockholms skärgård med sol och bad som huvudsakligt mål. Eventuellt lite wakeboard eller ringåkning skulle kunna bli aktuellt också. Vad bör jag tänka på inför båtköpet? I valet mellan inombordare och utombordare känns inombordare mest aktuellt med tanke på försäkringspremier och stöldrisken. Många Flipper Flash har Volvo Penta-motorer (typ AQ125B/270 drev). Vad är det man skall tänka på med motorn vid inspektion/provkörning? Vad skall man titta efter extra noggrannt? Hur är det med kylningens (sötvatten/saltvatten) slitage? Vilken ålder och antal drifttimmar är lagom? Finns det några hjälpmedel att ta till (tänk bilbesiktningens statistik vid bilköp)? Jag har massor med andra frågor men börjar med dessa just nu. Alla tips tas emot tacksamt.
×
×
  • Skapa nytt...