

streak
Medlemmar-
Innehålls Antal
6 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm streak
-
Placering
Kadett
-
Hej ! I Volvos manual framgår att tomgångsvarvet i läge fram ska vara 650-750 r/min. I neutralläge blir det ju något mer. Det är säkert så att varvtalet inta får vara för högt eftersom det ger en kraftig belastning vid inkoppling av läge fram eller back. Samtidigt måste man passa sig så man inte får oavsiktligt motorstopp vid tex backning. Är inte motorn igång finns det en viss risk för vatteninträngning i motorn via drevet. Vattnet går in genom avgaskanalen och avgasventilen och hamnar i cylindrarna vilket kan orsaka motorhaveri. läs mitt inlägg vatteninträngning VP 3.0 med SX drev. För att minska risken för vatteninträngning kan man montera en förhöjningssats på avgaslimpan, det blir som en ytterligare tröskel vattnet ska över Se US_online mvh Anders
-
det löste med motorhaveriet (Volvo Pent 3.0) Goda nyheter Igår den 15 sept besökte Ola på Båt och Motor i Valdemarsvik, serviceansvariga på Volvo Penta. (Båt och Motor är importör och leverantör av Glastron båtar) Tillsammans kom de fram till att de åtgärdar motorhaveriet utan kostnad för mig. Tack Ola och Volvo Penta för ett förnuftigt beslut. Jag hoppas samtidigt få inmonterat en förhöjningssats på avgaslimpan för att minska risken för framtida vatteninträngning via avgaskanalen. mvh En nöjd Glastron och Volvo Penta - kund Anders Davidsson
-
Goda nyheter Igår den 15 sept besökte Ola på Båt och Motor i Valdemarsvik, serviceansvariga på Volvo Penta. (Båt och Motor är importör och leverantör av Glastron båtar) Tillsammans kom de fram till att de åtgärdar motorhaveriet utan kostnad för mig. Tack Ola och Volvo Penta för ett förnuftigt beslut. Jag hoppas samtidigt få inmonterat en förhöjningssats på avgaslimpan för att minska risken för framtida vatteninträngning via avgaskanalen. mvh En nöjd Glastron och Volvo Penta - kund Anders Davidsson
-
Båt och motor är årsm 2004. Jag ska hålla forumet informerat. Friskrivningen avseende vatteninträngning framgår ur VP garantivillkor. Kan ha viss förståelse om man bara betraktar motorn och kunden monterar ett eget drev. Men i det här fallet är det ett komplett drivpaket motor samt SX drev monterat på en Glastron MX 175. Båt och motor har varit en positiv upplevelse, snygg design och uppför sig bra i sjön. Tyvärr blir man besviken och skeptisk när det här händer
-
hej Billy läs mitt inlägg så framgår det klart att Vissa leveratörer har fastnat i utvecklingen. Tekniknivån är som en bil från 50 talet --------------------------- hej alla glada Har i sommar köpt en Glastron MX175 med VP 3.0 135 hp samt SX drev. I mitten på augusti hände följande när jag var på väg från Loftahammar till Västervik. På hamnfjärden, fart ca 5 kn, drog jag av misstag ur säkerhetsbrytaren med stopp som följd. Jag försökte statrta motorn men suck det drog stöm och sa bara klonk. Det visade sig att jag fått vatteninträngning som resulterat i avslagen vevstake och trasigt block (totalhaveri) Nu till det märkliga - - Volvo tar inte på sig något ansvar eftersom det var vatteninträngning !!!! Båten är byggd enligt Volvos direktiv med Volvo SX drev - vilket tydligen inte är någon garanti för att det blir en båt som går att bruka på normalt sätt. Slutsats: köp Volvo Penta aquamatiq så har du inga garantier när motorn rasar. Det är märkligt att ett seriöst företag tar fram en produkt där man accepterar att vatteninträngning kan ske med motorhaveri som följd - - som tur är finns det fler leverantörer - Svensk kvalitet - skitsnack Mercruiser har enligt vad jag sett löst det här så att vatten ej kan gå in bakvägen in i cylindrarna Historien ska tas upp imorgon med VP via min återförs - jag kommer att rapportera mvh Anders Davidsson
-
hej alla glada Har i somma r köpt en Glastron MX175 med VP 3.0 135 hp samt SX drev. I mitten på augusti hände följande när jag var på väg från Loftahammar till Västervik. På hamnfjärden, fart ca 5 kn, drog jag av misstag ur säkerhetsbrytaren med stopp som följd. Jag försökte statrta motorn men suck det drog stöm och sa bara klonk. Det visade sig att jag fått vatteninträngning som resulterat i avslagen vevstake och trasigt block (totalhaveri) Nu till det märkliga - - Volvo tar inte på sig något ansvar eftersom det var vatteninträngning !!!! Båten är byggd enligt Volvos direktiv med Volvo SX drev - vilket tydligen inte är någon garanti för att det blir en båt som går att bruka på normalt sätt. Slutsats: köp Volvo Penta aquamatiq så har du inga garantier när motorn rasar. Det är märkligt att ett seriöst företag tar fram en produkt där man accepterar att vatteninträngning kan ske med motorhaveri som följd - - som tur är finns det fler leverantörer - Svensk kvalitet - skitsnack Mercruiser har enligt vad jag sett löst det här så att vatten ej kan gå in bakvägen in i cylindrarna Historien ska tas upp imorgon med VP via min återförs - jag kommer att rapportera mvh Anders Davidsson