

engblom
Medlemmar-
Innehålls Antal
6 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm engblom
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Den verkar ha en 11m hög mast, så den är svår att rigga utan kran. Då kan jag lika bra fortsätta med min IF (som har inombordare). Jag överväger ju att byta båt för att jag vill ha en båt jag kan själv sätta i och rigga, utan att behöva en kranbil.
-
Jag har en budget på ca 50 000kr.
-
Fabola-båtarna verkar vara av dålig kvalitet då man läser om dem. Det verkar vara papperstunna, med beslag som är bara ytmonterade och inte igenom, läckande vattentankar m.m. Albin 57 är för liten. Då är nog Magnifiken (som jag hade) ett bättre alternativ, och den kan jag själv sjösätta och rigga.
-
Det är en enorm viktskillnad på masten för en IF och för en Magnifik. Då jag köpte min IF tänkte jag att det är den största båten jag kan ha utan att behöva en kranbil. Men det visade sig att den är för tung. "Drömbåten" just nu skulle kanske vara en Skippi 750, men de är så fruktansvärt dyra. Med deras form så tror jag inte att propellern lyftes någonsin upp ovanför ytan på grund av vågor... men tyvärr skulle de nog vara lika guppande som en magnifik, eller kanske ännu mer.
-
Jag har också haft bägge. Jag skulle definitivt gå in för en inombordare. Naturligtvis köper man ingen segelbåt med en gammal motor från 80-talet. Det är ofta som man hittar segelbåtar där motorn är utbytt. Det är en sådan man går in för. Då har man nog väldigt lite problem. Jag har aldrig haft problem med min inombordare. En diesel inombordare har så mycket mer kraft än någon utombordare, och det märks i hårdare motvind. Dessutom, ifall aktern hänger ut över vattnet så lyfts och sänks en utombordare av vågorna. Propellern kan då lätt hamna ovanför vattnet, och i värsta fall doppas hela motorn under vattnet. Jag har haft sådana situationer med utombordare där jag verkligen varit orolig och lite rädd, men aldrig det med inombordaren.
- 16 svar
-
- 1
-
-
engblom började följa Rekommendera en segelbåt
-
Förutom segeljollar så har jag ägt en Magnifik Midget och för tillfället äger jag en Marieholm IF med diesel inombordare. Jag gillade hur lätt det var att sjösätta och rigga Magnifiken. Ingen kranbil behövdes. Jag kunde lätt köra i den med en traktortrailer och masten är lätt nog att ingen kran behövs. Jag uppskattade också hur grundgående den är och hur den seglade bra i till och med svag vind. Det som jag inte gillade var hur den var som en tvålkopp på vågorna och hur man liksom slängdes runt i sittbrunnen vid lite mer sjögång. Den hade ju inte tillräckligt med massa så vågorna känns direkt. Dessutom så kommer propellern på utombordaren lätt ovanför vattenytan vid lite mer sjögång. Detta gjorde att jag skaffade en Marieholm IF med inombordare. Den har så pass mycket mer massa att den klarar sjögång på ett helt annat sätt, och då den har en inombordare så tuffar den på i vågor som vågor och propellern hålls under vattnet. Men även om längden är så gott som samma så kräver denna kranbil för sjösättning. Jag har en gång satt upp masten utan kranbil, men det var så jobbigt att det gör jag inte om. De senaste gångerna har kranbilen fått göra det också. Det känns som underhållet är så mycket mer och jobbigare med denna båt att jag ibland undrar om det är värt då jag inte hinner vara så ofta ut på sjön. Nu överväger jag att byta båt igen, till något som kräver mindre underhåll än en IF. En båt som jag kan själv sjösätta och rigga, så den behöver vara grundgående. En båt som har så lite trädelar som möjligt (för de kräver underhåll), helst bara glasfiber och där propellern hålls under vattnet vid även sjögång. Men helst inte något mindre än en Magnifik, för den var redan i minsta och trångaste laget. Och naturligtvis ska den segla bra! Jag till och med överväger att skaffa en Magnifik igen, om jag bara hittade en med inombordare. Vad skulle ni rekommendera?