Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Per-PC

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    68
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Per-PC

  • Placering
    Löjtnant
  1. Sådär, det tog bara ngt halvår, så var en hel hög reläer bytta, lite nya kablar och anslutningar, samt en startmotorrenovering - Drevbälgen var sprucken, så det rostade ihop direkt där nere när vattnet trängde in. nu verkar det funka lite bättre! gick igång utan problem! Så: som ni sagt allihop: kolla elen först, byt anslutningar, kolla oxid, gör rent.... Jisses, sicket pilljobb, men det är värt det... Nu återstår att låta Mitab kolla o åtgärda drevet o axeln, eftersom jag hade saltvatten innanför drevbälgen. Satan! Kolla ALLTID alla bälgar när ni köper båt, är mitt tips!!! Senast ändrad av Per-PC | 18 april 2007 | 22:02
  2. Ja, det var ju en del korrosion, så kablar o kabelskor kommer jag börja byta (det var ju ändå mitt vinterprojekt No.1), mäta med mulitmetern direkt på starten är en bra idé, så det ska jag göra! Ja, tackar så länge, återkommer snart
  3. Hej! Jg fick ju slutligen ihop motorn i sommras, efter att ha bytt startmotor solenoid (köpte ett paket) samt en del kablage. Har bara varit ute med båten en tre, fyra gånger efter det. Så igår när jag skulle köra runt och ta upp båten... ...Klickade solenoiden till, men startmotorn snurrade inte. Efter ett par försök gick bensinpumpen igång, allt som skulle lysa, lös på panelen. Min tanke är ju att fortsätta byta kablar, MEN: Tror ni en utbytesstart (Ny Hellas utbytesbosch från autoexperten) kan vara dålig, och ha lagt av? - Om det nu ÄR startmotrn som är dålig, hur kan det komma sig att två st. lägger av samma säsong? ps. Jag mätte upp tolv volt på batteriet med multimetern... Ja, snälla, hjälp... M v h Per
  4. Mja.. Dopet får anstå till upptagningen, ser det ut som - Men då blir det å andra sidan desto blötare (Blötare än denna augusti???) då min båtkamrat är ute till sjöss nu, i sitt arbete som styrman på en riktig skuta....
  5. Sååå... nu startade fanskapet. Bytte en del kablar - 1. Grov God Jord (Minus från batteriet mot motorblocket) 2. Tog isär huvudbrytaren och putsade upp, samt bytte fjäder) 3. Bytte 16 mm kabeln mot generatorn 4. Bytte den tunna mellan start o generator 5. Bytte minus från tändningen - Andra försöket så gick han igång... Sen var det uuuut och baaaadaaaaa Så nöööjd. Synd bara att augustiekonomin rök efter dryga 3000 spänn, men det berodde ju lite på att jag försökte snåla mig ur problemet emd att bara byta solenoiden, inte start o solenoid i paket. - det kostade ltie extra....
  6. Ja, i morgon (torsdag) ska jag ut igen. Köpte en startmotortestare för 50 spänn på biltema. Man kopplar mellan övre bulten (Grov inkommande från polen) samt till startstiftet (slutande kretsen via startnyckeln) - sen trycker man på knappen och sluter kretsen (tjuvkopplar nyckelns andrasteg). - detta istället för srkuvmejseln.... Funkar det inte då, ska jag göra som tidigare tips att sätta en startkabel mellan flätan och motorstativet eller annan god jord. Fortfarande fel = ta upp båten och byta kabel för kabel. Tyvärr. Trist detta, iom att jag letar större båt nu när vi får tillökning i familjen. Man kan ju inte lägga ut en båt på annons i detta skick...
  7. Hej! Jag har plockat ner halva motorn två gånger nu - först för att komma åt startsolenoiden, som jag bytte eftersom den inte drog längre. Monterade ihop hela konkarongen (väääldigt trångt) och försökte starta... Bara att skruva ner igen. Denna gång blev det ny startmotor och ny solenoid i ett paket att trycka ner i motorrummet. Med skohorn, bräckjärn och en hel del aggretion gick det. Nu får jag dock något märkligt: Solenoiden drar inte riktigt, det knäpper till när jag vrider nyckeln, men inte dendär starka Klick-grejen, utan mer som ett relä som slår... svagare än solenoidens magnet... På panelen tänds inte heller lampan till 1:ans nyckelläge, dock lampan till 2:an (Starmotorns). Är en 81:ans B23:a marinkonverterad som sitter därnere någonstans under plast och bröte... Någon som vet var jag ska börja? //Per, tröttare och tröttare
  8. Tack för tipsen! Ja, det är ett hemmabygge... Det är ju ingen penta b230 utan en volvo bilmotor från en 81:ans 240 som sitter där. Växlarn sitter nere på babordsidan granne med startmotorn, precis vid skottet mot batterirummet. Det är endast någon centimeter eller två i bredd mellan manteln på växlaren och startmotorn. Men: Inget ont som inte har något gott med sig: Nu vet man hur noga man ska vara nästa gång man köper båt - men den som köper denhär av oss när vi säljer har iallafall en helt genomgången drivning - från vattenkylare till drev... Vi väntar barn nu, så vi får nog byta till ngt med kabin, eller en HT vad det lider. Det kan det vara värt... Hör snart av mig igen med gnäll och frågor.
