Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

ChristerT

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ChristerT

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack igen. Ja, strömmen är som sagt liten. Är dock säker på att den finns och instrumentet jag använder är tillförlitligt. Testade med en 12-voltskälla och ett 22 kohms motstånd och kunde avläsa även i detta fall ~0,55 mA.
  2. Tack för alla svar! Nej, det finns ingen utrustning alls på båten såsom pump, bilradio etc. Det finns ett mulitinstrument i panelen, men detta slocknar då nyckeln är i sitt 0-läge. Om detta instrument även skulle ha en back-up-anslutning, och som inte går via tändningsnyckel, vet jag inte. Har dock svårt att tro det. Det är inte 0,055 Amp utan 0,00055 Amp (0,55 mA)...en VÄLDIGT liten ström. Om den håller sig till detta så är det inget problem. Om den däremot varierar under varierande förhållanden så kan det vara ett problem. Om den lilla strömmen inte skulle finnas alls, men nu finns, så lär det inte laga sig självt. Tvärtom så finns det risk för förvärring.
  3. Håller med om felsökningsmetod....men lite svårt att utföra då båten tillhör en annan. Jag är intresserad av köp, men är lite orolig vad som är normalt eller ej.
  4. Tack för svar. Polskon har två grova ledare kopplade på sig. Vart dessa går sedan vet jag inte, men jag misstänker att bara den ena går via "huvudbrytare" och blockerar bl.a. startmotor. Den andra kanske går till ställen där man skulle kunna ha behov av konstant spänning, exempelvis länspump. Nu har denna båt varken larm eller länspump. Det enda jag skulle tänka mig, som skall dra ström i ett normalläge, är datorn i motorn, typ ett back-up batteri e.dyl...men jag vet inte. Du har helt rätt med din uträkning på 2000h och skulle strömnivån ligga fast på 0,55 mA så är det harmlöst, men jag är orolig för att det kan vara start för bekymmer.
  5. Hej, Tittar på en Yamarin med en F60 hk Yamahamotor. Nuvarande ägaren har någon gång haft problem med att batteriet varit urladdat och efter detta så lossar han kontakten till pluspolen efter användning. Serviceverkstaden som tittat på problemet konstaterade att det går att dra ur startnyckeln i tändningsläge och att det förmodligen är det som inträffat. När jag kontrollerar med att sätta en amperemätare mellan kontakten och pluspolen så kan jag konstatera att det drar 0,55 mA när nyckeln är i 0-läge och huvudbrytaren är avstängd. Detta är en väldigt, väldigt liten ström och om det håller sig på denna nivå så är det ingen fara. MEN -är det rätt? Är det ett fel så kan det variera och kanske vara betydligt större under vissa omständigheter. Felet kan dessutom bli större konstant och verkligen bli till ett problem. ...ELLER är det så att att huvudbrytaren inte skall bryta allt och att motorns inbyggda logik (datorn) drar denna lilla ström -helt in sin ordning? Någon som känner till ngt om detta? Någon som har liknande båtutrustning och kan kontrollera strömåtgång när allt är avstängt? /Christer
  6. Tack för informationen! Jag skall ta av preseningen till helgen och kolla. Men Den lilla vita pluggen som sitter i skrovet långt fram...vet inte riktigt vilken du menar. Kan du precisera? /Christer
  7. Hej! Jag har en Ryds 480S som läcker in vatten i mellanskrovet. Ligger den i en sommar så är det MYCKET vatten det handlar om. När jag tappar ut vattnet så smakar jag på det och känner inga spår av salt. Då båten ligger i ganska så salt vatten så drar jag slutsatsen att det är regnvatten som tränger in. Har försökt att lokalisera läckan, men finner inget hål. Är det någon som har idéer? /Christer
×
×
  • Skapa nytt...