Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Vicke

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    219
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Vicke

  • Placering
    Kommendörkapten
  1. _swede_: Stort tack! Glödstiften är beställda. nikitalord: Var hittade du MD2040 på pentas hemsida?
  2. På motorn, MD2040, står det Volvo Penta. På ett stort antal delar står det Perkins. Letar man efter motor på pentas hemsida, får man inget svar. Dock har jag en motor, en instruktionsbok, ett inköpskvitto mm som bevisar att motorn har funnits. Glödstiften som är trasiga, i mitt fall, ser nya ut. Inga brännmärken, inga sprickor. Samtlig text syns tydligt på alla stift. Mäter jag motståndet i dessa, får jag inget svar, dvs samma som ett avbrott. Kopplar jag dessa över ett fräscht batteri, då kan jag kyla en isdrink, inget värme utvecklas dvs. Biltema och mekonomen har jämfört sitt sortimente med mina stift utan resultat. Återstår att pantsätta huset för att köpa stiften hos volvo penta. Känns inge bra, motorn som är hemlig som dessutom är fylld med mystiska tillverkningar som ingen känner till. Dörjar förstå varför vissa väljer segelbåt =)
  3. Visst går motorn igång men det är på fjärde försöket där varje försök är 6-10 sekunder långt. Inte så roligt när man har kostat på en ny motor...
  4. Jag är nästan säker på att det var vi (eller förra ägaren) som glödde lite för länge... Läste på nätet att de uppnår 1050gr efter sju sekunder. I instruktionsboken står det dock att man skall glöda 15 sekunder. Sedan är det fullt möjligt att två av stiften var trasiga en längre tid men felet upptäcktes när den sista gick... Har varit i kontakt med bla. El o Diesel som inte kunde hitta nummret i deras krosslistor. På BERUs hemsida ger inte nummret något träff heller. På volvo-pentas hemsida finns ingen motor som heter MD2040. Voodoo.... Mitt mål är att hitta en storleksmässigt identisk stift på biltema. Därefter gör inte det mig någe om stiften håller endast ett eller två år. Skillnaden är stor mellan 60 och 700 kronor. Biltema har inte gjort mig så överdrivet besviken att jag avvisar de. Undrar om finsk diesel kan ha något högre förbränningstemperatur vilket kan ha skadat glödstiften? Nä, jag tror mer på handhavandet...
  5. Hej. Har upptäckt att samtliga glödstift på min MD2040D från 2003 är trasiga. Behöver köpa nya men vill inte göra det på Volvo Penta då priset är omotiverat dyrt. Hade tänkt mig att köpa dessa på biltema och behöver hjälp med valet. På mina trasiga glödstift står det BERU 100226382 / 105366190 11V. Som sagt, behöver hjälp med biltemas art. nr. Tack på förhand
  6. Vänd på det hela och tänk såhär: Vad är OK för mig? När det gäller populära båtar så är köpare ganska chanslös. Ställer du villkor och krav är sannolikheten stor att han/hon som står på tur i kön efter dig hinner köpa den före dig. Säljaren kommer förmodligen att säga ”det är ett gäng som har ringt och vill tita på båten”. Vill du chansa? De få gånger vi har chansat har båten blivit såld. Senaste båtköpet avgjordes efter att känslan var helt rätt. Säljaren kändes trygg, pålitlig och jordnära. Båten verkade OK. I vårt fall var det en Saga 27. Priset var rätt och hade vi tvekat hade vi inte fått den. Det är jag övertygad om. När det gäller mindre populära båtar är det fritt fram att ställa villkor tills man blir blå. Då kan man krypa runt överallt och göra en riktig utforskning. Samtidigt finns risken att någon mera seriös plötsligt slår till och köper båten. Viktigt att tänka på är att en populär båt är lättare att sälja. Det finns alltid folk som inte kommer att krypa runt utan kommer att se sig själva på en ö ute i skärgården (drömma bort dvs) och därmed kommer de köpa båten ovillkorligt. Därför känns ett sådant köp lugnare, även om det visade sig vara ”grisen i säcken”. Lycka till!
  7. Kan någon besvara dessa frågor: Vilken material är vattentanken tillverkad av? Vilken material är dieseltanken tillverkad av? Frågorna gäller Saga 27 från 1973. Frågorna verkar dumma men båda tankarna är inplastade. Div pipor i rostfritt och koppar/mässing sicker upp från tankarna och därmed uppstår frågor.
  8. Hej! Var iväg igår och tömde kölsvinet på all vatten. Det var inte mer än en halv hink men det var krångligt nog att komma åt för att tömma. Vattnet var inte svart. Det var en tunn oljehinna som låg uppe på och därför såg det så svart ut. Efter att ha fått bort all vatten spolade jag rent ett par gånger med vanligt sötvatten. Därefter fick jag åla mig fram och tillbaka för att komma åt och torka bort oljeresterna från under motorn. Efter rengörning tog vi en sjötur och var iväg i 40 minuter. Efter att ha kommit tillbaka var det fortfarande rent och fräscht i motorrummet. Jag misstänker att det är vid senaste oljebyte som en del oljan rann ner i kölsvinet, det vore billigast så. Vad gäller diesellukten så misstänker jag att det är ljuddämparmattor som har sugit i sig en del lukt. Ca 3 cm i nedkanten längst hela mattan är den blöt. Kan det vara diesel? Kramar jag ut det så är det mycket fettigt och luktar diesel. Kanske var det så att vid motorbytet så är det en del diesel som rann ut och absorberades av dessa mattor. Hur som helst tänker jag riva ner de gamla mattor och ersätta de med nya. Undrar om det är någon större skillnad mellan Biltemas och Sea & Sea’s mattor. Kanske har något ett bra svar? Såg dessutom att Biltema har 3 mm tjocka gummimattor som verkat lämpa sig för att ljuddämpa motorutrymmen. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa? Vad som gäller tanken så verkar det vara en plåttank. Den ser dock mera galvaniserad är rostfri ut. Kan det stämma att en del tankar, förr i tiden var gjorda i vanligt galvaniserat stål? Tackar för er omtanke och era råd. Ang. smaka på vatten så är jag inte det minsta sugen på det. Men jag förstår syftet.
  9. Hej. Har en Saga 27 från 1973. Båten har en ny VP motor (MD2040) och ett nytt backslag. Allt är varvsinstallerat och fungerar mycket bra. Ett par saker oroar mig dock och jag vill därför höra mig för om någon kan besvara mina frågor. 1) När man kliver in i båten så möts man av dieseldoften. Inte för att det är störande men jag vill gärna ta reda på om det ”skall vara så” eller om det är något läckage som spökar. Jag har kontrollerat anslutningarna till motorn och har inte funnit någonting defekt. Slangarna och rör är hela och är inte blöta. Det jag misstänker är att tanken i båten är en plasttank som efter sina 33 år har blivit mättat av diesel. Låter det rimligt? Kan det vara en välinplastad plasttank som Saga från 1973 är utrustad med? 2) Vattnet i kölsvinet är svart. Jag har klättrat runt motorn med en trasa och har konstaterat att den inte läcker. Någon installationsmiss är möjlig men ännu har inte jag identifierat den. Om jag häller vattnet ut i sjön blir det genast fettringar på vattnet, som om det var blandat med olja eller diesel. Det jag hoppas på är att det är spillolja som förra ägaren har slarvat med vid oljebyte. Skall göra rent i utrymmet för bättre kontroll. Men även här undrar jag, kan det vara att dieseltanken (om det är nu av plast) har fått någon spricka och läcker sakta ut i kölsvinet? Det skulle även förklara diesellukten. Har någon tipps för var jag kan leta och vad det kan vara? 3) Har kört med båten i ca 9 timmar (Sthlm – Trosa) och tycker att oljenivån i motorn har sjunkit något. Jag har ingen erfarenhet av dieselmotorer men tycker inte att oljan skall minska. Det gör den inte i en bensinmotor. Som tidigare nämnt, jag har inte funnit några läckor. Är tacksam för alla vägledande tipps.
  10. Vicke

