

hoppilandkalle
Medlemmar-
Innehålls Antal
18 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm hoppilandkalle
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Makro. Jag har fått förklarat för mig att vevaxeln på Volvo B20 bilmotor är densamma som marin-motor. Att det bara är svänghjulet som skiljer. Vet du nåt om det? mvh Johnny
-
Tusen tack för det perfekta svaret. Nu har jag fått svar på alla mina frågor och funderingar. Det kommer bli så att jag lyfter ur originalmotorn, kollar om det går att rädda. Annars har en vän till mig ett block som man kan konvertera till marinblock. Så, ärmarna uppkavlade och motivationen på topp. Båten ska i plurret innan Juli. Mvh Johnny
-
Jag menar att jag vill behålla originalutseendet med 100drevet kvar. Fast jag vet inte... Det kanske inte är nåt värde i det.
-
Ja, du har en bra poäng där. Men det finns en ”estetisk original” tanke med det hela. Jag har precis fått drevet renoverat och vill behålla originalvärde i båten. Annars skulle jag slängt i en V8:a för länge sen. Men jag är lite av en originalnörd där. om det var Volvo från början, så fortsätt med Volvo. Förstår du hur jag menar. mvh Johnny Lindefalk
-
En undran, vad betyder: Helt O.T..?? Så, i rally svängen rakställer man B23:an för ett gynsammare avgasutsläpp. Det stämmer, men då har man också ett slutet kylsystem. Som man kan lufta i vinkel och få ut alla luftbubblor. Jag har havsvattenkylning i min båt. Det är inte ett slutet system. Därav problemet. Mvh Johnny Lindefalk
-
Det stämmer till alla delar. B23:an lutar och B20:n står rakt. Jag tänkte inte vrida primäraxelkåpan så att motorn står rakt. Så, gummikudden hamnar inte fel. Om jag ställer en B23:a rakt, får jag en luftficka i kylkanalerna i toppen. 100 drevet’s splines är annorlunda och svängningsdämparen passar förmodligen inte. Avgasutsläpp akterut går ju att modifiera ganska enkelt. Ja, inte avgaslimpan då, utan själva skrovets avgasutsläpp. Men viktigaste frågan är att även om B23:an lutar, får den plats?
-
Hej allihopa. Jag har en Coronet DC17 Runnabout-74. Det har från början suttit en AQ 115 / 100B i den. Dvs en B20 med 100 drev. Efter ett par säsonger med mycket skruva och därimellan ganska dåligt underhåll, är det dags att uppgradera. jag har funderat länge på en B23/230. Men då motorrummet är väldigt trångt, undrar jag om det verkligen får plats. jag vill behålla 100-drevet, då det är nyrenoverat och i övrigt är ett väldigt tystgående drev. Och eftersom att motorn ”hänger”i sprängkåpan, så vill jag inte behöva bygga om något. Så, är det någon som vet att det funkar att byta från B20 till B23/230, eller någon som har inbyggnadsmått på en B23/230??? Mvh Johnny Lindefalk
-
Den här tråden kommer jag följa med spänning. Mitt 100A drev börjar sjunga på sista versen. Jag får inte ur vxln. Proffs säger att "konan" har fastnat. Och får jag loss den, så kommer den säkert att fastna igen. Delar är svåra att få tag på så deras tips är uppgradering till ex. 280-drev.
- 6 svar
-
- 1
-
-
Till alla som visat intresse under renoveringen av min AQ115-Volvo penta B20. Tack som fan för alla tips och goda råd under vägens gång. Nu e motorn ihopskruvad, blästrad och nymålad. Som en liten juvel i motorrummet. Spinner som en katt med en ny weber 36-36:a som blandare. K-kam står för ventiltiderna och....ja allt e fan nytt utom vevslängen, stakarna och blocket. Åter igen, tack som fan till allihop. Johnny Lindefalk
-
Ödmjukast tackar jag er alla för hjälpen och intresset att hjälpa en nödställd. Det ser ut som att kolvarna e på väg och ska vara framme hos Värmdö motorteknik på skärtorsdagen. Om det stämmer så ska dem börja borra blocket på tisdagen efter. Dem har hur mycket som helst att göra, men tar sig ändå tid för den lilla privata renoveringen som jag ska utföra. Vart kolvarna kommer ifrån vet jag inte ännu. Ännu en gng, Tack som fan för all hjälp. Johnny Lindefalk
-
Tack för tipset. Värmdö motorteknik och jag har kollat dem flesta leverantörer runt stockholms området. Plus dem stora kolv tillverkarna. Man säger att efterfrågan måste bli högre innan dem startar nytillverkning igen. Hoppet ligger just nu i att någon har på hyllan men kanske glömt bort, ja du förstår. Tack iallafall. Johnny
-
Jag håller på och totalrenoverar min b20. Blocket e blästrat av Allblästring i sthlm. Värmdö motorteknik har deckat av blocket och mätt upp loppen. Det behöver borra blocket men det finns inte kolvar att få tag på. Jag behöver överdimmention 030 kolvar med 24mm´ s kolvbult. Det finns överdimmentions kolvar med 22mm´ s kolvbult att tillgå men då måste man sätta en bussning på vevstaken. Inte vad jag vill göra. Värmdö motorteknik har lagt en beställning hos alla tänkbara firmor men utan resultat än så länge. Vore tacksam om någon vet om någon sitter på dessa kolvar och ruvar stilla ovetandes. Hör gärna av er då. Johnny Lindefalk.
-
Jag har troligen ett likadant insug som du har. Och tanken har liksom slagit mig med, men inte hunnit genomföra detta. E ganska övertygad om att det förmodligen gör väldigt liten skillnad men jag ska nog testa det ändå till nästa säsong.
-
Tjena. Fick ett tips av svärfar igår: Fördelar locken kan ha mikrosprickor med överslag som följd. Du kan ha bra gnista vid kontroll men komp:et liksom blåser ut gnistan i cylindern. Byt fördelarlock och rotor. Svärfar talade om att det e mycket vanligt förekommande problem. Lyck till
-
Hej du. Enligt en marinmek som jag känner e värme att föredra före våld. Eftersom det handlar om två olika metaller där den ena har en lägre smältpunkt än den andra så ska man vara försiktig. Lycka till.