SCGB
Medlemmar-
Innehålls Antal
65 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
5 NeutralOm SCGB
-
Placering
Löjtnant
-
Idag kom avgaspackningen och jag fick ihop allt till slut, inkl ny kylvätska. Vet inte vad jag yrade om med påfyllningen, det gick fint att fylla i expansionskärlet. Jag plockade loss det från skottet, fyllde och när jag höjde upp det lite gurglade glykolen ned. Sen blev det provstart och ta i trä, inga läckage än så länge. Jag hade dock bara ca 10-15 liter vatten i en dunk för sjövattenkylningen, och det sög den i sig chockerande fort. En grej blir svår att åstadkomma - jag har läst att motorn ska varmköras så att termostaten öppnar för att den nya glykolen ska komma in där. Men det kommer nog vara omöjligt på land, med tanke på vattentillförseln. Jag förväntade mig också att nivån i expansionskärlet skulle sjunka vid körning men det gjorde det nog knappt. Vet inte om det beror på nån luftblockering eller om det bara kan vara så? Nu kan jag i alla fall vinterkonservera, och så får vi se vad nästa säsong bjuder på för överraskningar. Stort tack för all hjälp!
-
Jag får dubbelkolla monteringen av locken. Jag är ganska säker på att jag gjort rätt för baktill kan det bara sitta på ett sätt pga anslutning till knät, framtill matchade inte hålen om man roterade det. Det var inte rost i anslutningen, jag tror det var typ koks och kanske nåt annat? Svart och knaprigt. Så här såg det ut vid anslutningen motor / knä. På bilderna sitter det gammal packning kvar på ytorna.
-
Lite mera gjort idag. Packboxen kom på plats med hjälp av glycerin och en bricka. Sen kom det nya grejer förstås. Jag kollade vid skarven för värmeväxlaren framtill, där jag såg lite glapp. Först trodde jag att det var nån förorening kvar på anliggningsytan som låg bakom, men jag tror snarare att det fattas lite material på motorsidan. Det är väl o-ringarna som ska stå för tätningen och detta borde väl inte påverka dem, men så här ser det ut Det sista jag gjorde var att kolla avgasknät. Där hittade jag en fin flaskhals i anslutningen mellan värmeväxlare och knä, dels i gummitkröken, dels i nippeln på avgasknät Jag har inte märkt några överhettningsproblem, men med tanke på hela värmeväxlarens tillstånd börjar jag undra varför 😄 I övrigt verkade avgasknät ok, och ingen speciell korrosion på motorsidan vad jag kan se. Men packningen föll i delar, så bara att vänta på en ny… SEN kanske jag kan vinterkonservera.
-
Jo jag slog på stort och köpte VPs ready mixed, ovanlig lyxbehandling för min motor 😄 Men annars får jag koppla loss slangen från expansionskärlet då, dra fram den så jag får fritt fall och fylla den vägen? Här är en annan bild från servicemanual
-
Jag hade egentligen tänkt spara det tills nästa säsong, det är så mycket grejer som dyker upp och jag blir aldrig klar. Men vid det lägre tömningsstället för kylkretsen (på vänstersidan) kom det ut en del rost-slafs, så egentligen borde jag nog åtminstone spola igenom. Det är så himla opraktiskt bara, på vänstersidan sitter det ingen nippel som på högra. När jag tömde kylvätskan gjorde jag typ en ränna av silvertejp till en burk, men med mycket vatten kommer det bli kaos.
-
Detta är en grej som jag undrat över när jag läst manualen också - nåt påfyllningslock finns inte? I manualen står det dels att justering görs via expansionskärlet om jag fattar det rätt Men under rengöring pratas det också om ett påfyllningsrör som man ska spola i, nr 3 i den här bilden Kan jag koppla loss den här slangen och fylla i? Nu sitter värmeväxlaren på plats igen. Anliggningsytan framtill är inte så fin precis. Jag skrapade bort avlagringar och skrubbade den så noga jag kunde, men jag tycker den ser sliten ut. Jag blir positivt överraskad om det håller tätt 😄
-
Tack, himla bra. När packboxarna kommer imorgon testar jag med lite smörjning + bricka. En fråga om återfyllning med kylvätska. Mitt expansionskärl är flyttat till baksidan på skottet bakom motorn. Troligen för att få upp det mer och undvika överhettning vilket tydligen varit ett problem på de här motorerna. Men nu går slangen från botten på kärlet till ett hål i skottet i nederkant, och sedan upp till värmeväxlaren. Jag hade tänkt återfylla via kärlet, men det funkar väl inte när slangen går så? Eller räcker det med mängden som ryms i kärl och slang till en början, med efterföljande påfyllning?