    Mercruiser

    Elektronisk alt. Mekanisk insprutnig
  11. Självklart. Men jag är på den första nivån i planeringen och tycker att det kan vara bra att starta här. Genom tidigare inlägg ser jag att det kommer att ta ca 6 timmar, vi kommer gå igenom 3 slussar osv... Även vissa kostnader kan nu beräknas. Som sagt, det är här planeringen börjar.
  12. Hej. Skall köra hem min nyinköpta snipa från Hammarbyhamn till Trosa. Tänkte köra via Mälaren och Södertälje. Undrar hur långt det är i sjömil räknat? Finns det något att tänka på förutom slussarna i Södertälje, dvs om det finns slussar tidigare på vägen?
  13. Hej! Står inför ett bygge av en båtvagn. Vagnen skall passa en Saga 27. Tar gärna emot konstruktiva tipps (ritningarna emottages tacksamt!).
  14. Tackar!! Den där tabellen är super bra att utgå ifrån...
  15. Tyvärr, MD40 dvs 85 alt 124 hk... Vad menar du? Drar dessa monster mera diesel än en hederlig snipa? Förmodligen, antar jag, men vill ändå se det svart på vitt... Grejen är ju den att vi har en 2 lit/nm båt redan och nu vill vi ha en 0.5 lit/nm...
×
×
  • Skapa nytt...