Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

VictorGW

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    20
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om VictorGW

  • Placering
    Kadett
  1. Eventuellt är tidsangivelsen lång - kan nog gå snabbare men svårt att känna om den bara går ner på kraften som finns eller om det fortfarande sker förbränning i motorn under tiden den är "påväg ner". Ibland dör den lite tvärare.
  2. Har en Wellcraft från 1997 med en Mercruiser 4.3L med Rochester 2-ports förgasare. Den går fint men dör plötsligt då och då. Vid premiärturen igår på ca 1,5 timme hände det 4-5 gånger jämnt fördelat över turen. Vanliga händelseförloppet är att jag ligger och kör i typ 3400 varv när man märker att den tappar lite kraft och går ner mot 3200 (2-3 sekunder), sedan tappar den helt och faller ner till tomgång och dör. Totalt kanske 6-7 sekunder från att något märks till att motorn stannar. Ibland går det att rädda genom att snabbt dra ner till tomgång, avvakta och ge mkt gas. Startar hur lätt som helst efter det skett. Motorn är nyservad inkl. nytt bränslefilter. Nytankad (vägmack) inkl. bränsletillsats. Förra året gick den varm och kördes varm någon timme pga kylningsproblem. Automatchoken fungerar inte bra. Någon som har liknande erfarenhet eller förslag kring vad det kan vara? Mina bästa gissningar just nu är dålig tändspole, bränslepump (fast den går bra på höga varv så känns kanske inte som det) eller förgasaren (flottören?)? Tacksam för tips!
  3. Kylningen funkar kanon utan termostat (trots att det andra funkade vid temptest i kastrull men borde bara bytt det direkt då…). Blåste igenom rör och rengjorde cirkulationspumpen också men ingen aning om det behövdes. Kändes som cirkulationspumpen suger lite mer nu. kolla limpor och knän får nog bli efter säsongen. Motorn dör dock fortfarande, känns som den tappar all ström för det kommer från ingenstans och bluddrar inte eller så; stängs bara av.. tänker på dödmansgrepp, ”växlingsknappen” eller tändspolen
  4. Bytt impellern i drevet och provkört nu. Den gamla var trasig och det hade fastnat en liten Sten i impellerhuset. nu var knäna och alla slangar kring där direkt svala, limporna ljumna. Men motorn och slangen från termostathus till cirkulationspumps väldigt varma (och mätaren visade upp emot 90 grader).. Ska det vara bra sug i cirkulationspumpen? Provade ta loss slangen som går ner dit från termostathuset, och vattnet försvann inte alls med motorn igång i 5-10 sekunder Önskar att det var april nu i stället för enda soliga dagarna på länge 😄
  5. Har en Wellcraft 20 Excel från ca 1997 där styrningen är väldigt trög. Började med koppla loss styrvajern så att den bara vara kopplat till styret. Styret var då väldig trögt, men "motionerade" den, vred styret fram och tillbaka väldigt väldigt mycket och tillslut blev det helt okej. Så vajern är antagligen kass, men går rätt fint nu - tänker byta den efter säsongen. Hursomhelst, styrningen blir trög igen så fort allt kopplas ihop. Tänkte att det borde vara pumpen och köpte en ny servopump (renoverad bilpump men av precis samma modell). Styrningen blev dock inte bättre. Har kontrollerat slangarna till och från pumpen, blåst ut dem och bytt vätska. Vätskan flödar. Antar att felet då borde vara i styrservocylindern (förutom att vajern är kass men ändå OK för tillfället). Finns det några vanliga enkla fel där? Båten är nyköpt och det ser väldigt fräsch ut där bak vid styrservocylindern. Tack för tips på lämpligt nästa steg i felsökningen...
  6. Ah, tog mest termostatet för att kolla plus att det är så enkelt. Hoppas att det är impellern som spökar bara. några tips för att inspektera pumphus och knän?
  7. Termostatet funkade i test efter uttag men det var inte så vacker i och kring huset. Fortsätter med impeller och limpor imorn.
  8. Tack! Tändstiften såg fina ut, förutom två stycken men de var de som hade blivit felkopplade mot fördelarlocket.. även fördelarlocket ser fint ut men där kanske man inte kan se allt. Tändkablarna ser nya ut. mätaren visade 95 sist (om den nu funkar korrekt) och runt limpor/knän fanns temperaturer på över 110 grader när jag mätte. De var olika varma också. kommer nog börja med tändspole och de sladdar som går till den, impeller, kolla termostat samt limpor (och byta packningar). Börjar på måndag/tisdag och vill helst ha båten i sjön igen till nästa helg så får se om förgasaren får vänta till nästa gång. impeller/termostat känns ju klokt oavsett, eftersom jag inte vet något om servicehistoriken..
  9. Tyvärr skrev jag fel i rubriken och går väl inte att ändra.. kanske admin kan fixa. Min uppfattning är att det är en 4.3 L (som nedan i manualen) tack för input iallafall 😊
  10. Är det något särskilt som utmärker de olika förgasarna som det kan vara? Varit där och tittat nu men det finns ingen märkning, logga eller liknande..
  11. Tack båda! Ska prova med varvräknaren. Och fixa packningar till förgasaren! Ger mig på det här nästa vecka och hoppas på en positiv rapport sen
  12. Tackar, Vet tyvärr inte modell på förgasaren, ska kolla upp det. Satsar på att nästa vecka byta impeller och termostat, rengöra förgasare och kolla status limpor. Återkommer med uppdatering! Kan varvmätarens dansande ha något att göra med tändspolen? Eller mäter den inte där?
  13. Tack för svar! det är inte en MPI isåfall, heter bara 4.3 L kanske? olja och oljefilter ska vara gjort vid senaste upptagningen (kan inte veta säkert men oljan ser fin ut). Bränslefilter och tändstiften har jag bytt. Termostat och impeller har jag inte kollat.. är termostatet lättillgängligt? Limpor har jag tyvärr dålig koll hur jag ser status på.. har en del erfarenhet av bilmotorer från samma tidsperiod, men sämre från båtar. Lagt en serviceförfrågan till en verkstad men om de inte ger ett bra förslag vad gäller tid/pris så ger jag mig på att byta mpellern själv i nästa vecka tänker jag.
×
×
  • Skapa nytt...