Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

chrsal

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om chrsal

  • Placering
    Landkrabba
  1. Mkt bra och intressanta tips! Det där med torrbolarna skall jag testa. Tips på vart man hittar lämpliga durkslag? Om jag har förstått det rätt (inte säker) så har jag ett internt kylsystem som kyls via en värmeväxlare av sjövattnet. Jag skall försöka ta reda på detta. Båten är en 06:a Bayliner 175, om nu någon annan är mer insatt. Har iaf. införskaffat mig en pump för att pumpa in ny olja i drevet idag. Någonstans måste man börja ;-) Är det någon som har tips på tunna för att kunna starta motorn i det glykolblandade vattnet? Den måste ju vara bred och hyfsat djup.....?
  2. Ok låter bra. Bensinfiltret kan ju vara väldigt vettigt att byta. Eftersom min båt är sötvattenskörd endast verkar det som jag kan låta bli att skölja kylsystemet med glykol-vatten. Vad finns det mer som kan frysa under vinterhalvåret annars? Vanliga kylarvattnet kan jag alltid svänga förbi en mack för att kolla, men finns det fler luriga vätskor som inte tål kyla. Vill även passa på att fråga vad ni har för erfarenhet av vinterförvaring när det gäller båtar med heltäckningsmatta. Förra vintern placerades båten i en lada med bra luftgenomströmning. Vi körde dock med kapell och presenning vilket gjorde att mattan var möglig på några ställen när vi tog fram den. Lite fukt fanns från början p.g.a häftigt regnväder när den stod och väntade på verkstadstid. Har någon erfarenhet av torrbollar? Eller är de på tok för små för att göra någon inverkan?
  3. Köpte min båt i Juni 2006, Bayliner 175 (bowrider). Efter första sommaren valde jag att lämna in den på service för att få den genomgången så inget var fel. Men till upptagningen nu tänkte jag själv gå igenom servicen. Motorn är ju densamma som i många andra modeller, så jag är nog inte ensam om att ställa frågan vilka serviceåtgärder man bör tänka på. I bruksanvisningen står följande: Bättra på färgen på motorpaketet (min är sötvattenskörd samt jättefint, så det känns inte så nödvändigt)Byt motorolja och filter (båten har gått ca 40-50 timmar, är det ändå nödvändigt?)Byt olja i drevenheten (behövs pump till detta? eller gör man som på en vanlig utombordare?)Efterdra balansringens anslutning till styraxeln. (vart sitter den?)Byt ut det vattenavskiljande bränslefiltret. (nödvändigt? Ifall det är nödvändigt, är det inte bättre att byta den på våren?)Kontrollera styrsystemet och fjärreglaget och leta efter delar som är lösa, skadade eller saknas. Smörj kablarna och länksystemen.Kontrollera förbindningskretsen och leta efter lösa eller skadade anslutningar. Testa MerCathode-enhetens uteffekt på Bravo-modeller (???)Vad anser ni är viktigt mindre viktigt. Vad behövs för specialverktyg? Varför har de inte nämt smörjning av propelleraxel?
×
×
  • Skapa nytt...