Jump to content
Saturday 18 May 2024

dykan

Medlemmar
  • Content Count

    6
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About dykan

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Sajjen Förut fanns det mer samlings punkter man seglade i grupper (kanske bara för scouter) och kappseglingar. Hamnkaptenerna medlade och hade koll på både båtar och gäster i hamnarna och man kunde höra sig för var det fanns likasinnade (om man var trä nörd). Nu känns det bara som bankomat check-in källsortering och Regler. Ägarbyten är bara ett pris... Det känns som att man visste vilka som var intresserade förut när man inte ville byta sälja. adeseaso Det är just nu en fungerande fin båt så om en ny ägare inte vill betala för den tror jag inte det finns resurser att förvalta den heller. Det jag tror jag söker är de specialister du pratar om (jag är bara inte så säker på att den kompetensen finns på google eller facebook). Paul_Schtek Den bästa lösningen! Men de vi har i vår krets har egna båtar och där med ännu mindre tid. Tacksam för synpunkterna och tar gärna emot fler. Det är en process för oss att släppa taget också. Dykan
  2. Hur hittar vi en ny ägare till en 100+års segelbåt som kräver flera mans besättning och 100 tals timmar underhåll. Det måste vara någon med resurser att: Bruka den! Nu ett skeppslag brukar vara fyra fem i besättning. Kräver erfarenhet! Underhålla den! Ca 300h/år 15 x 3,1m Båtplats vinterförvaring mm Köpa ut den Nuvarande ägare vill ju ha tillbaka för investeringar/arbete ny motor, ny radar, rigg ok. Seglad ca 15 dar i år. Någon som vet någon några intresserade som kan ta på sig det ansvaret? Vill ju gärna ha någon historik garanti att det funkar flera decennier till! ingen köpare/ny ägare kan ju förbinda sig för framtiden men vi vill ha någon vi tror på. Hur hittar man dem? Förr gick detta mun till mun men med dagens sälj annonser är det ju bara "euro" Detta är inte en annons vi säljer inte om vi inte hittar ett alternativ vi tror/litar på. Vi vill ha kvar den men kan inte få ihop det geografiskt! Ingen av delägarna kan ta på sig den själv. Vi tror/vet att i generations växlingar och med nutidens köp släng, sitter säkert många med dessa funderingar. Även med mindre mer lätthanterliga objekt. Söker inte i första hand en köpare utan en fungerande metod att hantera det. Dykan
  3. Enligt Sjöfartsvekets eget regelverk står följande... Fritidsfartyg är fartyg (skepp eller båtar) som endast används för sport- och fritidsändamål och som för högst tolv passagerare. Ett fritidsfartyg används inte i affärsmässig verksamhet. Hur kan man sedan dra alla över en kam och tvinga föreningar att avyttra sina båtar. Om det bestämts att alla båtar i viss storlek/typ skall ha en viss kompetens hade varit en sak. Men här skiljer man på om det är en eller flera som äger den. Köper du en buss behöver du inget körkort men om fotbolls klubben köper den måste du ha busskort,trafikkort och mekaniker utbildning för att annvända den ? Framför allt det hjälper inte att du haft båten i 15 år NU är det plötsligt förbjudet. (Det borde i så fall finnas en övergångs period) Det är ju inte lätt för en person/föerening att driva en tvist mot statliga verk men det känns fel att bara lägga sig. Många i föreningen har haft mycket glädje med båten och lagt ner mycket tid/arbete med den Tänkte att om det finns fler som är i samma sits så kan man påverka tillsammans.
  4. Har en förening en båt så måste föraren ha examen som fartygsbefäl klass 8! Enligt sjöfartsverket och kust bevakningen är alla föreningsbåtar likställda med Kommersiell sjötrafik vilka ideella föreningar kan hantera det. Om man har en båt större än 6 m (mindre än 12) privat kan man köra utan förarbevis men om den ägs av en förening får jag inte köra den utan att vara fartygsbefäl !!! Varför då ha ideella föreningar när det ändå hanteras som företag! Man måste väl få ta betalt för försäkring bryggplats och drivmedel utan att vara kommersiell? (vem kollar att man bara använder en inkomst i en familj för båt utgifter) Används båten bara av medlemmar i föreningen så är den ju passagerarnas egendom precis som en privat båt? Vart kan man vända sig med sådana här frågor som förening? kustbevakningen och sjöfartsverket hävdar att alla föreningar kör charter turer... Eller åtminståne tar medlemsavgift och då är det komersiellt !
  5. Funderar på att bygga en aluminium båt 6-7m för dykning. Vill kombinera låg vikt och hög bärighet oöm. Vilka regler lagar måste man följa och var finner man dem? Tänker inte sälja inom fem år så CE märkning är inte intresant. Har tittat på Hårek båtar men tänker nog mer på en konstruktion liknade en RIB, fast helt i aluminium. Vi gjorde några dyk från en sådan på Hitra Norge för ett antal år sedan och den fungerade mycket bra för dykning (låg stabil) Om någon har tips erfarenheter så motages de tacksamt!
  6. Två utombordare på aluminium katamaran. Den ena gick väldigt illa efter vinten. Efter div tester konstaterade jag att det blivit gegga i förgasarna så den fick för lite bränsle. Märkte upp hur inställningarna satt, plockade isär, rensade och satte i hop. Men nu accelererar dom olika, lite jobbigt när man lägger ut eller ändrar hastighet på båten. Hur finjusterar man dem (det låter ok både på tomgång och fullgas men det reagerar lite segt. Honda 50hk fyrtakt med tre cyl/förg
×
×
  • Create New...