Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

burken

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    23
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om burken

  • Placering
    Kadett
  1. Hej alla! Är det någon som vet vad det är för Färgkod på en Finnsport 480 R - 82. Färgen är som på bilden - dock inte min båt, men färgen är den samma! Hoppas på svar!
  2. Hejsan. Har ett litet problem, ska försöka plocka ur huset - se sprängskiss och nr 43. Har tagit bort skruvarna och knackat försiktigt med gummiklubban, har även knackat på öronen där bultarna satt för att se om den vrider sig - inget händer. Måste fråga här om hur jag ska gå till väga innan jag fortsätter. Finns det några tips och trix för att plocka ur huset (nr43)? Det läker troligt in vatten vid packboxarna med nr 50 på propaxeln. Delarna med nr 49 och 50 verkar inte gå att plocka ur om inte huset är urplockat, jag kan ha fel. Vad mer bör jag tänka på, har bara plockat bort riggen från motorn, inte snurrat på några axlar, hade växelväljaren i neutralt läge. Jag måste kanske behöver byta o-ringarna 47 och 48 eller så behövs inte det. Tacksam för svar! Burken
  3. Jajamen - köpte nya och satte dit de i våras för att kunna utesluta dem som orsak.
  4. Då är jag med på banan - jag ska lossa riggen imorgon och sedan börjar rivningen för att se vad som gör att det tränger in vatten i vxlhuset. Tack för hjälpen // Burken.
  5. Tack för svar! Den under fenan - är det bulten med nummer 11 under anodfenan du menar - Se bifogad bild. Jag har en god vän som ska hjälpa mig, han är en duktig och pedantisk mekaniker som renoverat några växelhus på sina egna båtmotorer. Så om jag förstår dig rätt så lossar jag bara de fyra bultarna som håller riggen och sedan glider den isär.
  6. Hejsan. Yamaha F60 -04 När jag kollade vxlhusoljan i våras var den mjölkig, bytte olja och har kört 3tim efter bytet, kollade igen häromdagen och den var mjölkig igen. Bestämde mig då för att riva riggen och byta alla packningar i vxlhuset och samtidigt impeller, men hur sitter växelföraren på motorn? Har för mig att den ska delas men är osäker, finns det någon enkel lösning för växelföraren? Vad bör jag tänka på. Tycker mig sökt men inte hittat - tacksam för svar.
  7. Har precis kommit tillbaka efter att bytt tändstift på motorn - alla gamla stiften hade en ren och ljus choklad ton så förbränningen verkar fungera. Efter bytet så var det dax för provkörning och vad händer då - motorn går helt felfritt! Något stift måste varit dåligt, tändhattarna satt bra, fick ta i lite för att få lös dem. Jaja, nu är man glad igen och sommaren (det som är kvar) är räddad. Tack för alla tips och råd! Senast ändrad av burken | 18 augusti 2012 | 17:51
  8. Har lös plasttank som jag tankar på landmacken - ibland så använder jag 10L dunkar av plast. Det är klart att i en sån kan det naturligtvis bildas kondensvatten - men den mängden måste vara försumbar eller?
  9. Jag måste tacka skribenten guestsson för ett fylligt svar! Jag undrar var vattnet ska komma ifrån - kondens vatten måste vara en ytterst liten källa. Har kört på 98 oktan de senaste säsongerna. Fortsättning följer.
  10. Tack för svaret. Ska börja med att byta stiften och se vad som händer, spillde även i lite hokuspokus mirakelmedel (man är desperat) i bensinen, tycker mig ana förbättring i gången - fortsättning följer.
  11. Hej alla. Har en Yamaha 60 hk -04 som går dåligt ,ingen tomgång, hostar, misständer och går på 3 burkar ibland. Vid full gas (5500rpm) och ner till 4700rpm så går den bra men så fort man går lägre ner i registret börjar motorn gå dåligt. Har alltid kört på färskt bränsle, vid höst upptagning kört motorn tom på bensin, dränerat förgasarna. Byt oljor i motor och växelhus varje år. Drifttimmar = 70 - japp, har kört otroligt lite. Vad kan vara fel - har hört att det kan bli avlagringar i förgasarna som sätter igen kanalerna, kan det stämma? Hur löser man ett sånt problem? Har faktiskt inte bytt tändstift - kanske läge att göra det imorgon. Tacksam för hjälp och råd på problemet.
  12. Lite nyfiken på vad lite såpa eller diskmedel skulle göra för rabarberkrämen, då det tidigare i tråden tipsades om att blanda diskmedel i preparatet. Såpan eller diskmedlet har en vidhäftande egenskap vid min blandning. Om man bara blandade pulver och vatten blir det för blaskigt och rinner av båten för fort. Oxalsyra rules.........
  13. Har med framgång använt oxalsyra vid rengöring av båten. Mitt recept på blandning: 1 dl oxalsyra (pulver). 10 dl varmt vatten. 1-2 msk såpa. Blanda ut oxalsyran i det varma vattnet när det är upplöst - spill i såpan. Påför med tryckspruta som du inhandlat på närmsta clas.o./rusta/jula/biltema för en billig peng. Blandningen räcker till 2 varv lite till på en plastbåt i storleksklassen 5,5 -6 meter. Låt verka i c:a 5-8 min eller när du ser det gula börja försvinna. Spola rent med MYCKET vatten, ibland kan en mjuk borste användas. Spraya aldrig på en båt som står på en galvad båtvagn, vagnen börjar krita sig om oxalsyran träffar vagnen. Använd gummi handskar, skyddsglasögon vid användning. Hoppas det var till någon hjälp. Oj, vad långt det blev!
  14. Hejsan alla. (Se stavfelet i rubriken! Det går inte att ändra på!?) Jag undrar om någon vet av en liten bärbar 12V tv med inbyggd DVB-T mottagare liknande denna: http://www.kjell.com/?item=57229&path=660000,1800000 Kanske någon har en sån här, berätta om den. Finns det med kortplats också? Eller måste man köpa en CA-modul eller annat? Ska se lite motorsport när jag ligger på klipporna ute i skärgården. Tacksam för svar/ Burken Senast ändrad av burken | 05 maj 2007 | 08:41 Senast ändrad av burken | 05 maj 2007 | 08:42 Senast ändrad av burken | 05 maj 2007 | 08:45
  15. Tyckte alliansen i valrörelsen sade att bensinskatten skulle SÄNKAS om de vann valet - det enda de sänker är sig själva! Finns det fler saker(skatter) som de blåst oss på?
×
×
  • Skapa nytt...