Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Northernstar

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    28
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Northernstar

  • Placering
    Fänrik
  1. OjOjOj, hemsk olycka! Undrar hur det gick till... Hemskt!
  2. Sitter själv med en gammal sleten Bayliner 1950 (1987) som jag är mer än nöjd med! Helt fantastisk båt & billig! Alla utom ägarna hatar dem, men de är fantastiska i sjön, min båt (&tjej) i en musikvideo : Har kört den under alla väderförhållanden & den klarar det mesta galant, Har aldrig ångrat mitt köp!
  3. Haha*Det är faktiskt min fru som är the Bikini Killer No1 i videon;) (Mörka skönheten;). Låten är riktigt djävla bra & har nu fastnat i min skalle, skall spelas på högsta volym när man cruisar i sommar;)
  4. Haha, var bara tvungen att lägga in denna roliga länken om en snygg bayliner.
  5. Även jag är intresserad av denna tråd. Vad ingick i konverteringssatsen ?
  6. *Det du kan använda är marin plywood om du skall plasta in den som förstärkning ej formplyfa. * Snälla, ingen som vet om jag kan använda formplyfan till durk ?
  7. *Det du kan använda är marin plywood om du skall plasta in den som förstärkning ej formplyfa. * Nu blev jag lite nervös, skall imorgon börja såga till durken(golvet) till min båt. Var på den lokala brädgården & frågade efter marinplywood, de svarade att de flesta köper formplyfa för golven. Jag köpte formplyfan & skall lägga på golvet med några lager glasfiber & gelcoat, är jag helt fel ute? Vad är fel med formplyfan? Snabba svar önskas.
  8. Grymt, tack för alla snabba svar! Hittade under dagen vad jag letade efter, på sidorna kör jag nålfiltsmatta som verkar vara enkelt att limma fast & på durken sk. balkongmatta.
  9. Håller på att byta golv mm i båten & har rivit ut mattan samt all filt som sitter fastklistrad. Var hittar jag bra en ny matta för golvet som passar i en båt & lättlimmad filt för sidor etc? Båten är en Bayliner Bowrider. Alla snabb svar uppskattas då det skall inhandlas snarast. (& ja, jag vill ha matta & filt i min båt;)
  10. Supertack för all hjälp! Ni är bäst. Resume : SSRS Falkenberg ringde & berättade att de precis bärgat båten & att jag borde kolla till motorn;) (SSRS i Fbg med Jojje, Rolf & Co är oslagbara - Folk man litar på i alla väder) Nu slapp man själv dyka ner under båten för att dra buntband etc för att få den över vattenytan. -Kan det bli bättre med en sådan glad överraskning när man vaknar ? Sedan följde jag Era råd tillsammans med en granne på telefon & en kompis. Båten låg i bräckt vatten fast med väldigt lite salt (en bit upp utanför Ätrans utmynning) Vi tog bort tändstiften, oljade med en tesked 2-taktsolja i varje hål. Därefter dränerade vi förgasarna samt oljade in dem & drog runt motorn med startmotorn ett stort antal ggn tills vattnet verkade vara helt borta. Sedan i med tändstiften igen & Voila! Motorn går nästan bättre än innan;) -Nu är det bara det tråkiga kvar att åtgärda, dvs : Bråka med varvet, fixa inredningen, tvätta & skölja. -Givetvis var det som jag misstänkte, båten läcker genom bultarna när vågorna slår emot aktern. Än en gång! Tack för all hjälp. Senast ändrad av Northernstar | 22 september 2007 | 22:53
  11. Klockan nu 06 när man ser ett sms på telefonen. Din båt har sjunkit igen!!! (Fick precis tillbaka den från ett klantvarv efter att de har bytat motor...Misstänker starkt att det är bultarna/bulthålen som de monterat som har läckt. Varvet knäckte även skeddan vid påmonteringen & snodde en låda tändstift från mig, dessutom fick jag tillbaka varvräknaren, trimvisaren & hastighetsmätaren i en låda & de var totalt dränkta i vatten pga. de hade haft översvämning. Nog om det & över till nuvarande problemet : Vattnet går upp till halva motorkupan. Vad skall jag göra med motorn när vi börjar bärga båten idag. Motorn är en 120hp Evinrude 1994. Jag är själv värdelös på motorer - Behöver alla råd & tips om vad jag skall göra för att få motorn fungerande snarast igen... Vid 10.00 tiden hade jag tänkt att åka ner till båten & börja bärga den. Jag tar med mig den bärbara datorn ner till båten så jag kommer grundligt läsa om Era tips;) Snälla - Hur går jag tillväga, snabba svar önskas. Senast ändrad av Northernstar | 22 september 2007 | 06:36
  12. Om jag hade varit i dina kläder så hade jag tagit det säkra före det osäkra att tvätta ur hela bränsltanken först innan jag efter att den har torkat fyller på nytt igen. Jag skulle ha gjort aå för att försäkra mig om att alla saltavlagringar försvinner ur tanken. -Lite svårt då jag har fast monterad 100L tank inbyggd under durken på båten. Finns det ngt knep för att tvätta tanken förutom att bara tömma den? Har du något brämslefilter med inbyggd vattenavskiljare? -Nej, skall kolla efter ett sådant. Fler tips emmottages;)
  13. Klantigt värre. Skulle ut på ett snabbjobb på havet & tankade båten. Tanklocket sitter på akterspegeln/motorbrunnen (båt ; Bayliner 1950 - motor Evinrude 120hp 1994) Givetvis glömmer jag att skruva på tanklocket efter tankningen & saltvatten forsar in i tanken i den rel. höga sjögången. Motorn dör & jag upptäcker felet. Jag byter bensintank till en extra medhavd & motorn börjar gå rent efter ca 10min - därefter kör jag motorn i ca 1tim. Vad behöver jag åtgärda för att inte motorn skall ta skada ? Idag skall jag pumpa ut all bensin ur tanken & hälla på ny. Behöver jag göra ngt mer ?
  14. Idiotfråga!!! Men är nyfiken på när det blir för farligt att använda båten! Har en öppen bowrider, har varit ute i ca 8-10ms & det har ibland varit väldigt tuffa förhållanden. Tror att våghöjden varit mer än 3m.(har ibland kännts som 5m) Använder båten på öppet hav. Var går gränsen? (Använder båten i jobbet då jag ibland behöver ta mig ut i sämre förhållanden) Senast ändrad av Northernstar | 04 juli 2007 | 04:03
×
×
  • Skapa nytt...