Jump to content
Thursday 03 October 2024

Vemkansegla

Medlemmar
  • Content Count

    6
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Vemkansegla

  • Rank
    Kadett
  1. Tack för alla svar igen! Hur löser jag bäst tilluft? Funkar ett par gallerventiler? Funkar detta som jag ritat på bilden? En gallerventil högt upp för tilluft och en lägre ner för frånluft. Kan jag med gott samvete täta igen hålen som leder in till ruffen då? Elektroluxventilator måste väl sitta på en horisontell yta för att dom ska fungera? Eller kan jag montera en sån där gasreglaget sitter idag?
  2. Tack för alla svar! Ni hjälper verkligen! Det lutar åt att ventilera tankutrymmet bättre och täta till hålen som leder in till ruffen. Bensintanken jag har är en plasttank med avluftningsventil i locket och vet inte direkt hur jag skulle koppla det till en slang och leda ut luften. Jag kan inte se något naturligt ställe att koppla på en nippel på tanken. Jag har förstått att bensinångor är tyngre än luft och lägger sig ner mot golvet. Tror ni det funkar att sätta ventilation som jag ritat ut på bilderna? En typ svanhalsventilator (finns andra bättre alternativ?) upptill för att få in luft i utrymmet och sen ett ventilgaller längre ner ut mot i sittbrunnen för att få ut luften och bensinångorna. Ventilgallret mot sittbrunnen kommer i så fall sitta cirka två-tre decimeter ovanför golvet. Eller bör man koppla på någon typ av ventilrör som går ända ner till golvet?
  3. Precis. Orginaltanken till inombordaren var inte monterad i båten när vi köpte den och den gamla plasttanken från biltema till utombordaren med slang är också kastad. Ersatt med nya bra grejer. Trots det så luktar det fortfarande bensin i tankutrymmet och när vi öppnar dörren till ruffen efter att det varit stängt över natten.
  4. Jag är ny med segelbåt och har stött på ett problem med bensinlukt. När vi köpte båten märkte vi att det luktade lite bensin i ruffen, men lukten försvann snabbt efter vädring. Båten har en bensindriven inombordsmotor som inte har varit i drift på många år och dessutom saknar en kopplad tank. Vi använder istället en utombordsmotor med en extern tank. Vi tror inte att den gamla inombordsmotorn är orsaken till lukten, och den gamla tanken har vi kastat eftersom vi misstänkte att den kunde ha läckt. Vi har även köpt en helt ny tank med komplett slang från Scepter. All vätska i båten och tankutrymmet är upptorkad, så det finns inga gamla läckor kvar som kan sprida lukt. Trots detta luktar båten fortfarande bensin när vi öppnar ruffen, och även tankutrymmet har en bensinlukt, trots att allt där inne är torrt. Vi misstänker att det kan vara vädringsventilen på tanken som släpper ut luft med bensinångor. Har ni några andra förslag på vad som kan orsaka lukten? Nu till den egentliga frågan. Vi har två stora hål som leder in till ruffen från tankutrymmet (se bild), och vi misstänker att lukten sprider sig genom dessa in i ruffen. Vi vill ventilera ut bensinångorna istället för att de sprids in i ruffen och har funderat på olika lösningar. En idé är att installera en solcellsventilator med batteri i tankutrymmet för att ventilera ut den dåliga luften. Är det lämpligt med sådan elektronik i ett litet utrymme med bensinångor? Ett annat alternativ är att installera en solcellsventilator lite längre bort från tanken, med ett rör (liknande en motorrumsfläkt) som leder in till tankutrymmet för att försöka blåsa ut luften den vägen. Vad tror ni om detta? Har ni några andra förslag? Jag bifogar en bild så ni kan se hur hålen i tankutrymmet ser ut. Jag har inte täppt till dem än eftersom det inte känns säkert att ha bensinångor i ett stängt utrymme.
  5. Okej! Tack så mycket för svaret. Då får det nog bli att jag tar ut motorn och kör på utombordaren istället. Hur går man tillväga när man tar ut motorn? Kan man låta drevet sitta kvar och sätta någon typ av platta där motorn sitter som håller fast drevet eller ska jag bara lämna båten till någon som kan sätta igen hålet under vintern?
  6. Hej! Jag har nyligen blivit båtägare till en Rock 20 med en Volvo Penta MB2a/50s inombordsmotor. Denna motor har inte startats på minst sex år, och det finns även en ny Yamaha utombordare monterad på båten som har använts istället. Enligt den tidigare ägaren ska inombordsmotorn vara komplett, men den behöver en grundlig genomgång innan den kan startas igen. Min första tanke var att försöka få igång motorn själv, men efter att ha läst mycket på nätet har jag förstått att det är svårt att få tag på delar till denna motor. Dessutom dessutom vill jag helst inte ha en bensinare inne i båten på grund av brand- och explosionsrisken. Därför funderar jag nu på att byta ut motorn mot en begagnad dieselmotor, till exempel en Volvo Penta MD2 eller liknande. Jag är helt ny på båtmotorer och har några frågor kring detta. Är det möjligt att köpa en dieselmotor (exempelvis MD2) och koppla på drevet, eller måste allt bytas ut? Vad skulle ett komplett byte kosta? Har ni andra förslag på små dieseldrivna inombordare som inte kostar allt för mycket begagnade? Eller bör jag överväga att helt enkelt ta bort inombordaren och täppa igen hålet? Vad tycker ni? Tack på förhand
×
×
  • Create New...