PenttiVarg
Medlemmar-
Innehålls Antal
15 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm PenttiVarg
-
Placering
Kadett
Profile Information
-
Plats
Grödinge
Mina båtar
-
Båtens namn
Belle
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Många olika bud nu. Spännande! Har läst vad ni skriver och tror jag köper en figursskuren 240g 6x10 pres på Biltema och kapellsträckare. Fäster sedan med 6 st spännband under båten och har kvar den tunna presseningen på bilden som nötningsskydd. Det borde nog funka även om det vinterstormar. https://www.biltema.se/bat/batupplaggning/batpresenning/formsydd-batpresenning-6-x-10-m-2000060457
-
Spännande med ett annat perspektiv. Tack för detta!
-
Nja. Missnöjda kunder tenderar till att inte återkomma, så jag vet inte om det är en hållbar affärsidé för någon butik. Nu var dock inte ämnet ÅF-strategier utan om en 250g press verkligen inte håller mer än ett år. Tänkte att det borde finnas dom här som även använder/använt den typen av presenning men kanske inte?
- 19 svar
-
- 1
-
-
Jo, jag vet att tjockare än bättre och hade i ett tidigare båtliv ett hus som stod årets runt med en 650g PVS-press. Nu är dock inte förutsättningarna desamma och jag kommer nog behöva hantera presenningen själv allt som oftast, så då går tyvärr 650g presenningarna bort då jag tycker dom är för tunga att hantera på en person. Oroande dock att din bror hade så dålig erfarenhet av 250g varianten. Som jag förstår det är ju den ganska vanliga och rekommenderas av en hel del återförsäljare och tillverkare av båttillbehör. 🤔
-
Tack alla för bra tips och synpunkter.S ka kontrollmäta idag med ett rep men det verkar ju som att 6x10 räcker. Kommer att behålla den tunna vita pressen på bilden för att den nya grövre pressen ska glida lätt. Och då ingen har nämt någon nackdel med formsydda presseningar så tänkte jag beställa hem den här: https://www.moory.se/p/formsydd-batpresenning-nock-hexagon-pro-rutarmerad-med-extra-forstarkt-oljettkant-250-g-m2-transparent-6-x-10-meter-30-st-gummistroppar/ Hejhej, AD
-
Tack för klokt inspel. Tänkte faktiskt inte på att den också kan bli för lång på sidorna. Tack!
-
Sorry, 2,55 är rätt breed och längden är 6,80.
-
Hej. Nu är min Maxi 680 torrsatt och allt vore bra om inte det var så att presenningarna som följde med köpet nog inte håller en vinter till där båten ligger nu. Det är en gansk blåsig båtklubb där vinden kan komma rätt på om man har lite otur. Har täckt med en temporär Biltematunnis (Med Red Duty däcksställning) men behöver något bättre innan vintern. Funderar därför på storlek på press för min båt då jag vill ha lite extra för att stänga till såväl för som akter. Båten är ju 21 fot och 2.80 bred så egentligen borde väl en 6x10 press funka men ska jag ta en 7x12 för att få lite extra att ta av och finns det någon nackdel med formsydda presenningar som denna? https://www.moory.se/p/formsydd-batpresenning-nock-hexagon-pro-rutarmerad-med-extra-forstarkt-oljettkant-250-g-m2-transparent-7-x-12-meter-30-st-gummistroppar/ Allt väl, AD Ps.Har letat efter det här ämnet men inte hittat det men ber om ursäkt om det redan finns ett svar på min fråga.
-
Tack även här får bra tips. Får be att återkomma när jag krupit ner i motorrummet. 😀
-
Tack för fina tips! Ska kolla detta så fort jag komemr ner till båten ige. Och tack, jag tycker också att det är en superfint båt som är trevlig på alla sätt för oss som bara är ute på dagsturer. Väldigt nöjd. IMG_0225 (kopia).HEIC
-
Hej. Jag har en Maxi 680 med 5,7l V8 där ett par mätare beter sig lite märkligt. Dels varvmätare (original VP) som växlar ganska friskt i varvtal trots jämt gaspådrag och dels den gamla klassiska stora knopmätaren från Sumlog (har jag för mig) som visar på tok för låg fart, typ 17 knop när jag har 25 knop i GPS-fart. Det kanske är så att det är mätarna som är gamla men min fråga är dom om det räcker med att byta dessa eller om man måste byta givarna också? Vad säger expertisen?
-
Jag förstod men båtklubben är inte helt förtjusta i att man skruvar dit egna bommqr på den brygga vi ligger på.
-
Hallå Georg. Det var en snabb googling som fick mig att tro man kunde ha hydraliskt backslag på ett drev, men jag har ingen aning. Jag hade det själv på en Iversen Vätö med just rak axel och det underlättade betydligt. Och visst, övning är toppen och gör att man klarar det mesta men är vinden stygg så spelar det ingen roll.
- 9 svar
-
- 1
-
-
Tack för svar. Ligger för boj tyvärr så därav frågeställningen.
-
Hej på er. Jag har återvänt till båtlivet efter ett par års paus och nu med en Maxi 680 DC med finfin V8 och 290drev. Den båtklubb vi ligger på nu är jättefin men ett riktigt blåshål i Östersjön. Och även om båten går fint i sjön så är den ganska knepig i hamn med sin lätta för som tar en del vind. Funderar på förbättringar till vintern för att ökna manöverbarheten när man ska lägga till i blåsigare lägen. En bogpropp är ju såklart ett alternativ men kommer med ett större ingrepp på båten som jag inte är helt sugen på. Tänker annars att ett hydrilskt backslag kunde vara en lösning för att kunna ”dutta” med drivning på ett sätt jag inte kan idag. (Hade en båt i mitt tidigare bptliv med hydraliskt backslag och det var väldigt smutt) Så, vad tycker nu vore en bra lösning för just min båt? Tacksam för svar och inspel. Ps. Ja, att öva att lägga till kommer man långt på men inte hela vägen dit jag vill i just manöverbarhet. ☺️
