Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Fraden

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Fraden

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hejsan. Jodå, jag har en regulator och likriktare i samma "enhet". Om du läser ovan så har jag redan mätt upp "regulatorn". Dock ska man väl mäta i "diodläge" på multimetern? Tack för svaret dock.
  2. Hejsan. Blev osäker på om jag skulle posta detta här eller under "elsnack", men chansar här. Har nyligen införskaffat en båt med en Yamaha 70hk tvåtaktsmotor från 1990. Reflekterade i dag under en 10 timmars fisketur att motorn enbart laddar ca 12.75v oavsett varvtal (från tomgång upp till 6000rpm stillastående samt 700-5000rpm vid körning). Min första tanke var ju att kolla kablarna mellan motor och batteri, men dessa är helt ok utan några oxideringar. Då jag ej har någon spolmuff i dagsläget (får inhandlas i morgon) så kunde jag ej mäta upp statorn. Dock skruvade jag bort regulatorn och mätte upp denna och fick följande: Svartkabel på multimeter till gröna kablar regulator, Rödkabel på multimeter på Svart på regulator: 609 samt 615 (allt över 550 för mycket och under 350 för lite?) Svartkabel på multimeter till rödkabel regulator, Rödkabel på multimeter till gröna kablar på regulator: 488 samt 509 Kan felet ligga i regulatorn? Eller skall jag felsöka vidare innan jag beställer en ny? Tycker värdena ligger lite knepigt mot vad t,ex regulatorer på mc tycks göra. Någon ägare innan har ju dessutom varit och vulktejpat på ena kabeln med som ni ser. Regulatorn är utav typen: DE4204 (Bifogar även bilder)
×
×
  • Skapa nytt...