Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

kallepropp

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om kallepropp

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ok tack, bhemec. då skarvar jag på en 10mm2 kabel så blir batterierna glada.😀
  2. Har funderingar på att gå upp i mm2 på den kabeln som går från + på generatorn, och då den ligger ihop kopplad med + kabeln från batteriet borde det bli mindre spänningsfall. men- den är även inkopplad på kabelmattan som går upp till tändningslåset över en stiftkontakt/ skarv med mindre mm2 ( orginal ledningar) samma tjocklek som på (bilder ovan i tidigare inlägg) frågan? Kommer strömstyrkan välja att gå via batterikabeln till batteriet och ladda eller trycker den in en större ström även upp till tändningslåset med risk för att ledningen upp till tändningslåset smälter?
  3. Hjälp/ Huvud bry! Hur kopplar jag den nya nu då? nya generatorn. (se koppling gamla i ovan inlägg) E= jord-svarta kabeln. skruv med svart plast= Batteri röd. men den röd/vita ? L? Ska den in på någon sv stift anslutningen? se bifogad bild. Kallepropp.
  4. Har en batteribank på 2x 75 amp batterier och gamla glödtråds lampor och ett super cool aggregat som är de stora ström ätarna. Funkar den gamla kabeldragningarna med tanke på uppgradering generator. Har inte tänkt att lägga ner så mycket mer för att tvärsäkra utan det var mest att amp ökningen var intressant/ pribild på dessa två generatorer.
  5. Traktordelar.net är intressant. Yanmar är ju en konverterad gammal traktormotor.
  6. Har nu kollat igenom nätet på utbytes generatorer och då slog det mig att för några hundra till så kan jag få mer ampere. En generator typ original ger 35 amp och den kan jag få för 1500 kr men så finns en som ger 50 amp för 1700 kr. Känns som om man ändå byter så kan man satsa på en som pytsar i mer ström. Hur ser panelen på detta resonemang? Vilka risker finns? 1. Ny Generator 35 Amp, Ersätter Yanmar 128.270-77.200 Artikelnummer: 80116 1 500:-/styck eller 2. Generator 12v 50 A Artikelnummer: 80104-1 1 625:-/styck
  7. Tack för nu. Har tagit med delar hem och fortsätter hemma. Återkommer när framsteg gjorts.😀🤔
  8. Har mätt över polerna på startlåset ock det i 0 inte ger någon bryggning läge ett(tändning) ger ström till olje, vatten lampor/givare. läge två. Ström till startmotor.(återfjädrande) Kan det ändå vara slut med startlåset?
  9. Det är så det fungerar förutom att alla lampor tänds innan ens nyckeln är isatt. Alltså när huvudbrytaren sätts på. Det ska dom ju inte göra förrän nyckeln vrids till första läget. I andra läget(återfjädrande) skickas en ström till Startmotorn med ett klick i denna. Den orkar inte dra runt dock. Och avbryts när nyckeln släpps.OK på den sekvensen alltså. Kallepropp
  10. Med hela start konsolen borta och frikopplad ( inge kablar i kontakt med varandra) så vid påslagning av huvudströmbrytaren blir generatorn varm och börjar ryka( inte bra) Läser 10V på B generator 9v på L (vitröd kabel) går till startpanel som är urkopplad. 0 V på E som jordas i motorblock. Skickar med bilder för synlighet.
  11. Hej alla hjälpare..! Hoppas ni haft en solig påsk. Då har man gjort ett försök att lokalisera med multimeter. Koppla bort den tunna röda kabeln från startmotorn och mätte på den fick 0 volt så ingen ström på den. Och då den är bortplockad från sitt fäste är startpanelens lampor släckta. Den sitter i hop med tjocka kabeln (11 V på den) från batteriet på startmotorn så då får den ström där. Vad jag kan läsa av Yanmars elschema så ska det vara så. Hur går jag vidare?
  12. Får väl krypa till korset och erkänna att jag var lite väl het på gröten..!😳 Självklart förstår jag att det inte går att precisera felsökningar av div problem på en löst lagd fråga. Är väldigt tacksam att det ändå finns så många själar som vill hjälpa en enkel snedseglare. Uppdatering av info. Trio 80 -80. Yse 8 hk Hitatchi 35 generator (fina kol) 2 batteri a 75amp var. orginal Start konsol.
  13. Pentax- vet inte det jag. Även om ny utrustning kan komma i båten så e jag en sån som vill försöka se var felet ligger innan utbyte. Dina tips är ett led i sökningen och de tas emot gladeligen. Sen är ju ström lite som vatten. Kan komma in på ett ställe och vandra lång väg innan det ger sig till känna. Ström är lite samma då den är osynlig för ögat tills kabel eller annan utrustning ger till känna att något inte stämmmer. I mitt fall kom det efter semester seglingen och båten liggandes stilla i hemma hamn. Hela turen Gbg-Strömstad har systemet funkat felfritt. Därav frågetecknen i huvudet på mig. Kollade upp Dynastar på nätet och nu förstår jag vad du blev ledsen över. Ja se novisen.😂👍🏻 Åter tack till alla. kallepropp
  14. Tack för slla svar! Skall ner imorgon och göra en felsökning efter era inlägg, återkommer med mer info. Vill ni ha namn så är det en Yanmar Yse 8 hk med Hitashi generator. Allt i orginal fr glada 80-talet.
  15. Hej. Tanken om att tändningslåset gått sönder slog mig men själva fjäderbelastningen och ingrepps logiken känns ok. H Har en enkel liten koppar nyckel i en slö segelbåt - som inte ser mycket ut för världen så tung nyckelknippa/ hoppande vågor känns ej relevant. Startmotorn gick igenom för ett år sedan så den ska vara Ok. Cykeln för start är ju så här: Huvudbrytare på- Spänning i voltmetern stiger. Startnyckel sätts i - Inga lampor tända första steget - ladd- och oljelampa tänds. Andra steget- återfjädrande - Tändningen slås på - Startmotor kopplas in. Nu i mitt fall. Huvudbrytaren på - Laddlampan lyser kraftigt och oljelampan Startnyckel sätts i - samma som ovan första steget - samma som ovan Andra steget- återfjädrande - inget. Inte ens klick eller något. Kan utröna att generatorn vill dra runt men tack vare remmens/ vattenpumpen mothåll går det inte ( där av värme alstringen i generatorn) Kan generatorn eller del på den gått sönder?
×
×
  • Skapa nytt...