Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Hassus

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Hassus

  • Placering
    Kadett
  1. Hallå, Låter mycket märkligt med dessa vibrationer. Kan bara bekräfta att jag inte har dessa problem alls med min Suzuki 140. Inga problem med vibrationer eller att samtala eller lyssna på radion oavsett hastighet. Visst är den extremt tyst vid tomgång. Frugan frågade om jag inte skulle starta motorn innan vi släppte på tamparna första gången hon var med . Det kan mycket väl vara så att motorn och båten inte går ihop. Har en kompis som köpte en lite aluminiumbåt med 9,9 hk fyrtaktare. Han var tvungen att byta till en tvåtaktare p.g.a vibrationerna och med tvåtaktaren var vibrationerna borta. Lycka till!
  2. Jag har just en df 140 från 2013 med en Garmin 720s inkopplad via NMEA 2000 där jag får fram massor med motordata. De vanliga analoga mätarna funkar precis som vanligt. Hur det är inkopplat har jag ingen aning om. Jag lät de som installerade motorn lösa det. Det funkar iaf. Lycka till!
  3. Jag införskaffade mig en AMT 200 Br med en Suzuki DF140A i våras och använt den på västkusten hela sommaren. Måste säga att jag är grymt nöjd med både båt och motor. Var o testade ett gäng olika båtar (Finnmaster, Bella, Norkapp, Uttern, Ryds m.fl.) och båtmotorer (Yamaha, Suzuki, Mercury Optimax, Evinrude m.fl.) Hade läst på en del innan och var inne på en Optimaxen tills jag testade den hos en båtfirma. Enligt många ”experter” så skall den skulle låta som en fyrtaktare, dra soppa som en fyrtaktare vid marschfart, ryker gör inte en modern tvåtaktare m.m. När väl optimaxen (75 hk) skulle testas så valde jag att sätta mig längst bak vid motor. Motorn hade varit igång flera timmar den aktuella dagen (den hade varit avstängd i max 10 min) och den skulle enligt återförsäljare vara väl inkörd. Det första som händer när den brakar igång är att det kommer ett stort rökmoln. Den lät ordentligt på tomgång. Har tidigare haft en Mercury 500 (50hk) från 1966 och jag upplevde att den luktade och lät ungefär lika mycket. Det är 47 års skillnad… Dagen efter var vi o testade en Yamaha motor. Väl på plats i båten undrade frugan varför det rann vatten ur motorn (skval strålen) innan den hade startat. Jag förklarade för henne att motorn var igång. Min rekommendation är välj 4-takt. Varken Optimaxen eller E-techen kommer i närheten när vi pratar ljud och rök. Vilket märke beror nog mer på vilken båt du vill ha. Uttern kommer ofta med Mercury, Yamarin med Yamaha osv. Bland båtar så gillar jag personligen de finsktillverkade. Uttern som du nämner tyckte jag kändes väldigt tung, 150 hk är i minsta laget. Yamarin, AMT, Bella eller Finnmaster kändes betydligt lättare att hantera och smidigare. Valet av AMT var att jag fick ett ”bra” pris samt att Suzuki precis har uppdaterat sina 100, 115 och 140 hk utombordare. Lycka till med ditt val!
  4. Går i båtköpartankar och har funderat på en båt i 5-5,5 meters klassen. Jag har mest tittat på Ryds nya F528 framförallt WA och Duo:n men jag har även titta på Bella 500/530 excel samt Yamarin 53 BR. Ryds F528 har ju fått oförskämt bra kritik av båtpressen dessutom är den billigare. Finns det någon hake? Tanken är att använda båten som en badbåt samt lite fiske på västkusten. Någon som har erfarenhet av dessa båtar? Fördelar/Nackdelar med dem?
  5. Hej, Har själv en Mercury 500 från -66 till en Selco Selsport (15 fot) från samma år. När vi kör vattenskidor brukar vi ha en 3 bladig med 11 stigning annars har vi en två bladig med 12 stigning. Det beror helt enkelt på vad du ska göra med den, men ca 12 stigning bör vara ok.
  6. Jag har en mercury 500 från 1966 som tidigare gått i insjö i småland. Det finns en kille i Ljungby som är suverän på gamla utombordare som servade den. Nu bor jag i Göteborg och är ute efter någon som är duktig på gamla utombordare i närheten så jag slipper köra över 20 mil enkel resa. Mycket tacksam för tips. /Hans
  7. Hej Jag tycker den ser ut som en uttern av 70-tals stuk. Jag har för mig att man kunde köpa enbart skrov och sedan själv välja vilken topp man skulla ha. Detta skulle kunna vara en special båt om den nu är så lång som du skriver.
  8. Jag sedan en tid tillbaka funderat på att köpa en båt. Jag har tänkt mig en daycruiser i 6 metersklassen som ska gå i Göteborgs skärgård. Vad jag nu funderar på är om jag man ska välja inombordare eller utombordare. Vilken är: mest driftsäker, har lägst bränsleekonomi, har lägst underhållskostnader, roligast att köra, m.m. Jag har pratat med fler båthandlare och får bara olika svar.
×
×
  • Skapa nytt...