-
Innehålls Antal
16 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm jillehed
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Andy, löste du dina läckageproblem? Vanligt är just mantågsstöttorna (enl min mening felkonstruerade). Problemet med läckage i midkabinen kan vara att det läcker via vindrutan, ner på styrbordssidan av instrumentpanelen och sedan ner via hålet i skottet där kablaget för styrningen går genom skottet. //Joachim
-
Tack för tipset men det fanns inget runt skärgården utmed Vasa.
-
HCL I kontakt med vatten bildas saltsyra. //Joachim
-
Hej En vän till mig gick där igenom för 2 år sedan med sin Windy 23, går ungefär 0,8m skulle jag tro. Det gick men man måste navigera fint. //Joachim
-
Hej Jag PC-navigerar (MaxSea) och skall nu över till Finland (Vasa, motsvarande sjökortsserie F i Finland). Undrar vad ni andra som PC-navigerar i detta området använder sig av. Mvh Joachim
-
Som nyinflyttad till Umeå undrar jag om någon kan tipsa om trevliga ställen runt Umeå att besöka i sommar med båten (motorbåt, djupgående 1,07). //Joachim
-
Hej Skall ta en semestertur från Umeå till Vasa, Finland. Några tips på gästhamnar och/eller naturhamnar som vi inte skall missa? //Joachim
-
Hej I den analoga varvtalsräknaren sitter en digital timräknare (på instrumentpanelen till en AD41P-A). Ibland så glappar (försvinner) timmräknaren, men varvtalsräknaren fungerar som vanligt.När timräknaren har slocknat så räknas inte antalet timmar upp, vilket föranleder att jag inte tror felet ligger i glapp uppe vid instrumentpanelen utan snarare vid givaren vid motorn, och vad jag förstår så är timräknaren kopplad till generatorn. Jag har smörjt upp både kopplingspunkterna uppe vid intrumentpanelen och samtliga nere vid generatorn. Någon som har erfarenhet av detta problemet och har lyckats åtgärda detta? Isf, hur? //Joachim
-
Hej Jag har tidigare varit med om att växelhusoljan på ett nyservat drev har varit kaffe latte färgat, men efter byte av olja och nya packningar och kontroll senare på säsongen så var drevet tätt. Jag skulle byta olja och packningarna och sedan hålla koll. Har du otur så återkommer fenomenet senare på säsongen och då måste du provtrycka drevet för att kontrollera alla packningar(packingsboxar. Lycka till! //Joachim
-
Hej ludder Och du har inte märkt av några problem med luft i systemet? Kunde du fylla på i expansionskärlet eller var det fullt pga att defrostern var placerad ovanför kärlet? Mvh Joachim
-
Hej Jag vill inte placera defrostern i motorrummet och dra en massa slang utan montera den direkt i nivå med durken (dvs över expansionskärlekt) där jag ka frisk luft in och den varna luften direkt ut i cockpit. Där av monteringen ovan motorn (expansionskärlet). Mvh Joachim
-
Hej Jag undrar om det är möjligt att sätta en defroster som är kopplat till sötvattenkylningen på en AD41 PA (VP) ovanför själva motorn. Dvs, defrostern blir den högsta punkten i sötvattensystemet. Defrostern har en avluftning, så den är inga problem, men hur blir det med expansionskärlet på motorn som i systemet ligger under defrostern. Jag har pratat med en firma som säger att det är inga problem för AD41orna har tillräckligt med kräm i sötvattensystemet. Defrostern sitter placerad ca 0,5m ovan expansionskärlet och från uttaget i motorn till defrostern är det ca 2m (enkelväg). Vad tror ni lärde? Mvh Joachim
-
Anders Tack för ditt kopplings-schema. Innan jag såg detta så kontaktade jag en el-kille jag känner och kom fram till att likdioder skulle fungera (som även du kom fram till). Han har fixat dessa åt mig men jag har ännu inte hunnit testa detta. Återkommer när jag testat dem. //Joachim
-
Hej Någon som kan hjälpa mig med hur jag skall koppla in mina nya brytare (rocker switch) på befintliga trimplan? Jag skall ha 2st brytare (BB & SB), varje brytare har 3st anslutningar), läget på brytarpositionerna är Momentant On - Off - Momentant On. Frågan är hur jag skall koppla in de befintliga kablarna (5st). Jag har provat några kombinationer, antingen fungerar inget eller som i ett fall, då styre en rockerswitch SAMTLIGA trimplan samtidigt..... På Bennetts hemsida (http://www.bennetttrimtabs.com/ownman.pdf) finns förklaring till vad de olika kablarna har för funktion. Mycket tacksam för hjälp, sjösätter snart. Mvh Joachim
-
Vänligen ge mig en bättre förklaring? Båtarna är utrustade likvärdigt (dock borde min vara lite lättare då jag inte har ankarspel i aktern ännu). Ringer du Penta och pratar med dem så ger dig de också svar på tal. Varningens finger är dock att al-A8 i dom hastigheterna/vikten på båten snarare skall bytas mot B8or.