Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

svalka

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om svalka

  • Placering
    Kadett
  1. Va bra, tackar! Lite rädd att ledaren kunde bli spröd/lättare att brytas av om jag började löda.
  2. Köpt ny tändspole, men undrar hur jag fäster hattarna på kabeln? Ska jag löda ledaren till de fjäderliknande sakerna eller räcker det med att klämma ledaren (på ena sidan eller rakt igenom) /Emil N
  3. Problemet var att jag inte visst var dom olika delarna på schemat sitter i verkligheten. (Eller vad dom gör) Nu är alla tändspolarna uppmätta. En ny tandspole beställd. Tillsammans med en kompis, genomförde vi vi olika fel sökningar bland annat från handboken. Ska försöka vara lite mer konkret i fortsättningen. /Emil
  4. Hejsan! (Varning för mycket text, men förhoppningsvis lätt att svara på) Ringde marinan idag för att be dom kolla på våran Johnson V4, 85hp -80. Men dom ville inte jobba med den då den var så gammal. Bad dom kolla på tändsystemet, men då det kan vara SÅ svårt att få tag i delar ville dom inte ta in den. Återkom i höst hette det. Kan just inget om motorer, så jag vänder mig hit. Har läst många trådar om ämnet men ändå inte hur jag ska mäta. Då jag har en bit till båten kan jag inte läsa och titta efter i verkligheten, därför vill jag helst veta hur jag ska mäta innan jag sätter igång. Har en Repair Manuel på englska men den ger mig bara huvudvärk. Problemet är att han inte vill tända på alla cylindrarna, den fjärde (vet inte vilken) släpar bara med. Problemet är av on/off karaktär. Ibland tar det 5min innan det släpper, och sist han vi åka runt 10sjömil innan det släppte. Över vilka punkter ska ja mäta motståndet i spolen? Är B tändstiftet? I boken testar dom Charge Coil Output Hoppas någon förstår vad dom skriver, och att det går att förklara vart dom mäter. (vad dom mäter vet jag inte riktigt) Disconnect both connectors, port and starboard, from the Power Pack to the time base. Insert the red meter lead into the b cavith of the connector half with leads to the timer base. Insert the black meter lead into the a cavity. Crank the engine and observe the meter reading. Spänning under 150V byt charge coil. Går det att peka ut dessa punkter vore det guld värt! Vilken den är time base? (Om den är med på bilden) (Förgasaren har en bekant tittat på och den ser bra ut. Stiften är hyggligt nya. Motorn går stabilt strax under 4000rpm, visste man inte bättre skulle man kunna tro att den går som den ska. Därför misstänkter vi el fel) /Emil N
  5. Va bra! I vår, när båten torkat ur ordentligt kommer jag täta runt hålen. Kanske borrar upp ett nytt hål längre fram. Tack Tack
  6. Är inne på samma spår. Vill täta, men inte förens det är riktigt torrt. Finns inga fler ställen vatten skulle komma in i distansmaterialet, va jag vet om. Tänkte att fler med dubblet skrov borde ha pumpen mellan skroven, och hur vidare era hål också bara är upp borrade, utan att skydda distansmaterialet. (Den runda skivan på bilden kom fram när jag med trasor torkade ur det vatten pumpen inte fick fram. Då slog det mig att hålen kanske är gjorda av tidigare ägare och inte är orginal) Senast ändrad av svalka | 24 september 2008 | 22:54
  7. Ska jag täta insidan av dessa två hål? Var av länspumpen sitter i det ena. Vatten sugsupp av distansmaterialet, som känns som riktigt blåt spånskiva. Eller ska jag låta det vara oskyddat så vattnet har någonstanns att ventileras om det väl skulle komma in? (Vet att detta är en dubblet av inlägg. Det andra ligger i en tråd jag inte startat. Ett enkelt täta eller inte täta skulle verkligen uppskattas) /Emil Senast ändrad av svalka | 24 september 2008 | 21:07
  8. svalka

    Vatten i mellanskrov

    Lyfter ett fruktasvärt gammal inlägg. Trailar båten när den ska användas. Får alltid pumpa ut vatten som ligger mellan skroven, såväl före iläggning (regnade en massa aug, köpte båten då) och efter upptagning. Pumpar kanske ut 0.5-2l. Till frågan. -Har två hål mellan skroven var i länspumpen sitter i den ena. Dessa hål har ingen genomföring, så distansmaterialet är inte skyddat. (Känns som blöt spånskiva) Tänkte efter vintern täta ordentligt runt motor så inget vatten går in vid bultarna. Ska jag även täta runt länspumps hålen? Då dessa snabbt täcks av vatten. Eller ska det vara öppna för att kunna ventilera distanmaterialet? Kan tillägga att golvet/durken(vet inte vad det heter riktigt) sviktar en aning. /Emil Camo HT -75 Senast ändrad av svalka | 23 september 2008 | 22:56 Senast ändrad av svalka | 23 september 2008 | 22:57
  9. Blir lite förvirrad. Köpte båt i sommras (Camo HT, 85hk johnson) Killen som sålde körde alltid runt båten med motorn upphissad, vilande mot det stödet man sänker ner motorn mot. Tveksam till om jag kan köra båten med motorn hängandes rakt ner. Borde jag alltså inte köra runt med motorn upptiltad, som jag gör? (Har ingen båt plats, trailar båten varje gång jag ska åka) /Emil
  10. Propellern är inlämnad för reparation och ska hämtas imorgon, 500kr. Seriöst ställe, där kanske just detta jobb sker efter arbetstid. Skäddan får vänta till nästa säsong, har aldrig plockat bort det. Ska fiska kräftor fre-lör, sen blir det att sälla undan båten. Mvh Emil
  11. Ricke du är en klippa! Bor i Örebro, så det är bara 30min med bil. Tänkte folk bara sålde på blocket, tänkte aldrig på reparation. Kanske blir lite kräftfiske nästa helg iallafall. Senast ändrad av svalka | 31 augusti 2008 | 21:27
  12. Tror inte jag kommer försöka slipa till propellern själv. Men varför lagar folk propellrar när dom är så billiga i USA. Ni kan säkert redan priserna där borta. 120$, importskatt 25%? 200kr. Frakten har jag ingen aning om. Tänkte jag skulle ringa imorgon. Någon som vill ge en kvalificerad gissning? Skäddan (som jag antar den heter) kollar jag i vår vad det kostar att laga. http://theoutboardwizard.bizhosting.com/_176214__14_x_17_alum_v4_for_18_21_runabouts_.html
  13. Vill tacka tkntkn och er andra som komenterat i ämnet. Riktigt kul att läsa för en som är ny båtägare för säsongen. Tummen upp för ett bra forum!
  14. Kan jag laga denna propeller, eller måste jag köpa ny. Ingen aning om vad det kostar att laga propeller. Antar Marin & fritid lagar då dom har verkstad. Har även problem med avslagen skyddsfena (den som går ner framför propellern) Är detta dyrt att laga? Eller hoppas man på att aldrig mer köra på grund. Johnson -80 85hk. /Emil
  15. Det kan det ju vara. Lite lyxigt kanske. Får kolla nästa gång vädret till låter.
×
×
  • Skapa nytt...