-
Innehålls Antal
16 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm BennyBoat
-
Placering
Kadett
-
Mer konkreta förslag vore bra. Det finns ju en uppsjö med äldre tvåtaktare i 70-90 hk klassen. Är det någon motor man ska akta sig för? När började 4-taktare tillverkas, eller kan man glömma dem med tänkt budget?
-
Med en budget på ca 40 000:- och vill ha en bränslesnål motor som kan göra runt 30 knop. Vilken motor ska man välja till en Flipper 575?
-
Med hjälp av krympslang och eltejp för att skydda kablarna snurrar den igen. Inget fel på CDI-boxen, bara kortslutning. Dags för storgösen igen. Tack.
-
Jag har plockat väck svänghjulet m.m. Lossade sedan hela kabelhärvan (svart, brun, svart/gul, orange/grön och orange/blå) som går till/från CDI-boxen och hittade att kabelisoleringen på både svart/gul och orange/grön hade skafts bort. Det har med all säkerhet orsakat kortslutning. Svart/gul är ju dödaren som ska kortslutas när man vill att motorn ska stanna men vad händer om orange/grön kortsluts som går till ena tändspolen? Går CDI-boxen sönder då? Antar att brun är en temp.vakt eftersom den går till topplocket. Fungerar den likadant som dödaren? Hur testar man att den fungerar? Jag har inte testat sätta ihop den igen utan vore tacksam för svar innan (bespara lite jobb). Senast ändrad av BennyBoat | 11 augusti 2010 | 23:28
-
Provade med det men det hjälpte inte. Hur mäter man om styrboxen är ok? Tror den heter CD2.
-
Hej. Var ute och fiskade igårkväll med polarn och hans båt. Motorn en Evinrude 30hk -88/89 (ej elstart) har alltid fungerat men på vägen hem med drygt halvgas efter ett par hundra meter tvärdog den. Vi kollade dödmansgreppet och dödarknappen som verkar vara parallellkopplade, såg ok ut. (hade inget att mäta med) Kollade efter gnista men det saknades, det var inte svårt att bekräfta eftersom det var kolsvarta natten. Jag kan mäta, meka en del men vet inte riktigt hur elen fungerar på en båtmotor. Var börjar man? Tacksam för all hjälp jag kan få.
-
Dåliga nyheter. Motorn saknar kompression i en cylinder. Måste rivas och renoveras. Bra nyheter. Kylningen har fungerat. Så en varning till andra i samma sitts: KÖR HELST INTE MED MOTORN OM DEN NYPIT. Tack för all hjälp jag fått.
-
Visst kan vajern kärva men du nämnde något som stoppade/hindrade och att den kan flyttas mellan neutral och fram så att den kärvar kanske inte är felet utan sitter nog i reglaget. Smidigast för dej låter nog som att ta med hela reglaget till en båthandlare. Det är ju en del grejer i ett dom. Länk till butik: http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=1224&artname Lycka till.
-
Ursäkta att jag inte svarat tidigare. Felet låg hos säljarens inkoppling. De hade kopplat fel. Senast ändrad av BennyBoat | 12 augusti 2009 | 22:02
-
Hej igen och tack för supporten. Jag har ikväll plockat ner termostaterna och testat dem, de öppnar vid ca 65 C. Så där var inte något bekymmer. Däremot så var inte poppetventilen i det bästa skick. Membranet var sprucket och jag antar att den inte öppnar då vilket säkert har orsakat att motorn nypit. Motorn har lossnat som jag nämnde innan och jag har sprutat in oljedimma med tvåtaktsolja i cylindrarna så den snurrar lätt (det gjorde den innan oljan också). Nya delar till poppetventilen sen hoppas jag att den ska funka igen. Ska bara kolla så att larmen fungerar och kompressionen. Var kan jag beställa delar till poppetventilen? Gärna via någon webshop. Senast ändrad av BennyBoat | 05 augusti 2009 | 21:16
-
Hittade ett flödesdiagram. Till en Optimax 115 men tycker att det ser ut att vara liknande. http://www.algonet.se/~boem/Merc/WaterFlow_MercOptimax115.pdf Alltså vid högre gaspådrag ökar vattentrycket från vattenpumpen och poppetventilen öppnar så att flödet blir högre och går fler vägar genom motor för att bättre kyla på vitalare delar. När poppetventilen öppnar borde man då se ett högre flöde vid utloppet. Stämmer detta?
-
Har du provat söka i forumet det finns mycket info om reglage. Hittade en sprängskiss i denna tråden. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=299998
-
Om motorn blivit för varm skulle den ju larma men den funktionen kan ju visserligen vara trasig. Vid vilken temp ska den larma och vad är en normal arbetstemp? När ska termostaten öppna?
-
Vad tror ni? Kan jag provstarta?
-
Hej. Behöver veta var man ska börja..... Kör båten endast ett fåtal gånger om året till dykutfärder i klubbregi. Denna gång körde vi för första gången i år ca 2 sjömil ganska hårt belastad och stängde av som vi noterade utan bekymmer. Skulle hem ca 6h senare men motorn snurrade inte, startmotorn slog till som den skulle, bytte till reservbatteri utan ändring. Lade i växel och försökte tvinga motorn runt med hjälp av dragsnöre och vrida propellern, hjälpte inte. Fick ringa bogserare. Ett antal dagar senare efter vi tagit upp båten testade vi att vrida på propellern igen och motorn snurrade runt. Kan det vara så att motorn har skurit även att vi fått den att snurra? Vill ju inte provstarta då den kanske skär ordentligt. V6 200hp årsmodell tror jag är -86.