Jump to content
Tuesday 23 July 2024

kenta_b

Medlemmar
  • Content Count

    58
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About kenta_b

  • Rank
    Löjtnant
  1. Jag maxar ca 3 550 varv (hur exakt nu varvräknaren är?). Båten ska väga 2 500 kg! Hur mycket väger 24:an?
  2. Det verkar som att OM det finns något att göra så är det att se över propellrarna. Stefanius, vilka propellrar har du?
  3. Jag har inte en aning om vilken propeller som sitter på. Har nog bara tagit för givet att man optimerat och valt rätt när man monterat drevet vilket gjordes tillsammans med motorn 1987. Kanske naivt att ta för givet att det är så och värt att titta på.
  4. Alltså fel i mitt första inlägg 3 300 varv har jag legat på INTE 2 300
  5. Maxvarv är ca 3600 och jag har legat på 3300. Topfarten blir 19 och marschfarten 16,5. Enligt instruktionsboken ska den ligga i där.....
  6. Hej, Vi har en Coronet 26 family. Efter en vecka på Mälaren är jag inte helt nöjd med bränsleförbrukningen som ligger kring 1,8 liter/Nm. Motorn är en Penta AD40B (165 hk) med 280DP drev. Jag kör enligt instruktionsboken med ca 2300 varv, trimmar in den och håller en marschfart på 16,5 knop. Jag har förstått att många tycker motorn är i klenaste laget för båten men ska den verkligen behöva dra så mycket? /Kenta
  7. kenta_b

    Solcellspanel

    Jag menar paralell
  8. kenta_b

    Solcellspanel

    Jag har inte kopplat ihop det själv och börjar inse att det inte är gjort som man skulle önska. Alla batterier är kopplade via brytarna som alltså måste vara på för att det ska funka. Självklart borde jag koppla om så att batterierna är kopplade i serie utan brytare emellan och sedan ha ett separat startbatteri med egen brytare. Det borde man ju kunnat räkna ut själv :-0 Tack för hjälpen!!!
  9. kenta_b

    Solcellspanel

    Exakt som du beskriver är min tanke att koppla och Max Power är redan inköpt. Batterierna är uppdelade på tre brytare, 2 1 1. Är det så att jag alltid ska ha brytaren på för de batterier jag vill ladda? Det känns ju lite fel att lämna det så om man har båten i hemmahamn ett par veckor utan att använda den, men som jag kan förstå det enda sättet att låta fler batterier dra nytta av solcellerna. Eller...???
  10. kenta_b

    Solcellspanel

    Hej, Jag har sökt efter hjälp med inkoppling av en solpanel. Det verkar ingen tvekan om att den ska kopplas direkt på batteriet men jag undrar; För att få laddning på hela patteripaketet (4x80), måste man då ha brytarna på? Eller ska man bara ladda delar av batteribanken? Eller kopplar man ihop batterierna före brytarna så att man inte har någon förbrukning inkopplad? (Om jag inte tänker fel skulle det sista alternativet göra att alla batterier alltid är inkopplade så fort en brytare är påkopplad.) Kort sagt, hur får jag laddning på alla batterier utan att samtidigt ha förbrukarna inkopplade? /Kenta
  11. Jo visst fungerar det. Frågan är ju om det kan fungera bättre
  12. Hej Jag byggde nytt toasystem förra säsongen och allt fungerar bra utom en liten detalj. Givaren är 20 cm lång medans tanken är 40 cm hög. Jag får alltså inte koll på läget i tanken förrän den är halvfull. Det är dessutom inte möjligt att se när den är tom vid tömning med elpumpen. Jag har sett att det finns givare som räcker hela vägen. Seasea hävdar att givaren inte ska gå ner i botten för att den på sikt riskerar att slamma igen. Har någon erfarenhet? Ska jag köpa resonemanget? /Kenta
  13. Jag är mest orolig för att få in borrspån i tanken men vid närmare eftertanke blir ju problemet detsamma i vinter. Det är väl också så att man vill göra det så enkelt som möjligt då jag vill åka båt och meka så lite som möjligt. Kanske kan man fånga upp borrspånen på något sätt. Behöver man tänka på risken för gnistor när man borrar?
  14. Jag vill göra det på bästa möjliga sätt utan risk för motorstopp. Något extra utlopp finns inte. Alltså är det bara att vänta med installationen till vintern eller sätta in en extra tank.
  15. Hej! Jag ska installera en dieselvärmre. I instruktionerna står att man inte ska koppla på ledningen till motorn. Värmaren ska alltså hämta bränsle från eget uttag i tanken. Behöver det verkligen vara så? Det finns en ledig utgång på bränslefiltret som jag vill använda och jag undrar om det kan bli fel? /Kenta
×
×
  • Create New...