-
Content Count
45 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
0 NeutralAbout Klasagasa
-
Rank
Fänrik
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Tack för inputs! ska ge det ett försök till efter jobbet idag!
-
-
Hejsan, då jag i sensomras blev bestulen på plottern ur båten så skulle jag nu köpa nytt sjökort från Garmin.se. Jag valde att ladda ner och inte köpa ett sd-kort då jag behöver det på fredag. Betalade 1695:- och vet nu inte hur det funkar! jag kör mac och har en Garmin Echomap 72cv och ett löst sd-kort. Jag tycker det ser ut som om jag måste prenumerera på detta på årsbasis dessutom? vilket program behöver jag för att få det till sd-kortet? Är jag fullkomligt förvirrad? Med vänlig hälsning, Klas.
-
Vi var inne på det oxå! tack för svar!
-
Hejsan, Kamraten undrar vad detta är för märke och modell? Vi har blocketsurfat och kollat google, men upplever inte att vi hittar rätt! Med vänlig hälsning, Klasagasa
-
Väcker denna tråden med en följdfråga till er kunniga. Jag har polerat min plexiruta med gott resultat, men upplevde mot slutet av sommaren att den blev lite sämre igen. Inte med repor utan att den blev lite matt. Frågan är då om någon provat att vaxa plexit för att få en skyddande hinna och om ni isåfall kan beskriva detta kortfattat med exempelvis märke på vax osv? Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Klas.
-
Tohatsu eller Yamaha 30 hk till Linder 445?!?
Klasagasa replied to skogstrasten's topic in Motorboats
Hej igen, Du skrev att den ska gå hyfsat bra i vågor och min uppfattning är att Linders båtar (rätta mig om jag har fel) inte funkar bra alls i vågor eller vind. Vill du ha en robust aluminiumbåt i den storleken som går bättre i sjön och inte väger mer så finns det billigare och bättre alternativ. Klas. -
Tohatsu eller Yamaha 30 hk till Linder 445?!?
Klasagasa replied to skogstrasten's topic in Motorboats
Jag bytte nyss från en Tohatsu 2-takt 30 hk till en ny Tohatsu 4-takt på 30 hk och är mycket nöjd. Det kanske inte låter som mycket med tio kilo, men det räckte med råge att byta från 2-t till 4-t avseende acceleration. Min 2011 Tohatsu 30 hk sägs vara samma motor, bortsett från vissa detaljer på kåpa och rigg, som Mercurys 4-taktsmotorer 25-30 hk. JAG skulle nöjt mig med Tohatsualternativet! Det borde finnas en anledning till varför det i båtracingen körs med Tohatsus motorer. Klas. -
Det är rätt väsentligt att konstatera om det är sekunder eller decimaler. Sekunder och minuter går upp till 60 och decimaler går upp till 100. Grader, minuter, sekunder eller Grader, minuter, decimaler
-
Tack för det! Lite svårt med språket bara... Någon annan med förslag?
-
Jag är intresserad av att investera i en ny motor och vill läsa på om 30 hästars 4-taktssnurror från 2006 (?) och framåt. egentligen är jag mest ute efter en sprillans ny motor 2011 men är ändå intresserad av vad det står om de äldre. Jag skulle ju kunna beställa gamla nummer av båttidningar, men är ju bara intresserad av motortesterna av angiven storlek! Mercury, Suzuki, Yamaha och Tohatsu är väl de som är mest intressanta. Finns det någon som vet om det finns digitalt om detta? Mvh, Klas.
-
Hallå och tack för ditt svar! Det borde finnas till dessa modeller som tillval, men har inte forskat. Jag är nog inte händig nog att fixa detta själv utan hade nog sett att det fanns att köpa original och eftermontera. Men ska forska vidare lite till. Någon som vet om det finns kit att köpa?
-
Som topic lyder på en 2003 års modell 2-t Tohatsu 25 hk med reglagebox och lång rigg. Börjar ledsna på att rycka upp motorn för hand. Allra helst om man behöver puttra över grunda partier där grundkörningsläget behövs. Frågorna är nu om det går överhuvudtaget och vad detta kan tänkas gå loss på? Mvh, Klas.
-
Strålande! Tack för det svaret! Fyll gärna på ni som kan nåt, vet nåt!
-
Tack för svaren! Det är en speciell typ av båt/ märke som jag är ute efter och som är väldigt mycket billigare hos er i Finland än här i Sverige. Avseende språket så tror jag det löser sig rätt bra då jag har lite gamla kamrater som bor här och var i grannlandet! Så om jag förstått det rätt så säljs de flesta(?) nya båtar med moms och skatt annars gäller mer än 80 timmar körning på båten? Ska gå in och läsa det finstilta nu.
-
Detta var ju en väldigt intressant diskussion! Jag hoppar på den och ställer lite frågor som jag skulle vilja ha svar på. Hur är det med CE-märkningen på båtar sålda i Finland? Moms och skatt i Finland fungerar väl på samma sätt som i Sverige? Att man betalar detta vid köpet, eller? Och om den då är betald från första köpet så borde ju momsen vara betald och klar? I o m att båtarna måste registreras i Finland så borde det ju finnas ett tämligen avancerat register på motor- och skrovnummer så det är möjligt att kontrollera om dessa är stulna? Försäkringsbolag? Hoppas någon har lite koll på detta! Mvh, Klas.