Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Amator

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Amator

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, och tack till alla som har svarat, jag skall verkligen följa upp och kolla alla tips. MVH JEB
  2. Hej Sten och tack för ditt svar. Nej jag tänker mig något enklare och smalare som bara skyddar själva stävspetsen ovanför och nedanför dragöglan.
  3. Hej. Har en Crescent Ht-525. Skulle gärna vilja ha ett stävskydd eller vad det kan heta i rostfri plåt. Det skulle skydda fören från att få små skador från järnskodda bryggkanter mm. Har frågat runt i min omgivning och flera säger att de själva letat men inte funnit någon som säljer sådana. Finns det någon i MG´ s forum som vet var man kan köpa ett sådant?
  4. Skaffade båt för första gången i fjol (förutom en liten eka som jag haft i 30 år) och talade då med andra båtägare som alla rekomenderade Svenska sjö. De sa alla att Svenska sjö var bland de billigaste och ett rejält försäkringsbolag som alltid ställde upp om man råkade ut för något. Under sommaren fick jag inbrott i båten, man vandaliserade, förstörde, skitade ned och stal allt som var löst (radio, fiskeutyrustning mm.) Jag hade tyvärr inte kvitton på allt som stals pga. att det var grejor som jag köpt för några år sedan. Jag gjorde en lista till Svenska sjö på allt som stulits och förstörts och skickade med de kvitton jag hade. Två veckor senare fick jag ut den summa jag hade angett, utan vidare diskussioner. Det var kanske inte så stor summa 7-8000 kr men ändå. Det gör i alla fall att man känner att de ställer upp om något händer och jag kommer inte att byta bolag.
  5. Hej Kalle. Jag köpte min båt ifjol så jag har bara prövat en säsong. Båten är ju av sk. halvplanade typ och jag tycker den fungerar bra med 40 hästars motorn. Min båt har två små manuella trimplan så att man skall kunna optimera fart och bränsleekonomi. Det är emellertid inte helt lätt att få till rätt vinkel på dessa och motorn så att man uppnår detta eftersom det är känsligt hur många personer man är och var de är placerade i båten. T.ex kunde jag vid ett tillfälle i sommras då vi var 4 i båten få en mycket markant farthöjning med samma gaspådrag om en person satte sig på fördäck. Tyvärr har jag ännu inte någon digitalkamera så att jag kan skicka bilder. Jag har bara pappersbilder.
  6. Hej Billy tack för ditt svar. Mätaren är av litet skovelhjultyp som snurrar lätt när den nu är på land. Det ser inte ut som någon vajer är inblandad och jag har en fundering på om det kan vara någon sorts induktivgivare. I vilket fall skall jag flytta den lite längre bort från propellern för att se om funktionen blir bättre.
  7. Borde kanske också ha talat om att motorn är infälld på denna båttyp, vilket gör att givaren sitter i höjd med propellern och bara ca 1 dm till höger.
  8. Skulle också bara gärna vilja veta om någon har erfarenhet av att en motor kan skära på grund av att man använder bensin 98oktan istf. 95 oktan.
  9. Knopmätaren verkar visa OK i lägre farter. Men över ca 12 knop verkar det som om den hänger sig och inte hänger med trots att farten bevisligen ökar. Har en Crescent 525 Ht med 40 hästars motor (inköpt i fjol) och jag har nu sett att givaren sitter på skrovet strax till höger om propellern (sett bakifrån). Är detta fel plats? Kan denna placering vara orsak till problemet och i så fall var bör jag placera givaren? Är väldigt tacksam för goda råd.
  10. Tack för ditt svar. Följer nog ditt råd med 95 okt. men skall också kolla med generalagenten.
  11. Är nybliven båtägare (i fjol) och körde då min motor Evinrude 40 hästar -98 2-takt på 95 okt. bensin då jag hört att tillsatserna i 98 okt. har negativ inverkan på oljans smörjförmåga och att den därför kan skära. Fick emellertid nyligen en rekomendation att gå över till 98 okt. som har mindre alkoholinblandning och därigenom skulle vara bättre för motorn. Känner mig som åsnan mellan två hötappar. Är det någon som vet? Väldigt tacksam för kunnigt svar.
×
×
  • Skapa nytt...