

KristianOL1
Medlemmar-
Innehålls Antal
21 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm KristianOL1
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej. Tack för info. update nu är att den bråkar vid 1500 varv ungefär. Håller en bra tomgång, funkar bra med växel i och lite gas, sen bråkar den (hostar och har sig) kommer man över det läget (ca 1500 varv) så går den kanon igen i marsch och högre fart. Innan de senaste turerna sög jag upp allt ur tanken och fick upp massa skit vilket jag upplevde hjälpte men nu samma fel igen, kanske är skit kvar. Om jag kör i marsch fart och går ner sakta i varvtal igen går det köra på 1500 varv, det är alltså bara när jag ska upp i fart den går dåligt. Har skruvat lite på tomgång och blandskruv vilket kanske kan bråka? Ska testa skruva in den i standardläge. SAE J1223 står det på sidan om det hjälper något? / Kristian
-
Hej!! Update! Fått ordning på tomgång och gaspådrag oavsett varvtal men när jag tar bort gas och den ska tillbaka till tomgång så dör den. Sen startar den igen direkt och går normalt men samma visa om jag gasar och ska tillbaka. Några idéer?
-
KristianOL1 började följa Propeller till Mercruiser 5,0 V8, Mercruiser 3,0 förgasare - Problem!!, Hjälp Mercruiser 3,0 -04 som dör vid gaspådrag och och 4 andra
-
Hej. Har läst lite ifrån annan tråd med liknande problem men söker nu mer hjälp! Köpte en bayliner med 135 hk (förgasare) i helgen. Båten är ifrån 2015 lika så motor och har endast gått 50 Timmar. Båten har dock stått på land de senare 3 åren men en mekaniker har varit där 2 gånger per år för att se över allting, ultraljudstvätt på förgasaren gjordes för 2 år sedan. Vi körde hem båten och märkte att den dog vid 1500-2000 varv men gick bra i högre varvtal och gick ok när vi endast la i växeln. jag läste igenom tipsen i denna tråden och tog isär lite delar varav jag såg massa kristaller/gammalt bränsle/skit i silen innan förgasaren, var även skit i förgasaren så har tagit isär allt och rengjort noggrant med rekommenderat medel. Har även bytt bränslefilter. Förgasaren ser super fin ut men nu går nästan allt sämre.. den starta lätt och gick ok på tongången, fick justera tomgången något men så fort jag lägger i gas utan växel så dör den; låter som den får för mycket luft eller bränsle. Startar jag med gas i så går den upp i varv och spinner som en katt.. när jag istället byter läge på piggen till armen för justering av luft/bränsle så går den bättre i ett läge men dör när jag ska tillbaka till tomgång. Den går alltså bra på tomgång och med gas men inte vid gaspådrag eller när jag ska tillbaka till tomgång. Var ca 20 liter gammalt bränsle när vi tog över den och tanka då i 50 liter nytt 98a bränsle. Körde i va 2 h så vi körde nog upp 30-40 liter. några tips? Kan den tjuva luft någonstans? Ska man testa justera ”idle mixture adjust needle? Skickar med några bilder innan jag gjorde rent, glömde självklart ta efter..
