

Hehenrik
Medlemmar-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Hehenrik
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Det är den översta cylindern som har så gott som noll kompressioner (18 psi jämfört med 75 på de övriga två). Den har aldrig fastnat såvitt jag vet, men jag ser framför mig en repig cylinder och trasig kolv. Att börja riva i detta är långt bortom min förmåga och tillgång till tid och verktyg tyvärr...
-
Tack Pär, det kan nog absolut vara en 570. Jag kör den på 98 oktan Marinbränsle som jag tror är helt utan etanol, för jag vill undvika det i den gamla motorn. Tjutet/pipet är nog avgasljud från en misständning, inte något larm. Tyvärr så insåg jag idag att den bara går på två cylindrar. Gnista finnes men inte ens på startgas så går den på den övre. Provade att byta tändspole/tändstift ifall gnistan skulle varit otillräcklig men.med samma resultat. Jag ska mäta kompressionerna imorgon, men jag har en gnagande oro för vad den kommer visa. Är den mot förmodan OK så är det sista jag kan komma på att byta CDI-box, men är kompet dåligt så blir det nog colaburkar av motorn. Knappast värt jobbet/kostnaden att göra något åt en sådan grej, antar jag.
-
20250722_212739.mp4
-
ViKillen med koll på Suzuki! Det stämmer att den är trecylindrig. Jag tror det står 23-879 Jag drar en åkring bakom, jag är en hönspappa så jag kör så det precis planar. Varierar varvtalet för att hålla mig där, så det är långt ifrån max pådrag hela tiden, men absolut så går den tungt. Den går bra över hela registret, tills den inte gör det. Jag har ingen varvräknare så jag kan inte säga vilket varvtal, men det är olika skulle jag säga. Den stannar inte alltid, faktiskt oftast inte. Däremot tycker jag att den misständer lite, lite hackande och något tjut/pip. Ska se om jag kan ladda upp en video. Behöver inte pumpa med blåsan, och den är inte ihopsugen. Kollar propeller. Det är ett gammalt skrov, Shetland daycruiser. Propellern sitter under skrovet, kan dubbelkolla sen. Summan av kardemumman är att jag kör den ganska hårt för att vara gammal, men ändå rätt långt från max pådrag.
-
Se dataskylt. Den har en fin skvallerstråle som.skickar ut ljummet vatten.
-
Tack pär, ska försöka kika imorgon. Videon ovan är med konstant eller möjligtvis ökande gaspådrag. När jag väl kastar in handduken och lägger ut växeln så går den bra och det går att gasa i friläge.
-
20250722_212739.mp4
-
Hehenrik började följa Skvallerstråle, Suzuki DT65 lessnar när den blir varm och Suzuki DT65 skumt elfel
-
Hej. Har en väl inkörd Suzuki DT65 (2-taktare gissningsvis från 80-talet). Den tuffar på bra när den är kall men har den senaste tiden efter 15-20 minuters körning med relativt högt effektuttag plötsligt tappat all kraft och någon gång stannat helt med en visslande feltändning. Ibland funkar det att dra på igen efter en minut eller så på tomgång, men då går det bara någon minut sen tröttnar den igen. Häromveckan gjorde jag en rejäl tankrengöring för jag trodde det var skräp som fastnade i insuget vid låg bränslenivå men det gjorde tydligen ingen nytta. Tändningsrelaterat månntro? Tips från någon motorguru mottages gärna.
-
Hej, Jag har en oldie but goldie Suzuki gissningsvis 80-tal som skänker barnen otroligt mycket glädje på åkringen. Tyvärr så har den en liten förmåga att då och då komplett tvärvägra att starta. När jag vrider på tändningslåset händer inget. Lyft/sänk, nada. Inte ens ett klick i relä. Inte ens choken klickar. Däremot funkar bränslemätare och lampor i kabinen. Tills den plötsligt kommer på bättre tankar och allt funkar precis som vanligt igen. Jag trodde ett tag det var ett relä som spökade, för efter att ha knackat lite på det så har det hoppat igång. Slumpen? Jag förstår inte hur ett upphakat lyft- eller sänkrelä ska kunna slå ut alla funktioner i närheten av motorn. Tips?
-
Hej, Nytt område för mig: köpt en båt med äldre 65 hkr 2t, Suzuki DT65 (egentligen var det trailern jag ville åt, resten var lite på vinst och förlust). Jag får ingen skvallerstråle på den, vilket säljaren informerade var fallet. Han menade att den kyler ändå eftersom den inte larmar för övertemp. Finns det ett sådant akustiskt larm ens..? Jag pratade också med marinan som meckat med den och han var av ungefär samma åsikt. Jag kopplade på en spolmuff innan jag sjösatte och med spolmuffen på så fick jag en bra skvallerstråle när jag provkörde. Impeller bytt på seriös marina. När jag startade motorn i sjön kom det först lite vatten ut skvallerröret, men efter en kort stund, omkring en minut skulle jag säga, så slutade det komma. Åsikter/förslag?