Gå till innehåll
måndag 29 april 2024

Snickiss

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Snickiss

  • Placering
    Kadett
  1. Utsidan är i princip fräschaste stället på båten, finns ett par skavmärken som måste fixas som nött in i laminatet lite. sen har gamla bottenfärgen börjat släppa på ett par ställen. Så utsidan ska fixas till litegrann. finns ett ställe där relingen är lite sprucken och det är längst fram i fören där den igår ihop till ett V om man tänker rakt ovanför stävöglan fram. ska ta lite bilder imorrn och lägga upp men där måste jag göra någon slags lagning.
  2. Hej, Tänkte ge mig på relingen på torsdag-fredag. Hur gör jag det så korrekt som möjligt? Är ju massor utav popnits-hål runt om efter ovandelen när jag särade på båten. funkar det att göra Glasballonger i hålen vänta tills det stelnar och sedan slipa jämnt samt slipa ner en bit på insidan, för att sen lägga 1-2 lager matta? All gelcoat ska så klart slipas ner Funkar det att göra som jag ritat? Eller gör man på något speciellt sätt när det gäller relingen?
  3. Japp har köpt microglasballonger som jag tänkte lägga runt kanterna så det inte blir sån skarp kant. Slipade även skivan lite rundad runtom så att ingen skarp kant finns där. Nu i efterhand borde jag gjort likadant på baksida skiva, Men körde noga över akterspegeln och baksida skiva med excenterslip innan jag plastade fast den får hoppas det räcker 😳 Skruvade igenom träskruv i nederkant ungefär som tvinnarna sitter in i träklossar på utsida båten. Får hoppas det räckte men det pressades ut polyester runtom skivan iallafall
  4. Nu förstod jag vad du menade 😅 första bilden! Nej det stämmer när bilden togs var det inte färdigt, svarta strecken och ovankant där det var små områden med gelcoat kvar har slipats bort innan skivan sattes dit.
  5. Du har rätt hehe det har hänt lite efter bilden togs, där du zoomat in är det slipat mer men jag tar till mig inför nästa plastning! Att överdriva slipningen än för lite
  6. Snyggt noterat bakom skivan är rent laminat samt cirka 2cm utanför runt om! Nästa steg tänkte jag slipa bort all matta som hamnat utanför slipningen och sedan slipa ner gelcoaten så som jag ritat i bilden nedan, för att sedan plasta fast skivan på framsidan runt kanterna en bit ut i skrovet i aktern. Sedan en större bit över hela nya akterspegeln. Har jag tänkt rätt då? hann inte slipa hela vägen ut från början som det var tänkt, dä hade jag inte hunnit plasta klart den dagen. Dem svarta linjerna var mall för hela slipningen
  7. Uppdatering! Slipade ner hela aktern och lagade ett hål. tvättade bort mina linjer jag ritat när jag planerade akterspegel, Och plastade 2st lager 450g Matta. Ny akterspegel på plats som ersätter akterspegeln ifrån den gröna Toppdelen, gjorde så att jag efter jag plastat aktern skyndade mig medans det ännu var vått, Smetade på polyester 2ggr på baksidan utav skivan tills den blev mättad. och klämde fast akterspegeln med tvinnar och genomgående skruv i nederkant till träklossar på utsidan för att få skivan att ligga tight emot
  8. Arbetet fortsatte en stund idag. Spenderat 3 timmar beväpnad med en kofot och brutit loss en enligt mig total onödig plastning som dessutom inte var plastad på rent laminat. Detta hade inte varit någon höjdare att plasta ny durk på. dessa 3 områden gick jag lös med kofoten och bände bort laminat som satt så dåligt att jag kunde bryta loss det med pekfingret. Ett par ställen satt lite bättre att det krävdes handkraft 🙄 hur många lager 450g matta bör jag gå över med där jag rensat? Innan jag bröt bort det så var dem områdena märkbart högre än resten insida skrov så det känns som om man laminerat tjockare än båten var när den var ny. vad tycker ni? Slipa ordentligt och lägga på ett-ett par lager?
