Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026

Robbowich

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    29
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Robbowich

  1. Givetvis kan man köpa nya luckor eller byta själva plexiglaset, men det vore ju toppen om de gick att behandla eftersom lucka i övring är fullt funktionell. Detta handlar ju om grunda sprickor/krackelering i ytan, men hundratals över hela ytan. Det jag hoppats på att hitta är något flytande medel typ lack/lim/sealer/polyester som tränger in i sprickorna och permanent fyller upp dem så att sikten igenom blir bra. Troligen med en efterföljande polering.
  2. Någon som testat bergsklättrarkilar till förtöjning i berg med lite bredare sprickor? Verkar finnas i en rad storlekar och både i varianter med aramid-tamp (dyneema) och med Wire. Aramid verkar i alla fall ge minst 1500 kg hållfasthet. De kanske även skulle kunna fungera för att få grepp mellan större stenblock etc? Jag har även sett varianter som så att säga expanderar vid kraft i tampen.
  3. Efter att ha tittat på en hel del begagnade Bavaria kan jag konstatera att något hände mellan 1999 och 2000. Den nya serie som kom då har en synbart enklare kvalitet - speciellt i inredningen. Och om jag förstått det hela rätt så var det ungefär då man övergick till robot-tillverkning. Någon som har mer underbyggda fakta i målet?
  4. Jag har på min nyinköpta Scampi en typisk gammal rufflucka där den tranparenta rökfärgade plasten är täckt av små sprickor i ovanytan som minskar sikten igenom. Så ser ju de flesta gamla luckor ut så jag undrar om det inte finns något bra medel eller trick för att minska effekten av dem. Ungefär som när man lagar ett stenskott på en bilruta. (På vår förra båt lade jag lite tunn olja på och det trängde fint i i sprickorna och dolde dem hyggligt, men dels så försvinner effekten efter ett kort tag och dels så tillför det ingen hållfasthet och det omöjliggör förstås att man senare gör någon riktig lagning. Något tips? /Robert
×
×
  • Skapa nytt...