Gå till innehåll
fredag 24 oktober 2025

NPe

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om NPe

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Intressant jämförelse från gamla Båtnytt, det känns som min uttern är ganska seg Motorn var en 75hk från start och uppgraderad hos Lundins till 115hk. Vad jag läst mig till är det kanske snarare +105hk än 115 stabila. Innan styrsystem uppdaterades och strypning plockades ur hade jag 29-30knop original 75hk med Black Max 13,25x17p (5100rpm) Efter uppgradering och borttagning av insugsstrypning. 36Knop uppgraderad "115hk" med Black Max 12,75x21p (5600rpm) Skaffade sedan en Ballistic 13 1/8 21p och fick en riktigt spegelblank dag och 38knop (5600rpm) Motorn satt hela tiden i mitthålet av 5 hål, och skulle jag ha kvar motorn hade jag testat höjja motorn ett hål till nästa sessong. Det känns spontant som de där 200kg extra sinkar båten ganska rejält i detta "mellanskikt"av effekt,
  2. Yes, Jag får kika på vilka lösningar som står till buds
  3. Du har nog rätt, står "stålpropeller" så behöver säkert inte vara Enertia, Jag inbillade mig bara att det var standardvarianten på den motorn. Om man kikar på Mercurysortimentet i länken ser Fury ut att vara närmast matchning för båten / andvändning, men får väll se vad shoppen rekomenderar efter sondering.
  4. Om jag inte är fel ute är det Enertia propeller till den motorn, dock ingen dimension vald ännu. Företaget som sålde motorn skall höra runt lite om det finns något liknande kombo man kan luta sig mot för att få referens.
  5. Tack igen Pär för feedback! Det slutade med att jag beställde en F150, så jag får återkomma med rapport när första turen är avklarad. Tror dock det inte blir läge innan våren, så väntan kommer bli olidligt lång
  6. Jajjemän, båtförsäkring i normal form kan man nog glömma. Sakförsäkring kanske dock går att ordna? Bara att kedja fast båten i varje hörn mot stöld, och hoppas man håller sig från grund vid körning
  7. Tackar för svar! Lutar nog åt F150 motorn, gör ingen jätteskillnad vid nerlastning av aktern, och blir det allt för tokigt vid drift så får jag väll hänga tillbaks Optimaxen och kika efter en lite längre båt ändå. F150 Motorn kan man ju alltid ha i garaget tills vidare.
  8. Jag har en Uttern S51 (5,01m lång, 2,08m bredd, 14grader bottenvikel, 690kg utan motor) som jag kikar efter alternativ motor och letar efter forumets erfarenheter från tidigare eskapader. Även erfarenheter från andra båtar med liknande spec är intressant att höra om) Båten har en motorspec på max 165kg och 100hk. Gillar båten skarpt och vill inte byta till något större, men vill få lite mer fart i skutan. Alternativen är att byta dagens optimax (115hk / 171kg) mot en ny Mercury F80-115hk (163kg) och uppdatera till 160hk eller en Mercury F150 (206kg), där det senare är mitt föredragna alternativ eftersom jag slipper modifiera en ny motor. F150 motorn väger ju tyvärr ca 40kg mer än max spec och gissar att vikten kommer vara största problemet. Har redan en "u-balk" (transom plate) mellan övre motorinfästningspunkter i akterspegeln, för att hindra punktbelastning från motorn. (Inte för att det behövdes utan som en förebyggande åtgärd) Akterspegeln är 6cm tjock och verkar rejäl, men har givetvis ingen aning om det är interna olikheter i akterspegeln och konstruktion mot Uttern S57 som har F150 som maxmotor. Mer effekt är ju bara en fråga hur man modererar gasreglaget och man tar det lugnt när det är lite sjö, så förutsatt att båten inte börjar bete sig lustigt, hoppas jag den biten kommer fungera. Tror inte heller denna båt kommer göra några monstruösa hastighetsökningar med +35-40hk. Jag hoppas den kommer upp i +40knop till skillnad mot dagens 38knop. ( Så låt oss hoppa över försäkringsdiskussionen... ) Några tips och erfarenheterr som ni har med att köra med "för tung motor", och vad man ev. kan göra för att hjälpa situationen?
  9. Hej, Har också en Optimax 75hk optimerad hos Lundins enl samma process (PCM programering och insugsstrypning borttagen) detta år, och generellt nöjd med vad man kan förvänta sig av denna relativt blygsamma uppgradering. Motorn sitter på en Uttern S51 (690kg+165kg) så relativt tung och trög båt. Har före och efter siffror (tagna med GPS ) 29-30knop original 75hk med Black Max 13,25x17p (5100rpm) 36Knop uppgraderad "115hk" med Black Max 12,75x21p (5600rpm) I bägge fallen är båten helt normalt lastad 1 gubbe, fullt dynset, bord och solbäddsgolv, ankare och blandat småkrafs i båten samt DFI oljedunk och bränsletank runt 3/4 (ca50liter) fullt. Går säkert att vinna någon knop med att rensa den och lägga sig på golvet, men vem orkar det för dessa krypfarter Dvs att din 528 gör 33knop med en 4bladig 19p propeller känns inte helt orimligt. Peta in dina värden här så kan du få ett hum om teoretisk fart. https://www.mercuryracing.com/propellers-overview/prop-slip-calculator.html Tror din båt är något/några hundra kg lättare så med en trebladig 21p så borde du ha samma, eller mer sannolikt, högre fart än mig Skall starta en separat tråd för att se om någon hängt på något värre på en Uttern S51, det känns som den pansarvagnen kan ta en 130hk motor utan problem. (Dvs en ny Merc F80 med kambyte och PCM uppgradering ligger ev. på plan för nästa sommar.)
×
×
  • Skapa nytt...