  9. Kanonbra svar! Japp plastning utav skivor ligger en bit framåt i tiden, hade spillbitar plywood över och satte bara ihop det lite snabbt på ett ungefär hur jag vill ha det. Själva konstruktionen sedan kommer att vara väl genomtänkt. detta var som sagt bara mina ideér på papper som blev till visuellt. för att förtydliga hur jag tänker med aktern så vill jag ha ”plattformar” likt så jag ritat på bilden som plastas ihop med skrovet på sidorna kommer att bygga förvaringar i aktersektionen samt i kastdäcket aktersektionen är tänkt att gå en liten bit innan där första toften satt, och kastdäcket ska börja ungefär där andra toften satt. Det känns som att det borde styva upp i sidled ungefär likvärdigt som ”orginalet” när durken nu blir större. Men detta är också sånt som skall tänkas igenom noga innan jag börjar plasta. japp jag har tänkt att lämna ett glapp längst ner i botten utav kölen mellan skotten så att inte vattnet fastnar mellan dem, Och kommer definitivt planera all kabeldragning, vart batteri ska sitta osv innan jag börjar bygga en massa. bra tips om det med dyvikan på sidan utav kölen, det har jag inte tänkt på. Kölen är nämligen som djupast i fören och inte i aktern. Detta med träreglar, hur funkar det om man ”impregnerar” dem med polyester tills dem blir mättade och sedan ser till att kunna lufta ur ordentligt under durken vid förvaring, Är det något som fungerar, är inte ute efter att bygga 100%, Jo visst det ska hålla ett par år framåt tills ekonomin tillåter en rejälare båt. Men det behöver inte vara fabriksstandard på bygget. jag kanske formulerade mig lite tokigt angående skenan, Jag vet om att den inte påverkar styvheten alls. Min tanke var med någonting på insidan att skruva in i istället för skruv igenom skena-köl och sedan muttrar på insidan. Skenan är fortfarande i bra skick och går absolut att använda igen, Har skruvat loss den för att kunna se hur kölen ser ut/mår under den. Tanken är att den ska tillbaka där den hör hemma sen. Nu när du nämner det så ja båten är rejält styv längsgående, kölen är rätt rejäl på denna båtmodell, har en bild på vad jag menar. ungefär såhär var min tanke. Fast en längre bit i ett stycke hela kölens längd. Men det är nog som du säger en onödig tanke och ställer nog till med problem i framtiden.
  10. Nu börjar det hända grejer! har delat på båten och börjat gå igenom vad som ska lagas, Även börjat kika på hur jag ska bygga om inredningen för att slippa den fula gröna ovandelen. kapade ur durken där skrovet var dubbelt med en luftspalt emellan inför byggandet utav plant golv. Och hittade en gammal spinnare, Man kan bara spekulera hur den hamnat där haha 😆 Hade gamla plyfaskivor liggandes och gjorde en liten mall hur jag vill göra i aktern. Ska dock plastas dit en ny akterspegel bakom och har börjat slipa fram lite ren glasfiber. (Jobbigt) tänkte göra ett typ av kastdäck över stommen, men lämna det öppet längst bak som en typ utav ”motorbrunn” som ska vara helt avskilt ifrån resten utav båten. nya durken tänker jag mig helt plan ifrån ytterkanterna utav remsorna jag kapat upp in mot mitten. Nån lösning med regling i mitten utav kölsvinnet. (jätteful skiss på hur jag tänker mig nya durken) Några funderingar jag har hittills är 1. När jag byggt nya durken, är det en bra ide att göra en inspektionslucka i mitten ner i kölsvinnet? Det är ju ganska så djup köl på denna båt. Tänker så man kan lufta ur när man vinterförvarar. 2. Kanske en dum idé jag vet inte, MEN lekte med tanken om en längsgående ”regel” nere i kölen som jag plastar in, styvar det upp nåt alls om man tänker längsgående? Eller är det bara onödig dödvikt? Sitter ett plattjärn på utsidan utav kölen som satt bultat igenom med muttrar på insidan, gillar inte det riktigt. Man kanske skulle kunna skruva plattjärnet i brädan, och täta ordentligt i skruvhålen. en liten skiss på hur jag tänker..
