Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

JockeNyberg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om JockeNyberg

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Jag har sett här på maringuiden att någon eller några köpt longblocks hos rapidomarine i USA. Dom verkar ha grymma priser. Någon som vill dela med sig av lite info hur ni gjorde när ni handlade där och hur det gick sen. mvh /Jocke
  2. Jaha, det jag har läst om remanufactured longblocks är att dom kommer från vans och pickuper som tex blazer/S10 mfl. Dessa har ju gått med glykol. Men var dom kommer ifrån vet man ju aldrig säkert. vh /Jocke
  3. Hej! Jag är i färd att köpa ett longblock och kollar runt på lite olika ställen där dom finns att köpa. Har dock inte bestämt mig för om jag ska köpa ett renoverat eller nytt block. Köper man nytt block blir det automatiskt att det får bli en vortec motor då de gamla före 1996 slutat tillverkas. Och med vortec block passar inte insug och förgasare från Mercruisern av 1992 års modell. Någon som har tips eller erfarenheter av inköp av longblock renoverade/nya samt var de finns till bästa pris. vh /Jocke
  4. Haha, ja det borde jag gjort.. Då är det ju stora summor vi pratar om för sådant kostar asmycket pengar.. Jag har nu idag via mail där alla bilder på eländet syns kommit med förslaget att dela på kostnaden för ett nytt block, ungefär 20000kr var med allt vad det innebär. Får se vad han säger, har iallafall varit saklig när jag presenterat det för honom. Nappar han inte får jag förmodligen ta till Köplagen och eventuellt höra med någon juridisk person som kan hjälpa mig.
  5. Okej, det låter som lite läskigt det där med USA online.. Har talat med säljaren och han hävdar såklart att han inte vetat om detta, och han har lämnat båten hela tiden till en marina för service. Han säger även att han aldrig anlitat dom för detta med fusk-motorlagning. Motorn är bytt i båten runt år 1994-96 på searay service center enligt säljaren och har aldrig demonterats. Det lustiga är då att det ska ha hållit med kemisk metall i motorn sedan dess. Ska skicka honom bilder så han får de hur det ser ut. Har tänkt att jag ska lägga fram ett förslag om att säljaren tar på sig hälften av kostnaden att få ner en renoverad motor i båten till en kostnad av cirka 40000, blir alltså en affär på 20000 var. Detta är ju också förutsatt att jag gör jobbet.. Om han inte går med på detta vad att göra? Ta hela smällen själv? Båten är ju inte så dyr i priset så en mer kostnad på 40000kr känns ju lite tungt.
  6. Jasså, dom har varit i blåsväder? Jo jag har kollat lite på USA onlines block och det verkar ju okej. Funderar annars på en nyrenoverad komplett motor hos värmdö motorteknik med splitter nya original limpor och knän. Den motorn blir bara aningen dyrare och är bara att vrida på nyckeln. Jo, skadan på min motor kan ha varit länge sedan man lagade för det har ju rostat ett tag i området, jag kan inte bedömma hur länge. Förra ägaren har haft båten i 13 år så att det borde rimligtvis vara gjort under hans tid tycker man. Har även pratat med erfarna svetsare och dom kan tänka sig försöka svetsa skadan på motorblocket och sedan att man köper nya limpor. Kan fungera? (Dom funderar på att svetsa med gjutjärnstråd). Måste dock ändå lyfta ur motorn och rengöra ordentligt. Jaja, vi får väl se vad säljaren säger då jag pratar med honom.. Återkommer tack för tipsen !
  7. Jo, jag ska ringa upp honom ikväll och se vad han säger. Visst förstår jag att en 20 år gammal motor kan vara i dåligt skick, men det jag menar är att han har ju lagat en vesäntlig skada på motorn som man kan betrakta som haveri, och därför är motorn helt kass. Hade den tex varit utrostad hade jag inte sagt något men nu är det ju så att den är fusklagad.. Har läst fäljande i Köplagen som även gäller privat personer: Varan kan anses felaktig om: -Den inte är sådan som säljaren har sagt. -Säljaren låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär -Varan var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset eller andra omständigheter. Säljaren kan inte frånsäga sig allt ansvar vid försäljning även om man köper i befintligt skick. De regler som gäller finns i köplagen. Hoppas han förstår detta, annars måste jag ta kontakt med tingsrätten.
