Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

kaptenanders

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om kaptenanders

  • Placering
    Kadett
  1. Hej jag skulle behöva en ledtråd. Jag har satt på en riktigt fin gammal merc 500 från 69 på min träracer. När jag startar den använder jag en spolmuff till trädgårsslangen. Det kommer inget kylvatten. Någon som har tips på vilka möjliga orsaker detta kan ha. Jag har blåst i röret strax under motorn och det gick lätt. Med vänlig hälsning, Anders
  2. Tack det vara fina tips. Då känns det lite roligare och åka några mil och kolla på ett växelhus jag hittat. Ska testa diesel-tricket också. Jag återkommer MVH Anders
  3. propellern gick inte att rubba. Trodde först att det var kolvarna som fastnat i cylindern. Men när repartionskillen tog loss växelhuset startade motorn och gick bra. Det var ingen olja i växelhuset heller.
  4. Tänkte att det är på sin plats att avsluta denna tråd med tanke på alla hjälpsamma svar jag fått. En detalj som jag inte tog med i mitt första inlägg var att motorn blev mycket varm och luktade bränt efter den stannat. Den hade nämligen kylt för dåligt och nypit. Nu har jag blåst rent kanalerna samt tagit bort termostaten. Den behövdes tydligen inte på en sådan gammal motor. Eller rättare sagt jag har låtit göra detta på en verkstad. Tackar för alla hjälpsamma svar. MVH Anders
  5. Hej jag har kommit över en merc 500 1970 års model 50hk. Motorn startade ganska lätt men växelhuset satt fast. Tänkte jag skulle leta på nätet efter ett gammalt växelhus. Är det någon som har koll på vilka växelhus som passar. Passar t.ex. ett växel hus från en 40hästars merc 402 och spelar det någon roll om växelhuset kommer från en två cylindrig motor? Min är 4cyl o.s.v. Tacksam för alla ledtrådar jag kan få. MVH Anders
  6. ikväll ska jag byta både bränsle och tändstift så får vi se. Tack för alla svar hur som helst.
  7. Ja jag ska testa det. Jag får hoppas att det är så enkelt. Om det skulle vara tändstift eller tändspole, hur skulle symptomen då vara? Eller bränslepump?
  8. Hej hej. Jag har en Mariner 30hk från mellan 79 och 85, japan tillverkad. Jag har haft den i fyra år och den har gått hyggligt. Idag hade jag igång den för första gången och tog en tur. Den startade på tre drag och jag blev lite imponerad. När vi kört i en kvart på fullgas började den gå på lägre varv och till slut dog den. Jag kom då på att jag glömt att lufta tanken. När jag gjort det fick jag igång motorn igen och den gick och lät bra. Jag trodde jag hade löst problemet. men efter en kvart igen gick den på lägre och lägre varv och till slut dog den igen. Den gick en relativt lång stund på låga varv innan den dog. Jag kan nämna att bensinen i dunken är från förra året. Kan någon hjälpa mig med uppslag på vad det kan vara. MVH Anders Göransson
  9. Hej hej. Jag har en Mariner 30hk från mellan 79 och 85, japan tillverkad. Jag har haft den i fyra år och den har gått hyggligt. Idag hade jag igång den för första gången och tog en tur. Den startade på tre drag och jag blev lite imponerad. När vi kört i en kvart på fullgas började den gå på lägre varv och till slut dog den. Jag kom då på att jag glömt att lufta tanken. När jag gjort det fick jag igång motorn igen och den gick och lät bra. Jag trodde jag hade löst problemet. men efter en kvart igen gick den på lägre och lägre varv och till slut dog den igen. Den gick en relativt lång stund på låga varv innan den dog. Jag kan nämna att bensinen i dunken är från förra året. Kan någon hjälpa mig med uppslag på vad det kan vara. MVH Anders Göransson
  10. tack för svaren, då kan jag lugnt gå i ide nu då. Men till ChristerN har jag ytterligare en fråga. Menar du att man kan ta en dunk med vatten bara och en spolmuff. Suger motorn i sig vatten utan att det är tryck i slangen? Trodde man behövde ha tryck? Då kanske jag kan åka ner med en dunk i alla fall. Jo jag bytte faktiskt växelhusolja. MVH Anders Kul att man har fått epitetet landkrabba, stämmer ganska bra faktiskt Senast ändrad av kaptenanders | 28 november 2008 | 17:10
  11. Hej hej, jag la upp min båt i början av oktober och när jag fått upp båten upptäckta jag att sötvattenförsörjningen på uppläggningsplatsen var avstängt vilket innebar att jag varken kunde sötvattenköra den eller vinterkonservera den. Jag sprayade in lite konserveringsmedel i förgasaren och vid tändstiften när motorn var avstängd, men jag antar att det inte hjälpte nåt vidare. Är det någon som vet om min motor är fördömd nu? Det är en mariner 30hk från 80-talet någonting. MVH Anders
×
×
  • Skapa nytt...