Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Fiffi1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Fiffi1

  • Placering
    Kadett
  1. Jag glömde skriva att jag har elektroniska reglage. Låter som ett bra tips. Vet du hur man kontrollerar att den är dålig?
  2. Jag har två KAD 300 EDC, gångtid ca 550 timmar. Tillverkningsår 2004. Under nästan varje resa vi gör händer att babords motors varvtal sackar plötsligt. Kalibreringen fungerar normalt sett i övrigt. Fallet sker vid olika varvtal, vid marschfart ca 400 varv, vid 1200 något mindre. Det händer också att båda motorerna ökar 200 varv, från 2800 till utan att jag rör reglagen. Petar jag lite på reglaget kommer varvet upp igen. Båda motorerna kan vid dessa tillfällen också ett kort ögonblick låta ansträngda. All service gjord varje år. Har ännu inte gjort någon ny kalibrering
  3. Skall limma en glasfiberskiva utanpå skrovet i aktern längst ner under vattenlinjen, för att skruva fast en undervattenslampa på. Bottenfärgen är borttagen men kvar är epoxygrunden. Skivan är ca 15 cm i diameter. Vilket lim eller teknik bör jag använda för att säkert veta att det tål miljön över tid.
  4. Fiffi1

    Polaritet

    Är det någon som är bevandrad i om det finns några negativa konsekvenser för exempelvis landströmsladdning om man råkar växla fas och nolla i landanslutningskabeln. Eller rent allmänt om vilka konsekvenserna kan vara om polaritet växlas. Har hörs från de flesta att det inte skall spela någon roll då det handlar om växelström.
  5. Har några troligen eluxerade aluminiumplåtar där instrument och manöverknappar är infästade. Dessa har tyvärr oxiderat och blivit buckliga och fula. Någon som känner till någon leverantör som kan göra nya utifrån de gamla som modell
  6. Försöka duger, jag mailar. Tack för tipset.
  7. Tack för den värdefulla erfarenheten. Kommer du ihåg vilket tvätt medel du använde?
  8. Men det låter ju bra. Var där igår och de kunde inte svara på om den orkade tvätta i taket. Andra problemet var att den bara hade ett munstycke vilket väl gör det svårt med snäva utrymmen? Det verkar ändå som du blev nöjd?
  9. Tänkte tvätta alla textilier i år i ruffen, även taket. Kärcher har fina maskiner men det känns fel att köpa för enstaka tillfälle. Någon som vet var man hyr dessa i Göteborgsområdet. Maskinen heter SE 4002 för tvättmedel. Finns även en med samma funktion med ånga som är billigare att använda men dyrare att köpa, ca 4000:-.
  10. Hej alla Skulle behöva färgkoden på gelcoaten på skrovet. Någon som har vore jag tacksam mvh Fiffi1
  11. Hej Allla Jag har en 7,4 Mercruiser med Bravo Three drev. Jag har bytt samtliga bäljar och packning vid där hydrualslangar går genom. Ändå läcker det ca 1 liter på tre timmar. HAr inte haft ner skölden då jag vill undvika det stora jobbet. Där sitter en kraftig rund gummipackning som borde vara oskadbar.Är det någon som har något tips.
  12. Hej alla Det sitter en 7,4 mpi Mercruiser V8 som är 8 år gammal och gått ca 130 timmar i min båt som är en Maxum. Enligt handboken skall det vara en 71 graders termostat i och det stämmer. Jag uppfattar det som att arbetstemperatur är 71 grader men enligt mätare arbetar motorn på ca 65 grader vid marchfart. När jag kokar termostaten börjar den öppna vid drygt 60 och är fullt öppen vid ca 80 grader. Motorn har inte sötvattensystem utan kyls av havsvatten. Min fråga är om jag skall tro att termostat fungerar rätt och att motorn går på rätt temp
×
×
  • Skapa nytt...