Jump to content
Monday 03 October 2022

DrWoo

Medlemmar
  • Content Count

    8
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About DrWoo

  • Rank
    Kadett
  1. Farten mätt med GPS, två olika. Jag var också inne på vatten i skrovet. Kollade det igår, men kan inte se eller känna något. Pumpade även upp den i fram för att se om jag kunde få fram något vatten men såg inget. Håller med om att det kanske är lite långsökt men är som sagt öppen för förslag. Ja den har varit lika sen jag köpte den sent förra hösten.
  2. Ja, jag upplever den som ganska konsekvent. Därför har jag inte övervägt någon form av slir tidigare.
  3. Nej. Jag har beställt olja som jag hoppas kommer innan helgen. Planen är att tappa ur och mäta hur mycket jag får ur drevet. Mest för att det är intressant att veta. Men innan jag gör det så är min tanke att mäta varvet på propellern med en vartalsmätare och sen göra samma när jag har rätt mängd olja i. Kanske inte ger helt rätt värden om den inte är belastad men intressant att se om det går att notera någon förändring. Jag har en lasermätare där man tejpar på en reflextejp på det som man vill mäta varvtalet på. Har kontrollerat den mot andra fordon och den stämmer exakt.
  4. Ja kompression är testad. Faktum är att den saknade komp på en cylinder när jag köpte den. Orsaken var en ventil som var krokig, vilket kan vara ett resultat av övervarvad motor. När jag diskuterar detta med folk så kommer många in på komp eller om motorn går som den ska. Jag vill mena att om den levererar 4800 varv på vevaxeln till drevet så spelar det ingen roll om det var 5,6 eller 8 cylindrar som gjorde jobbet. Eller 6 cylindrar med dåligt komp. Orken finns där, den kommer lätt upp i varv och den tappar aldrig varv eller kraft. Rätta mig gärna om jag tänker fel jag vill ju som sagt ha ordning på problemet.
  5. Det var ett bra tips. Jag hade ingen aning om att DPE var så. Nu har jag doktorerat i sprängskisser och vad jag kan se, så är det inte DPE som sitter på. Jag ser artikelnummret på mitt lock ovan växeln och det är inte samma som DPE. Även locket till växelväljaren ser olika ut. Började göra i ordning båten i helgen och tänkte bya olja i drevet. Såg på stickan att det är alldeles för mycket olja i. Har dock svårt och tro att det skulle orsaka någon form av slir som gör att det inte blir rätt fart.
  6. Både b5 och b7 propparna jag har provat med stämmer med artikelnummer som är stansat på dem.
  7. Har problem med att jag inte får upp farten på min båt. Utrustning enligt följande: Aquador 22 ht från 97. Volvo penta 4.3 GL 190 hk. Dp-c1 drev med 2.30 utväxling. Propellrar B5 Enligt allt vad jag kan förstå och läsa mig till så bör min båt göra minst ca 30 knop. Har lätt att komma upp i 4800 rpm, båten gör då ca 16-17 knop. Provat med B7 propellrar och då gör den ca 20 på samma varvtal. Följande möjliga orsaker ser jag inte troliga: Slir på växelkona eller vulkanisering i propeller. -Felet är konstant och båten betedde sig lika hela förra sommaren. Beväxtning på skrov. -Ingen skillnad på vår och höst. Fel på trimindikator. -kontrollerad Varvräknare visar fel. -skaffade en extern mätare i höstas och kontrollerade. Motorn går som den ska. Jag har försökt få kontakt med flipper marin för att se vad båten var bestyckad med när den var ny, men inte fått återkoppling på det. 190 hk är ju ingen jättestor motor så att det ska vara B8 propellrar på den som vad jag förstår är det värsta i B serien känns inte rimligt. Någon med liknande båt som vet vad du har för drev och propeller och toppfart? Eller andra uppslag på vad som kan vara fel?
×
×
  • Create New...