-
Innehålls Antal
33 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av delta160
-
Jo det ser nästan rätt ut! :-) 1) Litsa fast seglet med en kort tamp för varje öljätt (modernt alternativ är att använda bunt band för elledningar) 2) Spristaken knyter med ca 20 cm tamp genom ett hål i underkant på spristången och hål i framkant av bomgaffeln, det skall glappa så lite som möjligt men man skall kunna vika upp bommen längs spristången 3) klossen på spristången är till för att fallet inte skall glida. 4)klossen på masten känner jag inte igen, jag hade en sk avalastare på min heta bår anno 1969 ( orginalfallet som leverades liknande en gummikord så 30 cms förträckt lina var ett klart lyft ) Det kan möjligen vara något liknande, jag vet att det var populärt med vindstrut på masten ett tag, kan det vara ett fäste till en dylik? men du säkert segla utan att bry dig om denna kloss. /HW
-
Hej Jag har trasslat i flera år med min sötvattenlkylning, nu äntligen fungerar det klockrent. 1) elpumpen skall sitta på lägsta möjliga punkt. 2) slangen från elpumpen skall inte ha någon upp/ner böj Finns det en luftficka i system som hindrar avluftning från pumpen så får du inte igång cirkulationen. dessa pumpar har noll förmåga att suga torrt. Möjligen kan polariten på elen vara fel, det funkar i regel trots det. men med reducerade effekt. /HW
-
Hej Jolly Scott har sk Günter rigg. 1) en spristake som är lika lång som mastliket. 2) en mast som ca 2.5 m lång (ofta är det bara ett hål för fallet genom masttoppen) Lägg masten på marken placera spristången med nedre änden vid mätmärket på masten ( det skall sitta ca 50 cm ovanför toften) markera fallhålet i masten, på spristången (gärna med permanent märkpenna) knoppa fallet med en timmerstek (halvslag med några extra törnar mellan halvslagen en knop som inte glider) Nedren delen av sprinstången skall knopas ihop med bomgaffeln. ( lite lagom löst ) Jag har seglat mycket Jolly Scott (och Single Scott) jag tycker båten är utmärkt förutom en mycket allvarlig brist, i orginal finns det ingen extra flytkraft alls, utan efter en kapsejsning så flytar man bara på trät i marvatten! Livsfarligt! Jag vet att man på senare år kompletterar med frigolit flytkroppar, rekomenderas varmt! /HW
-
Hej Jag försökte rita en bild. bifogad En fyrskuren talja där alla dragande partern är parallella ger säkert mer kraft än en sexskurent med så stora vinklar som det verkar vara på din bild.
-
Jag blir nästan upprörd när jag ser denna typ av skotanordning, 6 skuren talja, men helt tragiska vinklar, som gör att all kraft går förlorad. Om Bommen inte tål all kraft i en punkt, så sätt en hanfot av vajer eller modern tamp, och se till att alla parter i taljan är parallella /HW
-
Två stenar med lite kätting mellan är smidigare att hantera och ligger kvar klart bättre! /HW
-
Kan du hitta en liten solcellsplatta och ett litet laddbart batteri vore det topp!, ingen sladd ner genom mastern! /HW
-
Hej varmt välkommen tilla seglarnas skara! Lättast att lära sig segla i är båtar som reagerar tämligen direkt när man gör fel. Därav är en snäll Jolle närmast idealet. Vill du ha med familjen ut och kunna bo i båten, så är ju jollen inget alternativ. då gäller det att hittat en kölbåt som har några egenskaper åt jollehållet, jag avråder från stora tunga trygga båtar. Några punkter att tänka på: - fraktionsrigg, stort regält storsegel och en liten (gärna självslående fock) underlättar. ( ett stort storsegel drar bra på undenvind, till skillnad från en stor genua) - backstag är en klar komplikation, avråder bestämt. - rullfock undelättar tillgäggningar etc - storsegel med genomgående lattor och lazy jacks är rena fusket. rekomenderas varmt. - single line rev till storen är inte dumt. Provsegla gärna den tilltänkta båten, ta gärna tid hur lång tid det tar från att du kommer till bryggan tills seglen är satta. många båtar har massor av detaljer att plocka fram och fixa med innan man kan ge sig av, då blir det jobbigt att ge sig ut på en timmes kvällstur, vilket jag tycker är viktigt det skall vara enkelt att ta sig en tur när andan faller på. Lyckat till med seglandet
