Jump to content
Saturday 14 December 2024

Jacob-H

Medlemmar
  • Content Count

    2
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About Jacob-H

  • Rank
    Landkrabba
  1. Nr 1 är en kylvätskereservoar, inte expansionskärl. Reservoaren tar emot pverflödet men är inte under tryck. Ett expansionskärl är trycksatt vid värme. Luftfilter finns ej, men ett flamskydd. Lyfter man flamskyddet finns däremot ett filter till tomgångsventilen. Som ibland sätter igen Vinterkonservering är inga problem på dom där när dom har sötvattenkylning. Kör igenom 20 liter 50/50-blandat glykol/vatten så är det klart sen. Men tänk på att C68 inte tar sjövatten från drevet 🙂 Nummer 7 har inget med motorn att göra. Laddreläet, som sitter under drevoljebehållaren (nr 6). Dessa har en förmåga att börja leda ström genom plåthöljet. Och bör därför inte sitta monterat mot dom rören (oljerören som går till oljefiltret). I övrigt bra maskin som håller så länge dom sköts rätt.
  2. Gammal grundkörningsskada, eller så har man tappat båten tidigare. Man ser ju att det går sprickor framåt och bakåt längs kölstocken. Man ser ju också i skadan att laminatet har delaminerat (glasfiberlagren har släppt från varandra). Du måste ta reda på hur långt det har delaminerat. Hörs tydligt om du knackar på skrovet. En sån skada kan med lätthet behöva slipas upp med en diameter på en meter. Eller mer. Då ska det slipas ner till sista lagret glasfiber. Slipar man inte upp hela det mjuka partiet (delaminerade ytan), utan bara lagar hålet som syns. Så kommer lagningen till slut lossna som en stor kaka, då de flexar för mycket runt om. Det är ju en Sea ray 240 de handlar om och inte en liten roddbåt, rätt stor belastning det handlar om. Så kör på om du har koll på laminering med polyester. Om inte, ta hjälp av någon som kan. Så du slipper otrevliga överraskningar mitt i sommaren.
×
×
  • Create New...