Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Volunteer

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Volunteer

  • Placering
    Kadett
  1. Ni har nog missuppfattat lite. Med stabil båt menar jag en robust båt som håller länge och tål lite hårda tag. Det ska man väl kunna begära av en båt? Med stor tank menar jag en båt som inte har en liten (löstagbar) plasttank på löjliga 25 liter. Att hela tiden ängsligt behöva titta på en bensinmätare för att se om det räcker fram till nästa tankställe förtar enligt min mening lite av nöjet med att åka båt. Att begära att båten ska vara sjösäker tycker jag är självklart men jag menar mera att jag inte vill ha en båt som det hela tiden stänker in vatten vid minsta sjö. Jag ska inte behöva köpa en pråm för att klara detta. Ska man behöva acceptera att köpa en båt för t.ex. 100.000 som inte ens klarar dessa enligt min mening enkla krav? Tack förresten för alla utmärkta tips! En arbetsbåt är det nog vad jag önskar mig, något som flera tipsat om. Senast ändrad av Volunteer | 13 augusti 2009 | 16:47
  2. Jag har hitills nu haft 4 olika båtar under nästan lika många år men är fortfarande inte nöjd. Den första båten var en Buster XS med en 15 hk Yamaha (då var jag nybörjare - aldrig ägt en båt tidigare). Den var jag ganska nöjd med men jag och min fru tyckte att det stänkte för mycket om det blev lite vågor. Den andra var en SilverHawk 540 som jag köpte med en 2-takts motor vilken var en miss, annars gick den bra i sjön och var av lagom storlek. Nu är dessa båtar ganska dyra. Den tredje var en Yamarin 59 HT som vi köpte för att vi tänkte övernatta i den och göra lite längre turer. Vi övernattade 2 ggr på två säsonger (!) så den båten sålde vi. Nu har jag en Crescent Trader (465) med 25 hk Yamaha (inköpt ny). Vi skaffade den främst för att den även skulle kunna gå att ro (om t.ex. motorn pajar). Tyvärr är jag inte nöjd med den heller. Motorn är väldigt högljudd på höga varv och båten slår hårt om det är lite sjö. Vad ska jag ha? Är det någon som kan ge mig lite tips? Önskemålet är en styrpulpet aluminiumbåt som är stabil och sjösäker. Den behöver inte gå så fort och behöver inte vara så stor (max ca 5 meter). Önskar däremot stor(a) tank (-ar) så man kan åka långt (bensinsnål motor/båt kombination). Jag är tacksam för alla tips och erfarenheter!
  3. Är det någon som har något tips om en bra handhållen GPS/plotter som man kan ha både till lands och sjöss? (ej mobiltelefon)
  4. Tack för tipsen! Jag har tittat lite på Crescent 465 Trader. Är det någon som har någon erfarenhet av den?
  5. Jag vet inte varför Du skriver att alla motorbåtar går att ro, vad menar Du? Om Du tittar på min text så skrev jag att båten jag önskar ska ha årtullar. Det begränsar urvalet en hel del. Prisklass inte intressant, bara jag hittar rätt båt.
  6. Kan någon ge mig tips om någon bra mindre motorbåt som man också kan ro (har årtullar)? Jag har haft en Buster XSR tidigare som jag var nöjd med utom det att man slog i styrpulpeten när man rodde och att den lätt tog in sjö när det blev lite vågor. Tänkte ha den mest i Mälaren, kanske åka lite i skärgården. Det bör vara en robust båt som tål sjö och helst är självlänsande.
  7. Hulten, det var ett intressant inlägg!
  8. Några svar på hur mycket soppa en muskelbåt drar har jag fått. Men totalbilden av vad det kostar har jag inte fått. Mycket snack om olika märken, hur fort det går osv. Tycker att nivån på inläggen varit sämre än vad jag tänkt mig. Man vill ha en fin båt - vem vill inte ha det, men man måste alltid kompromissa i livet. När man blir lite äldre börjar det där med motorstyrka och statussymboler inte betyda så mycket längre. För mig innebär min båt möjlighet att komma ut i naturen och att känna frihet. Att köra fort är ointressant för mig. Det får andra göra om de tycker det är kul.
  9. Jag ville inte diskutera huruvida det är rätt eller fel att skaffa sig en dyr båt. Var och en får ha sin åsikt. Jag ville bara veta hur mycket pengar det rör sig om att köra och äga en sådan båt. Det här forumet tycker jag inte att är till för att diskutera olika livsinställningar, det finns andra forum som passar bättre.
  10. I Stockholm ser man ofta stora båtar, med typ V8 motorer, lååång för, och två sittplatser. Oftast sitter det män med rakade huvuden i ca 30-40 årsåldern och kör. Fördomar? Kanske. Nu undrar jag dels vad bränslekostnaden är på ett ungefär för dessa fartyg och dels vad de är bra för? Är det tävlingsbåtar? I så fall var tävlar man med dem?
  11. Har just köpt en Yamarin med en Yamaha F80 motor på. Jag lämnade in den häromdagen för 10-timmars service. Fick en smärre chock när räkningen kom, 3.600 kronor! Bara för att byta olja! Visserligen kostade det 800 kr för upptagning och sjösättning men ändå! Vad ska inte följande servicar kosta?
  12. Kan någon ge tips om en bra bok hur man sköter om sin (nya) plastbåt och en bok hur man fixar mindre problem på utombordare?
  13. Alla båtar ska tas upp med kran nu och jag har aldrig gjort det förut, dessutom har jag en ny båt. Hur går det till och vad ska man tänka på? Skall köpa bockar också, den typ jag funderar på (Tyrestabocken upp till 500 kg/bock) har en krånglig inställning i höjdled. Jag vet att det är bråttom vid torrsättningen och alla får vänta tills jag skruvat färdigt vilket inte är så roligt. Hur gör man smidigast?
  14. Jag vill äga och köra en båt som är så ekonomisk (=billig) att ha och utnyttja. Jag har f.n. en Silver Hawk 520 med en 90 hästars tvåtaktsmotor på. Båten gillar jag men motorn drar mycket bensin, luktar illa och förstör miljön. Jag får också betala en hög försäkring eftersom den sägs göra 39 knop. Detta var ett felköp, men vad skall man ha? Jag är inte ute efter att köra fort utan jag vill komma långt så billigt som möjligt. Några råd?
×
×
  • Skapa nytt...