-
Hej. Tar gärna över denna tråd då jag har liknande problem. Köpte en bayliner med 135 hk (förgasare) i helgen. Båten är ifrån 2015 lika så motor och har endast gått 50 Timmar. Båten har dock stått på land de senare 3 åren men en mekaniker har varit där 2 gånger om året för att se över allting, ultraljudstvätt på förgasaren gjordes för 2 år sedan. Vi körde hem båten och märkte att den tog vid 1500-2000 varv men gick bra i högre varvtal och gick ok när vi endast la i växeln. jag läste igenom tipsen i denna tråden och tog isär lite delar varav jag såg massa kristaller/gammalt bränsle/skit i silen innan förgasaren, var även skit i förgasaren så har tagit isär allt och rengjort noggrant med rekommenderat medel. Har även bytt bränslefilter. Förgasaren ser super fin ut men nu går nästan allt sämre.. den starta lätt och gick ok på tongången, gick justera tomgången något men så fort jag lägger i gas utan växel så dör den; låter som den får för mycket luft eller bränsle. Startar jag med gas i så går den upp i varv och spinner som en katt.. Den går alltså bra på tomgång och med gas men inte vid gaspådrag. Var ca 20 liter gammalt bränsle när vi tog över den och tanka då i 50 liter nytt 98a bränsle. Körde i va 2 h så vi körde nog upp 30-40 liter. några tips? Kan den tjuva luft någonstans? Skickar med några bilder innan jag gjorde rent, glömde självklart ta efter..
-
Hej!! Söker dynor till en bayliner 642 Cuddy, säkert fler storlekar i bayliner serien som passar. Är 3 delar jag saknar. * Långa bakre delen till soffan * Främre delen framför soffan * Ryggstödet mot skrov Alla tips om nytt och begagnat mottags. // Kristian
-
Båten kördes senast i okt innan vinterförvaring. Åkte en lång tur och allt gick som det ska. Motorn blev konserverad och har nu stått till våren då jag nu bytt stift olja och filter. vattenpumoem byttes under sommaren förra året då jag hade problem med tempen, var dock inte de felet utan en värmeväxlare som hade satts igen. Efter bytet har motorn gått hela sommaren.
-
Jo det är ju korrekt med luft bränsle och tändning. har inte kollat alla stift än. Skulle nog påstå att det är mycket svårt att sätta tändkablarna fel när de är precis tillräckligt långa för att nå fram till sitt utvalda stift, de 3 kortare på ena sidan når ju tex inte de stift som är längst bort.. Båten gick galant innan vinter förvaring och jag har då endast i våras bytt stift och satt kablarna på rätt. Däremot kanske fördelaren är dålig? / Kristian
-
Hej. Efter denna vintern ville inte min mercruiser v8 efi (förgasare) starta. Jag har testat med Startgas och extra bränsle men inte ens en puff utan den bara maler. Testade gnistan på två stift och den verkar fin? Vad tror ni det kan bero på? tack för förhand. Kristian D483E560-208E-4678-8C6F-1AA94544D91A.mov
-
Hej. har problem med min Penta 4,3 gxi ifrån 2004 då den bluddrar och ger avgassmällar vid gaspådrag, när den väl kommer upp i varv går den hur bra som helst. Den växlar och glider iväg kanon men precis vid första gaspådraget då krånglar den. Har bytt till nytt färskt bränsle, köpt nya stift, rengjort bränslesystemet och bytt filter, även rengjort luftintaget och kollat då alla kontakter är hela och rena. har ni något tips på vad det kan bero på? Tacksam för svar // Kristian
-
Hej på er båtfolk! Jag har läst runt lite på olika trådar här om motorer som inte kyler men det stämmer inte riktigt med mitt problem! Jag har en mercruiser 5,0 förgasarmotor som jag upptäckt stiger i temp, 90-95 grader.. jag har testat byta impellern i pumphuset och termostat men med fortsatt problem, men nu till det knepiga. Avgaslimpor håller sig kalla men termostat och slutet kylsystem blir varmt, hur kommer det sig? Ska testa byta cirkulationspump imon men om det inte hjälper vet jag inte vad de kan bero på? Tips? Den håller ok temp i marchfart men gasar jag på går den upp i max och kommer inte tillbaka. Förra ägaren påstod att de fanns impeller både i pumphus och i mitt alpha gen 2 drev, stämmer det? Har bara kollat pumphuset. tacksam för svar. / Kristian
-
Hej. Har en Sea ray 195 sport med 5,0 260hp Någon som haft samma och vet bra storlek på stålpropp om man söker hastighet. Mvh Kristian