Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

sudden_82

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om sudden_82

  • Placering
    Kadett
  1. Hej allihopa, någon som har køpt en båt från Norge som ær ældre æn 50 år? Befinner mig i Oslo nu och har tittat på en del skutor. Nu har jag hørt att om en båt som ær ældre æn 50 år ska sæljas utomlands så krævs tillstånd. Någon som kænner till detta?
  2. Hej svej, det var jag som hade den tidigare tråden. Den heter långfärd i seglande fiskebåt. Våra tankar och planer är att köpa en trålare från 1900-1950tal, riggad eller lämna in den för riggning. Är i oslo nu och jobbar ihop pengar till en båt som eventuellt ska inhandlas i höst. Visserligen kan jag inte påstå att allt är bestämt men det viktiga är att drömmen lever vidare. Tanken är att vi ska lämna sverige nån gång i september 2007 och sedan ta oss till australien på ungefär 15 månader. Får nog gå en hel del för motor också men vafan, dieseln i venezuela är nere i 18öre/liter...
  3. Eller en sån här.. Behöver ingen puts alls men en ganska djup plånka.
  4. Har hittat massor häftiga objekt i Norge. Hittat några gaffelriggade kuttrar från 1910-1940tal som kostar mellan 100 och 500000kr. 2003 kostade dieseln i Venezuela 24 öre/liter. Det blir 4 kubik för 1000kr. Helt sinnessjukt. tjopp..
  5. Tack för tipset! Gillar båten skarpt, den har ju plats för lite större mesanmast en vanliga fiskebåtar eftersom dom har hytten längre bak. Får väl kompensera på något vis. Vekar ju gå att susa på ganska bra med den också, ser dock smidigare ut än en vanlig trålare. Läste att i Venezuela kostar diesel runt 50öre/liter. Då är de ju bara å bunkra järnet när man har vägarna förbi.. Letar fortfarande segelsida.. Må gott / Johan
  6. Jag skulle nog påstå att jag har en djävulskt lång bit att gå. Vill dock poängtera att resten av sällskapet, till skillnad från mig, har erfarenhet av segling. Vad det gäller renovering så Har vi inte riktigt tänkt börja i samma läge som Ejdern. Vi har tänkt köpa en båt som är helt intakt på alla sätt och vis för att sedan rigga om den och inreda den. Därmed inte sagt att det är enkelt. Jag är nog den som är mest händig i gänget och jag sklle aldrig drömma om att börja renovera ett skrov eller dylikt. Vi söker inte heller någon optimerad och estetisk design utan så nåt så basic som möjligt. Gaffelsegel är väl mest en tanke för att få upp segelytan lite. Tack för synpunkter, söker fortfarande en hemsida om segel och riggar. tja ba/ Johan
  7. gaffelsegel hette det ja. Någon som vet nån bra hemsida med beskrivningar av segeltyper. Hur de ska riggas, fördelar-nackdelar osv. Helst med bilder eller illustrationer. hej svej
  8. Grymmt forum det här! Ska försöka leta upp den där boken. Tack för tipset om snubben i göteborg, vi kan definitivt behöva hans råd och tips. Kollade ett lexikon över svensktillverkade fiskebåtar idag. Några av motorskutorna riggades och registrerades om till segelfartyg med hjälpmotor så nån omöjlighet är det ju knappast. De hade en mesanmast bakomhytten med bom och segel. Kan ju inte de här termerna men storseglet var fyrkantig istället för trekantigt. Det var en bom i toppen av seglet som håller upp det. Ni får gärna berätta vad det kallas. Nån som har nån koll på vad diesel kostar i t.ex spanien eller karibien? Tack för feedback och uppmuntran, drömmen lever vidare..
  9. Jag hade aldrig hört talas om drömmarnas/suckarnas kaj (uppsalabo). Verkar vara en fascinerande plats, sorglig men häftig på samma gång. Synd att det är lite långt att knalla dit och titta. Ska på expediton idag och kolla båtuppläggningsplatser. Tjoflöjt / Johan
  10. Försäljningsfrågan är ju helt klart en poäng. Å andra sidan, om man skulle resa på det vanliga sättet (flyg,tåg,buss osv) runt världen i över ett år så skulle budgeten närma sig priset för den här lilla expeditionen. Om vi är åtta personer som köper båten och bara får en struntsumma för den i slutändan så har vi förlorat 25-40000kr per skalle på båten. Det tycker jag att det är värt, man kan alltid slita ihop nya pengar.
  11. Jag har kollat lite grann om sjöegenskaper och de flesta fiskebåtar som är byggda för yttre fart är ju konstruerade för att rida ut stormar till havs. Sen är det ju sälvklart att en rutten båt är en kass båt. Vi räknar ändå med att 3-400000kr på båten, då verkar man kunna få ganska bra grejor ( nu snackar vi inte däck av ebenholtz, bara välvårdat och underhållet). Tanken är väl också att vi ska leja någon sjöbjörn som får besikta skutan före köp. Vad det gäller seglingsegenskaper så är vi inte ute efter nån racer, vi har gått om tid och räknar med att den tid vi förlorar på att det går sakta tar vi igen på att gå för motor när det blåser dåligt. Vi kommer ju helt klart att få budgetera för kubikvis med diesel. Varför inte segelbåt undrade nån. Vi är ute efter mer utrymme, typ stort däck och mycket förvaringsutrymme. Sen är det väl mest charmen med en gammal träskuta. Kul med svar så snabbt.Vill dock fortfarande ha tag på nån som seglar sin fiskebåt, hoppas vi hittar nån. Må gott / Johan
  12. Thor Heyerdahls Kon Tiki och Expedition Ra. Blande de bästa och absolut mest inspirerande böcker jag läst. Färd med balsaflotte från sydamerika till polynesien, färd med papyrusbåt från marocko till sydamerika. Egentligen inte tvättäkta seglingsböcker men de innehåller hav och något som flyter med ett segel ovanpå. En otrolig seglats-Tristan Jones, har hust köpt den och inte läst den än men har hört attd et är en kultklassad berättelse. hej svej / Johan
  13. Tjena mors! Jag och några kompisar har börjat prata/drömma om en båtfärd till australien via karibien där jag har bekanta. Om man letar runt lite på nätet så finner man ganska snart massor av intressanta och inspirerande hemsidor med folk som flängt runt större delen av världen. Saken är den att vi vill göra det i en äldre fiskebåt. Vi blir en besättning på 6-8 personer så vi hade tänkt oss en äldre trätrålare i 15meters-klassen. Självklart räknar vi med att gå mycket för motor också och mest segla när förhållandena är lämpliga (passadvindar har vi hört en del gott om). Tre av mina vänner har skepparexamen och en av dem är f.d flottist så dom är rätt rutinerade till skillnad från mig. Båten ska antingen inhandlas seglingsfärdig eller bara med mast för att byggas om. En enklare konstruktion med stor- och försegel. Finns det någon på detta ganska enorma forum som seglar med fiskebåt och kan dela med sig lite av sina erfarenheter så blir vi väldigt glada. Det vi undrar är väl hur det funkar i allmänhet, hur stora segel som behövs, vilken konstruktion som är bra, hur många knop man kan räkna med osv. Tack på förhand / Johan ,landkrabba med havet i sikte
×
×
  • Skapa nytt...