

karlnik
Medlemmar-
Innehålls Antal
16 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm karlnik
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Då förstår jag. Det var ju tråkigt att de surrade till et när det begav sig. Jag tror att gasarmen ser ut sådär ja... Frågan är om man kanske kan göra ett hemmabygge på gas-vajern? Om jag kanske kan "bygga ut" järncylindern med en halv centimeter på var sida, så att jag kan få fäste på kåpan... eller vad tror du? Är det rent av så att man måste byta gasarm?
-
Nu förstår jag vad du menar! Tyvärr ser inte min gasarm ut sådär, utan enligt denna bilden: Så motorn tycks förutsätta att kåpan går att fästa på kabeln. Jag har varit i kontakt med Marineparts ang detta, de ska återkomma. Men jag litar mer på dig Pär!
-
Hm, jag kanske missförstår dig. Men problemet jag har är ju att clipset inte passar på änden av vajern, inte i gasarmen så att säga.
-
Inga problem med växelvajern nä. Köpte de båda från Marineparts, där det stod att det var samma vajer till både växel/gas. Men det stämmer ju bevisligen inte... Finns det någon quick fix måntro?
-
-
tjenare gott folk, skaffat ny gas/växel-vajer och funderar lite på hur jag ska fästa kåpan? På den nya kabeln (bild 2) så är det ingen utbuktning på järn-cylindern. Det är till johnson-motor, 30 hk 1999.
-
Pär, stort stort tack för din värdefulla information! Uppskattas enormt. Har laddat ned manualen och saker och ting börjar så smått falla på plats. Fortsättning följer...
-
Tack för era svar! Naturligtvis borde jag nämnt modellen. Det är en Johnson 30hk. Båten fungerade finfint förra säsongen då jag köpte den. Det var när undertecknad monterade av motorn problemen uppstod…
-
Hallå där! Jag har ett gäng frågor till folket. 1. På bilden med båtnyckeln. Vad är det för något strax under nyckelfästet? Jag kan rotera den saken 360 grader. Funderar på om det är choken? Samtidigt, så sa säljaren att när jag startar motorn bör jag trycka in nyckeln ett antal gånger. Varför? 2. Sedan undrar jag om reglagekablarna. Jag har en kabel vilken fästs på styrbordssidan av motorn, den ser jag reagera på rörelser i reglaget. Alltså, den rör sig kontinuerlig. Detta är väl "gasvajern"? Sedan har jag en till, som fästes på babordssidan av motorn. Den reagerar inte alls på rörelser. Undrar därför vad dess funktion är? 3. Min motor gick att starta, men stängdes inte av när jag vred av nyckeln. Blev lite förvirrad och i brist på bättre så ryckte jag bränsleförslutningen i motoränden av bränsleslangen. Den stannade naturligtvis efter en stund. Nu startar den dessvärre inte... Någon idé? Batteriet har korrekt spänning. Elen tycks vara korrekt kopplad. All input är mycket uppskattat! Ha det
-
Jag litar på ditt omdöme! Köpte båten förra sommaren, totalt o-vetandes om att det såg ut såhär (var 23 år och impulsiv). Det blir till att köpa ny ratt, styrsnäcka och styrkabel. Missar jag något?😆
-
Jag litar på ditt omdöme! Köpte båten förra sommaren, totalt o-vetandes om att det såg ut såhär (var 23 år och impulsiv). Det blir till att köpa ny ratt, styrsnäcka och styrkabel. Missar jag något?😆
-
Alright, tack för alla era svar! Var ute och kikade nu precis, och vad jag tror är felet är undersidan av ratt-fästningen. Ska skaffa rostborttagning…
- 14 svar
-
- 1
-
-
Tja! Min styrning (mekanisk) slutade tvärt att fungera i höstas, det var sista turen så det fick ligga över vintern. Nu är båten sjösatt och ratten är fortfarande helt fast. Nu är styrvajern helt frilagd från motorn, och ratten är helt stum. Någon som varit med om liknande? Jag tänkte fetta in kolven som är vid slutet av styrvajen, men tror inte det hjälper... Motorn jag har är en 30hk Johnson 2-takt, vet ej specifikationer på ratt.
-
Mycket riktigt vällde det ut massor av vatten när jag tog upp båten i höstas, och den stod på aktern. Detta är inget problem? Att det kommer vatten i flyttanken.
-
Tjena på er, nu i fredags var jag ute med min gamla crescent 465, och helt plötsligt slutade styrningen fungera. Först kunde jag bara styra vänster, men sedan frös ratten helt. Fick ro tillbaka. Nu undrar jag om någon har varit med om detta? Styrvajern ska ha varit i bra skick när jag fick båten, så jag tänker att det kan vara något med styrsnäckan. Några tips? Ha det fint!