Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

roen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om roen

  • Placering
    Kadett
  1. Jag har ju en daycruiser Bayliner 2050 SS Bowrider.. så det används ju till starten, till stereo , länspump , motorumsfläkt, lanternor ...Jag har inget kylskåp eller spis i båten, Ett batteri har jag i båten Senast ändrad av roen | 07 maj 2008 | 17:40 Senast ändrad av roen | 07 maj 2008 | 17:41
  2. roen

    Vilket Batteri

    Hej. Jag behöver köpa ett nytt batteri till båten. Jag har inte möjlighet att åka och kolla efter vad det är för batteri som sitter i båten på ett tag. Så jag undrar om någon vet hur många amp ett batteri till en Mercruiser V8 5.0 1999 har ? Senast ändrad av roen | 07 maj 2008 | 17:33
  3. Dessa två ringar hittade jag i inloppet på kylningen till motorn.. Någon som har någon ide om vart de kommer ifrån ?
  4. En annan sak jag märkte när jag plockade bort termostaten var att jag hittade två stycken metallringar i inloppet till motorn dvs nere till vänster där slangen jag håller i handen skall sitta. Senast ändrad av roen | 03 maj 2008 | 18:08
  5. roen

    Termostat

    Tänkte kolla upp termostaten idag. Jag är ingen fena på motorer men jag antar att detta är teromostaten. (se bifogad bild) Det jag tycker verkar konstigt är att den verkar vara öppen konstant. ska det vara så ? Min motor är en Mercruiser V8 5.0 L Och jag antar att det kallas för sjövatten kylning med impeller i drevet Senast ändrad av roen | 03 maj 2008 | 18:07
  6. Jo absolut beställer jag samma packning som satt på innan. Dvs den varianten med 4 öppna hål..Jag blev bara lite nyfiken på varför man skulle vilja täcka över dessa hålen.. Jag tycker att det borde bli en stor risk för rost och vattinträngning om man ska använda sig utav restricted varianten Senast ändrad av roen | 14 juni 2007 | 18:05
  7. Hej. Är det hur kylsystemet ser ut som avgör om man ska ha Center Riser Restricted eller Center Riser Open Kollar jag runt på nätet efter packningar till min motor Mercruiser v8 5.0 99 så är det restricted varianten som verkar vara vanligast...Men de gamla som satt på var sk center riser open. Någon som vet något om detta?
  8. Tack för alla svar. Då ska jag definitivt demontera knä och limpa och se hur det ser ut. Kollade med usaonline de skulle ha 8500:- för ett komplett set dvs båda sidor limpor och knä. Någon som har beställt Limpor och knä ifrån masonmarine.net ? De tar ca 3000kr för ett komplett set. Det verkar ju nästan för bra.
  9. Hej.. Jag har precis samma problem på min motor.. Jag har en Mercruiser 5.0 -99.Mitt vänstra knä blir så varmt efter ett tag att det inte går o hålla på det mer än någon sekund. Medans det andra knät bara blir ljummet. När jag kör i ca 40mph så håller sig motor tempen runt 80 grader. Vilket jag har hört ska vara normal temperatur. På en slang vid limpan sitter en blå ventil.Kan man använda sig utav den för att kontrollera om vatten flödet är dåligt.Dvs öppna den och se hur mycke vatten som passerar och sedan jämföra mot den friska limpan ? Hur farligt är detta eg ? Om motor tempen håller sig runt 80 grader betyder det då att kylningen är tillräcklig trots att ena knät blir väldigt mycke varmare än det andra ?
  10. Jag har en Mercruiser 5L V8a.Då ska jag känna på knäna nästa gång jag är ute.Tack för tipset. mvh / R
  11. Jag har suttit och läst igenom en massa trådar här på maringuiden nu om överhettade motorer.Man blir ju minst sagt orolig. Min båt har en sk summer som ska ljuda när oljenivån är för låg alt temperaturen är för hög. Är det bara nyare båtar/motorer som har en sådan summer? Jag kanske är naiv men man tycker ju att om summern fungerar som den ska så borde det ju vara en ganska bra indikation på när det är något allvarligt fel med tex kylningen och därför kör man inte motorn innan detta är åtgärdat. Eller kan man lyckas överhetta motorn utan att summern ger indikation på detta ? mvh / Robert
  12. Jag har båten i vättern. Jag får be dem kolla upp limporna vid servicen nästa år. Jag hoppas de inte byter dem även om de är ok.Ibland blir man ju lite misstänksam om mekaniker gör för mycke. Eller är detta smidigt att göra själv ? Senast ändrad av roen | 18 maj 2007 | 15:00
  13. Hej. Jag undrar om det finns något service intervall på Mercruiser V8or? Jag får båten servad och konserverad på auktoriserad verkstad varje år. Och de ser till att bla oljor och impeller byts med lämpligt intervall. Men nu undrar jag hur ofta ska man tex byta avgaslimporna. Jag har en Mercruiser V8 5L ifrån 1999. Den har gått i sötvatten sen 2004 åren innan vet jag ej om man kört i söt eller saltvatten.Motorn har i princip ingen rost vad jag kan se inget på avgaslimporna iaf. Jag har ingen aning om hur många timmar motorn har snurrat. Om man ska be sin verkstad gå över hela motorn.Vad kan en sådan operation kosta ? Det ska tilläggas att jag har absolut inga problem med motorn idag. Den går som en klocka.Men man vill ju inte riskera att den rasar för att man inte servat den ordentligt. Mvh
  14. Hej. Jag undrar hur man byter ett bensin filter / vattenavskiljare på en Mercruiser V8.Jag tror jag har hittat rätt iaf. En vitburk som sitter till vänster under motorn med slangar till tanken och till motorn. Det ser ut som om man ska skruva bort hela den vita burken. Jag förmodar att det inte kommer börja rinna en massa bensin när jag tar bort filtret för det pumpas väl bara fram då motorn är igång ? Mvh / Robban
  15. roen

    Mercruiser V8

    Min motor har börjat stanna upp om man ger för mycke gas verkar det som.Detta problem uppstår om man gör snabba starter eller vid höga farter runt 30-40 knop. Motor dör inte med det är precis som att den antingen får för mycke eller för lite soppa.Släpper man av på gasen och gasar igen så drar båten iväg igen.Detta händer inte varje gång utan uppstår bara rätt som det. Någon som har någon ide om vad det kan var ? Mercruiser 5.0 Alpha One Drev
×
×
  • Skapa nytt...