  11. Halloj! liten uppdatering, Båten åker in i varmgarage den 10e Dec. Då kommer bygget dra igång, har massor med ideér och ska försöka dela med mig utav bilder under byggets gång :)
  12. Jag suger åt mig allt som en svamp vill bara förtydliga att jag är händig och så när det gäller det praktiska. Dock är jag heelt ny inom det tekniska hur skrovet fungerar och vad som ger stadga. Så all information är välkommen
  13. Tack för svar! jag har haft brädor jag sågat till som legat som durk, men eftersom att båten ligger i sjön hela sommaren vid egen plats så fylls båten lite vid regn, vilket gör att brädorna flyter iväg och löv och skit hamnar under som täpper igen länspumpen som jag kopplar på när jag ska ut och fiska. Vill ha någonting mer permanent som blir en ”del” utav själva båten. har haft tankarna på en tunn skiva med förstärkningar som jag plastar med en öppningsbar lucka för enkel ösning utan risk för att löv letar sig ner. Kastdäcket är stumt monterat och är inget jag lyfter av. Med vikten menar jag mest att det är onödig dövikt, när jag är ute själv är båten väldigt framtung. Vill göra om allt ifrån scratch med förvaring vilket jag helt saknar nu. tanken med tofterna är att behålla alla utom just den precis utanför kastdäcket för att få mer utrymme att röra sig där. Där bak vill jag bygga ut lite på sidorna för att få en smart plats för batteriet. I nuläget kör jag enbart Frontmonterad elmotor då sjön jag har den i inte tillåter förbränningsmotorer. men jag vill bygga om och förbereda för en 4-6hästare. som du ser på denna bild så är mittentoften bortsågad. Och jag undrar vilken typ av förstärkning som är lämplig om jag gör likadant. märket på båten är Saga Båtsman och ser i grund och botten ut såhär.
  14. Hej! Köpte en billig plastbåt för ett par år sedan till insjöfisket, Och den har tjänat mig väl under 3år i min ägo. Men den börjar bli lite sliten och har nu börjat läcka. Första året frös båten fast i sjön innan jag hann få upp den vilket resulterade i en liten läcka 2a året som jag löste med en länspump som tömde den när det behövdes. Tog upp den till vintern och lagade hålen lite snabbt bara så den blev tät. men denna vinter vill jag göra det ordentligt och även bygga om en hel del samt måla om båten. Och jag har lite funderingar. Båten går att sära på vid relingen där den är popnitad. Och jag undrar egentligen vart skrovet får sin stabilitet ifrån? Tofterna sitter liksom ihop med ”ovandelen” som går att lyfta av och det är just där jag vill göra modifieringar. Kölen är också väldigt djup och jag skulle vilja bygga om det till plant golv. Bifogar bilder där jag förklarar lite mer. (Båten ovandel) det sträckade områder vill jag gärna lägga igen, tänker mig någon typ av skiva, som sedan plastas? lite grovt illustrerat, vill kapa bort rödmarkerat, och bygga ungefär som grönmarkerat. Kastdäcket skall även göras om helt. Är just nu gjort i trall och är tungt som satan haha. Kommer något utav detta påverka stabiliteten? den ser just nu ut såhär men hittade en bild på idag på en i princip likadan båt som gett mig lite inspiration. i slutändan vill jag ha något ungefär i denna stilen, fast med en egen touch. Men grund designen fastnade jag för. Ber om ursäkt om det upplevs rörigt men den enda erfarenheten jag har utav båtar är i princip förra årets lagning, som faktiskt blev bra och hållt tätt hela sommaren. Bomba gärna med tips och vad som är viktigt att tänka på! Även intresserad på ideér angående förvaringar och dyligt, har en lite dröm om utrymme bak för batteri och sedan kablar som går undangömt inne i båten till ”terminaler” fram för elmotorn. (Båten blir väldigt framtung med 140ah batteri, kastdäck och mig ståendes där fram
×
×
  • Skapa nytt...