Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Mojave

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Mojave

  • Placering
    Kadett
  1. Jag har gjort en liten bild som visar hur det nya tändningslåset ser ut innuti. Siffrorna markerar de olika bläcken som utgör kontakter innuti tändningslåset. På baksidan av denna del av tändningslåset sitter de fem kontakter där kabelskorna ska kopplas på från batteri, motor etc. I den andra delen av tändningslåset sitter två kontakter som får kontakt beroende på hur tändningslåset vrids om. Det kan vridas om i tre lägen. Siffrorna betyder följande: 1=Denna kontakt är aktiv hela tiden i alla tre lägen som låset står i (kan detta vara jorden...den bruna sladden?). 2=Denna kontakt (samt kontakt 1) är aktiv när låset är avstängt och nyckeln är urtagen. 3=Denna kontakt (samt kontakt 1) är aktiv i det andra läget när tändningfslåset vrids om en liten bit (ungefär som när man drar igång tändningen på en bil). 4=Dessa två kontakter (samt kontakt 1) är aktiv i läge 3 när båten ska starta, i detta läge fjädrar tändningslåset tillbaks när nyckeln vrids om. Sladdarna jag har att använda är som sagt tidigare: svart, svart, brun, vit, röd, gul STORT tack på förhand om detta kan hjälpa till att får rätsida på mitt problem...
  2. Undrar en sak till...på det nya tändningslåset sitter följande märkningar: 30, 50, 15a, 15, P. Går det att utröna vilken sladd (färg) som ska till vilken märkning på tändningslåset. Tex röd sladd till 15a osv...vet inte vilken kontakt på tändningslåset som ska till vilken sladd i båten. tack på förhand.
  3. Du är en pärla Bo!...ska genast prova, eller jag väntar nog tills imorgon på dagen då det blir lite ljusare ;-) tack så länge - jag berättar senare hur det gick...
  4. Hej igen! Saken är den att jag är inte helt säker på antalet cynlindrar. Jag är tyvärr inte särskilt insatt i själva motor mekandet även om jag rent praktiskt utan problem kan koppla ihop elsladdarna, båten motorn tillhör också en god vän till mig, han kunde inte hitta någon information om detta i sina papper/bruks till motorn. Nåväl, en kvalificerad gissning efter att ha kikat runt på modellbeteckning och bilder på liknande motorer på nätet skulle jag säga 2 cylindrar...kan detta stämma? :-/ Mvh
  5. Här är lite mer info. * Båten är en Crescent Hardtop 535 (tillverknår: 1978). * Motorn är en Mariner 40, el 40hk (tillverknår: 1986). Hoppas att detta är till nytta... Tack på förhand!
  6. Ohoj! Tänkte byta tändningslås i båten. Det tidigare tändningslåset som numera har gjort sitt är förmodligen original. Det som får mig att tro det är hela tändningslåset är helgjutet så jag fick klippa kablarna. Tyävärr kunde jag då inte heller titta innuti hur kablarna skulle sitta och det är det som numer är mitt problem. Jag har en ny tändning från tillverkaren Merit-Malta, det är den som är längs ner på sidan, modell: 327550 http://www.meritmalta.com/products/switches/ignition.shtml?s=51E16849-7D7730231228-4E53 På detta nya tändningslås sitter fem stift där kabelskor ska kopplas på. Dessa är märkta enligt följande: 30, 50, 15a, 15, P. De snuttar av kabel som sticker ut från det gamla tändningslåset är följande sex: svart, svart, brun, vit, röd, gul. De två svarta ser ut att gå till samma källa men eftersom jag inte kan skruva upp den så är jag inte 110% säker. Finns det någon standard i detta som gör att någon kan hjälpa mig på rak arm. På båten sitter en utombordare och det finns inga specialinstrument eller liknande installerade. Det är strömbrytare, choke och tändningslåset som upptar instrumentpanelen. Jätte tacksam om någon kan ge mig lite tips här, vill ju helst inte flyga i luften om jag kopplar fel ;-) Stort Tack på Förhand!
×
×
  • Skapa nytt...