Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Bollensbk

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Bollensbk

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nytt impellerkit. Allt passar bättre.. Pump tidigare : http://yeltzin.net/video/Kylning2.html Pump nu : http://www.yeltzin.net/video/Kylning3.html Ser bra ut! Men.. fortfarande inget vatten upp i motorn. Öppnade termostatlocket, och hällde in vatten där (fel håll alltså) och vattnet rann ut genom röret i botten av motorn som leder till vattenpumpen, och satte jag fingret i vägen och fortsatte hälla så blev det fullt upp till termostathålet, så det är ingen annan väg vattnet går ut iaf. Allt verkar som det ska där. Kan det vara så att motorn behöver vara i större balja för att kunna trycka upp vattnet till toppen? Trots att det funkar med borrmaskinen i samma vattennivå. Jag startade motorn när termostatlocket var borta för att filma att det inte kommer något vatten dit, men det kommer mycket avgaser ut det hållet istället för vatten, men det är helt normalt eller? Video : http://yeltzin.net/video/Kylning4.html
  2. Kommer här. På tredje bilden ser man att impellern ligger i höjd med kanten på pumphuset, problemet jag hade innan var att impellern var högre än pumphuset.
  3. Öppnade upp till impellern och vad fick jag se? En skadad impeller och trasig plastbricka.. Impellern snurrar, men underkanten är skadad av att ha rivits mot plastbrickan eller metallplattan. Metallplattan är inte slät och fin utan är lite vass med en kant runt impellerhålet. Halva plastbrickan var på ovansidan av metallbrickan och halva på undersidan när jag plockade loss det som man ser på ena bilden.
  4. Ebay.. Billigt (300 kr) från kina, så det kan vara därför jag haft problem. Den jag beställt nu kostar 700 kr och jag hoppas på bättre passform.
  5. Tyvärr slängde jag den gamla direkt eftersom jag inte förväntade mig problem. 😕
  6. Dåligt flöde..? .. Tack! Jag vet ju inte vad som är normalt flöde så det är en ledtråd. När jag drog fast locket till impellerhuset så gick det inte snurra längre på drivaxeln eftersom impellern sitter samman med drivaxeln och ska snurra tillsammans med den. Något gick ju sönder när jag startade motorn, och det var impellerns lås som roterade med drivaxeln och slet upp impellern. Jag ska lägga upp bilder och så i morgon på hur det ser ut, hoppas även att jag får det nya impeller-kittet så jag kan visa hur det ser ut när jag säkerligen får samma problem igen.
  7. Japp det gjorde jag. Den satt som den skulle.
  8. I videon jag bifogade ser man när den startar i en balja. Där är pumpen under vatten. Och när jag provkör med borrmaskin så pumpar den trots att pumpen inte är under vatten, utan bara insuget.. Tänkte skaffa en soptunna, men har inte kommit dit än..
  9. Det är inte buckligt, och impeller och hus kom i samma kit. Jag beställde ett helt nytt kit nu. Börja om från början och så kanske allt löser sig?
  10. Det blev bättre tryck nu i vattenpumpen, men fortfarande inget uppe i motorn. När jag skruvade ner pumphuset gick det först snurra på drivaxeln eftersom man gör det när man ska få impellern att passa in i pumphuset, men ju mer jag skruvade ner skruvarna med fingerkraft desto trögare blev det att snurra drivaxeln, och till slut gick den inte snurra alls trots att jag inte ens använt verktyg. Efter många kollar så tänkte jag att det kanske är normalt och drog åt skruvarna som man ska. Eftersom det inte kom vatten när jag startade motorn och att det kändes fel med att den inte gick att snurra så kollade jag impellern efter starten, och innanmätet på impellern hade vidgats. Jag sandpapprade den nya impellern på höjden, och tog alltså inget på bredden, så den borde fylla ut som den ska. Finns det något sätt att kolla om det kommer vatten upp i motorn när man startar förutom vid termostaten som är sista anhalt?
  11. Jag vet inte hur bra tryck det var i den gamla pumpen, men hittade ett fel iaf.. Precis efter gallret där båtmotorn suger in vatten finns en gummiring (Nr 20 på bifogade bilden) som gör att vattenröret sitter bra. Gummiringen hade vridit sig och låg snett och blockerade vatteninsuget en hel del. Kan förklara varför det eventuellt är dåligt tryck. Ska se om det fungerar bättre i morgon.
  12. Ja det fungerade innan.. Men.. Jag köpte allt till vattenpumpsbytet i samma kit, men när jag skruvade på vattenpumpens hus över impellern så klämde huset impellern så att den inte kunde snurra (glömde inte smörja impellern), kändes som att den var för hög. Men tänkte att det kanske ska vara så att det inte går med handkraft, men med motorn så går det. Efter att ha startat motorn utan att det kom vatten skruvade jag upp vattenpumpen igen och drivaxeln hade snurrat, men inte impellern vilket hade tagit sönder impellern. Beställde ny och hade samma problem att få ihop det så kontrollerade att allt var rättmonterat och det slutade med att jag sandpapprade impellern på höjden tills det gick att skruva på pumphuset och samtidigt snurra på drivaxeln. Så att den passade med andra ord. Därav att jag funderar på om den pumpar för dåligt med vatten, men den får inte plats utan sandpappringen.
  13. Jag provade att köra motorn en gång utan locket till termostaten. Det kom inget vatten dit ens.
×
×
  • Skapa nytt...