  8. Hej! Har nu i höst köpt en SeaRay 220DA från 1989. Båten köptes av en privatperson och gick under provkörning fint. Även skrovet och inredningen var i bra skick. Skulle för någon vecka sedan byta tändstift för service och såg att limporna var något blöta på undersidan. Smakade på vätskan och det visade sig vara Glykol..Fanns även mycket rost på undersidan så jag skrapade lite med en kniv och insåg att limporna var lagade med spackel/kemisk metall efter en frostsprängning... Tänkte då att f-n, okej jag får köpa nya limpor. Det är ju i sin ordning. När jag demonterat limporna ser jag till min fasa att även motorblocket på vänster sida av motorn är rostigt i ett område av ca 5 cm strax under topplocket. Detta kunde jag omöjligt sett då jag tittade på båten eftersom det inte syntes förrän limporna var borta. Skrapade lite här på motorblocket också då kniven gick igenom spacklet även här och vatten från kylkanalerna forsade ut. Har dokumenterat med bilder hur det ser ut på motorn, och tänker nu ta kontakt med säljare eftersom jag tycker detta är rena rama bedrägerierna.. Kan man anmäla sådant här? Någon som har erfarenhet från liknande? Jag måste ju nu byta motor då denna har hål i sig. I köpekontraktet står det att köparen har provkört båten och godkänt detta samt att båten har kontrollerats i skrov samt invändigt. Men detta gäller ju en skada på motorn som medvetet dolts och inte berättats om.. mvh /J
  9. Motorn har gått ca 560 timmar och är så vitt jag vet original. Limporna är bytta en gång. Den har fått bra service vad gäller olja och filter hela tiden och oljetryck samt temp är stabila. Jo, det är plastslangar som går via en gummibussning i ventilkåpan och i andra änden sitter dom i plastkåpan ovanpå förgasaren. Det är inga större mängder olja som rinner ut men man kanske ska ta ut motorn nån vinter framöver och renovera den. Har varit sugen på att köpa sötvattenkylning från usa online också. mvh/Jocke
  10. Är det någon som har monterat kylskåp i en searay 230cc eller annan dc med begränsade placeringsmöjligheter? Det får iaf inte plats där pentryt är på min båt. tacksam för tips inför nästa säsong.
  11. Har en Mercruiser 5,7 (260hk) som går kanonbra i min sea ray. Har dock märkt iår att den trycker ut lite olja genom vevhusventilationen..Inte mycket så man märker att det försvinner ur motorn men ändå blött runt ventilkåpan. Vad kan detta bero på? Någon har sagt att jag har en aning kompression i vevhuset. Hur kan man åtgärda? mvh/Jocke
  12. Ingen orsak! Ja jag tycker du ska byta impeller och impellerhuset också. Det finns satser att köpa på drev.se för det också. Minns inte vad de gick lös på men det var inga stora summor. Jag kollade förövrigt mitt egenhändigt ompackade drev för några veckor sedan då jag tog upp min Sea Ray. Det så mycket bra ut och jag fick ut rätt mängd olja, lika mycket som jag fyllt...Det sitter oljetätningar under impellerhuset, under växelförarpinnen i under huset samt nere runt propelleraxeln. Dessa bytte jag också. Det kan sitta som bara fan när man ska ta loss runt proppeller axeln, så värme och våld fick jag använda..(Hade specialtillverkat verktyg som passade i låsringen runt propelleraxeln, samt en gasolflaska till hjälp)...Lycka till!
  13. Hej, får du in drevolja under motorn, kan jag med all säkerhet säga att packboxarna i överhuset är dåliga. Dom som sitter innanför utgående drivaxel. Jag har bytt alla packningar/tätningar på 2st Alpha drev och är ganska säker på att detta är felet. Oljan du får in kommer via drivaxeln in i motorrummet. Jag hade också en behållare på mitt gamla drev, vilket gör att du får övertryck i drevet, och har du halvtaskiga tätningar kommer oljan att tränga in. Mitt tips är att du packar om hela drevet, både under och överhus. Sen kan du ta och koppla bort behållaren och endast kontrollera oljan samt byta varje höst. Kostnaden om du gör jobbet själv ligger på ca 1500kr. Delar finns på www.drev.se. Då kan du ju även passa på att byta impeller samt imphuset.
  14. Hej! Jag skulle ta och fixa några skavanker på min Sea Ray 230cc-88 nu i vinter. Var kan man få ta i Toplac (gelcotfärg) till min båt i exakt kulör? Min båt är lite snäckvit (gräddvit) med röda stripes på. Vet inte riktigt om Watski sortimentets färger passar riktigt bra? Tips på eventuell våtslipning eller dyl för att få till ett bra resultat efter bättringsmålning? mvh/Jocke
  15. Skulle behöva byta några stripes på min Sea Ray 230cc-88. Någon som vet var jag få tag i sådana?
×
×
  • Skapa nytt...