-
Tack! Nej jag har läst detta med petroleumbaserade smörjfetter. Är inte vaselin också petroleumbaserat dock? På utländska forum har jag läst att om ytorna som o-ringen ligger emot är nötta kan man komplettera med nån silikonpackning i liten mängd typ Permatex. Men det kanske är regionala skillnader. Många säger dock att man i alla fall kan lägga lite silikonfett på o-ringen för att förhindra nypning? Jag tänker att jag testar utan (eller bara med lite silikonfett) och åtgärdar om jag ser läckage. Packboxen gick åt skogen när den skulle ut igen, den satt så hårt att det bara gick med tång. Men två nya kommer nog imorgon. Jag såg nån som använde en bricka mellan packbox och hylsa för att sprida ut trycket, verkade rätt smart? Jag skulle gärna slippa demontera pumpen, annars är jag rädd att det blir vinterkonservering i vår med tanke på vilken tid allt tar Men det borde väl vara ok att använda impellerfett (glycerin) även på packboxen när den ska in? Kan man också värma pumphuset lite grann som när man monterar ett lager?
-
Jag slänger på en fråga till. Så här såg det ut bakom främre locket. Jag vet inte ålder på o-ringen, men kan det finnas andra orsaker till läckage? Kan man lägga något mer på o-ringen vid montering typ tätningsmedel?
-
SCGB började följa Underhåll av motorkylning VP D1-20
-
Jag tänkte göra lite snabb service på sjövattenpump och värmeväxlare idag före konservering, men jag stötte på några grejer. 1. Jag skulle byta packboxen innanför impellern. Ny fin viton-packbox med dubbel läpp inköpt. Men halvvägs inne hamnade den lite på snedden och sen var den omöjlig att få in mer. Bara att slita ut och beställa nytt igen (2 st, som jag borde gjort från början). Kan man smörja packboxen och anliggningsytan i huset med något för att förenkla? Kan man använda samma glycerin som till impellern? Och finns det nån spec metod för hur man trycker in den? Jag försökte använda en hylsa. 2. Enligt sprängskiss ska det sitta fyra o-ringar i värmeväxlaren. De två främre fattar jag och att det sitter en i det bakre locket, men var sitter den fjärde? Träs den på själva tubpaketet bakifrån när man har satt tillbaka det?
-
Den avsmalnande änden på skruven var absolut för klen, den blev mos vid första försöket och fick kapas bort 🙂 Hade navet suttit värre fast hade kanske godset i plattan (eller gängan) inte stått pall. Fortune favours the fools!
-
Jag chansade ändå och gjorde en avdragare av ett bromskolvsverktyg från biltema - framgång!
- 29 svar
-
- 1
-
-
Gäller det även för genomföringen alltså, att en 3/4 genomföring ska ha ca 19mm innerdiameter? För i sådana fall är nog nuvarande genomföring snarare 3/8 eller så. Jag hade inte tänkt på att det är alla helgons dag så inga båtbutiker öppna, det får bli annat pyssel till måndag.
-
Det står bara så här, bara slangen nämns Men vill man matcha slangens innerdiameter är ju entums genomföring närmast, jag antar att den är 19-20 mm innerdiameter. Vet inte riktigt hur man ska tänka? Det är jag som är förvirrad kanske, måttet på en 3/4 genomföring är alltså innermått? För på denna bilden av en Guidi-ventil ser det ju ut så Fattar nada, behöver nog sova. Jag får åka och kolla på en genomföring.
-
Okej jag har tänkt vidare lite. Om jag flyttar expansionskärlet och vakuumventilen borde jag kunna klämma in ett sjövattenfilter på skottet bakom motorn Då skulle jag väl kunna gå med en nippel rakt från ventilen på genomföringen till filtret? Det blir en svag S-kurva. Hålet för genomföringen syns på bilden. En annan fråga - efter vad jag kan se är själva genomföringen den största flaskhalsen för kylvattnet. Den gamla 3/4-genomföringen är 12mm i innerdiameter. Är det någon vits med att borra upp för att kunna montera entums genomföring och ventil, och sedan entums-gänga till 19 mm på nippeln? VP D1-20 är ju inte original men hålet i skrovet är nog det. Originalmotorn var nog mindre, så kan genomföringen vara underdimensionerad?