  9. Ja, tack för era svar! Vi kommer nog ta den enkla vägen och försöka demontera både solenoid och startmotor för att kontrollera i bänk. Elkablarna är kontrollerade, så vitt vi vet är de ok. (Kan hända att flätan mellan solenoiden och statmotorn skadats nere under startmotorns hölje - för att få loss den var vi tvugna att dra lite...) Problemet är att kylvattenkylaren sitter precis brevid startmotorn - så vi misstänker att vi behöver plocka dän den - dock ligger den ju uner vattenytan, varför vi kanske får söka hjälp med att bogseras runt till upptagningsplatsen och så vidare.... Ja jäklar, man lär sig...
  10. Det var då.... Efter att ha plockat ner insugsgrenröret samt en hel del andra pinaler (som kylvattenslangar m.m.) var det med ledad nyckel möjligt att ta bort den gamla solenoiden och sätta dit en ny (VET ni hur svårt det är att köpa en solenoid UTAN att köpa startmotor samtidigt?) Fick vi plockat ihop det igen. Tog ett tag, - semestern började i går, så... Men: Nu när vi plockat ihop hela konkarongen klickar äntligen solenoiden som den ska, MEN: Startmotorn snurrar inte igång och startar motorn... Lampor m.m lyser starkt och klart, inga problem med batteriet verkar det som... Så; Tips? Vad kan vi gjort fel i återmonteringen? Någon som har tips? - Eller är det bara att acceptera att vi får handla en startmotor, demontera luften (tyvärr även det stora insugssjällets Burk - vilket ju är lite pilligt) samt kylvatten med mera igen? - Vi är lite oroliga för att behöva plocka bort kylvattenväxlaren eftersom den är i vägen för att svänga ut startmotorn, den ligger under vattenytan.
  11. Ja, tektyl är riktigt bra grejjor, bara det är RENT och SNYGGT - så under vintern har jag en hel del jobb.... Men nya solenoiden samt nya kopplingsplintarna för fläkten får sig en kärleksfull tektylbehandling kan jag lova... Tillägg: Tog solenoiden o kopplade mot bilbatteriet med startkablarna nu, inte tillstymmelse till reaktion från den.. Tvärdöd.... Skönt det iallafall, så man inte gjort massa jobb förgäves. När jag är klar, ska jag nog försöka göra en sammanställning på hur man BORDE börja, och sen hur man fortsätter... Ja jisses, man lär sig, sakta men osäkert....
  12. Ja, jag borde nog gjort det, men nu är det försent... För er som undrar hur en medfaren solenoid ser ut ligger här en bild... Wellcraft - Fläkten var allt annat än ny.... som jag skrev, när jag demonterade den gick den knappt att snurra på... Uttryckte mig dock väldigt fel i första inlägget, ser jag nu... Men tack för bilden! - Och ja, det är aldeles för mkt rost och fukt i motorrummet! Tyvärr har vi lite svårt att hålla undan den då båten är byggd på detta sätt. Dock kommer vi lägga lite tid på detta över vinterhalvåret... Såhär trångt är det trots att insugsgrenröret är demonterat
  13. Tackar! Ja, okej, jag ska se om jag får grepp någonstans med en hylsa... Bara att prova... Jag får nog fästa solenoiden igen, så man vågar dra emot. Vilket helsike det kommer bli att få flätan på plats igen på den nya solenioden! Ska se om man inte kan förlänga den på något sätt... Ang glappet; Jag tror inte det, få ström till samtliga reläer. Som jag skrev tidigare, satt fläkttrumman rejält fast - svårt att dra med handen, och det kom starka missljud - så jag misstänker att ett lager skurit helt enkelt! Visar det sig vara ett glapp jag missat, kommer jag svära tills tänderna ramlar ur käften på mig....
  14. Det är med största sannorlikhet solenoiden till startmotorn. Vågade inte lägga plus direkt mot startmotorns fläta, - det kanske är fegt av mig? Men vi provade resten - tjyvkoppla tändningslåset o.s.v..... För att komma åt kontakterna samt solenoidfstets skruvar var vi tvugna att tömma kylvattensystemet och plocka ner insugsgrenröret. Väl där, fick vi efter en del 5-56, kärlek och en del våld loss skruvarna till solenoidens fäste. Nu är dock ett problem kvar innan vi kommit därhär att vi kan få loss solenoiden: Flätan till Solenoiden är så kort att vi inte får solenoidens ur huset där den ligger an mot startmotorn. Solenoiden sitter så illa till att man inte ser HUR flätan sitter fästad mot solenoiden, vi TROR att det är en bult med ett fyrkantshuvud, men det är till att känna med handen, och gissa sig fram. Är det någon som har koll, -är det fyrkantshuvud, är det mutter (storlek) eller.... Det jag ringat in på bilden är det vi TROR är fästet för flätan. Länkar till fler bilder: Hur trångt ÄR det egentligen Bilden ovan i storformat Svårt att nå (Knappt mobiltelefonen med kamera kommer emellan:
  15. Hej där! Ja, hehe, knopantalet beror ju på mer än motorns varvtal... Vad du har för propeller på drevet och hur du trimmar båten m.m naturligtvis, men 29 knop på en 20-fotare med 140 hk låter tämligen rimligt. Dock borde du väl komma upp högre o varv? Stor propeller med stor stigning kanske? Jag bara chansar vad gäller propellern, sitter själv och tittar runt i trådar och letar efter tester o erfarenheter vad gäller olika propellrar... //Per
×
×
  • Skapa nytt...