Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Boffi

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Boffi

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nu fungerar laddningen igen? Har inte gjort något, det enda jag gjorde var att ta ut batteriet för laddning och nu har det fungerat 3 dagar i rad. Jag har en enkel batterimätare/voltmätare installerad på båten så jag har sett att laddningen inte har fungerat på länge. Det tar ett par minuter innan spänningen ökar vid batteriet till drygt 14 V men det kanske är normalt.
  2. Det är när motorn är igång och kontakten på utgången från laddningsregulatorn var isärdragen och mätte då på svart och röd (Röd och svart var lite grövre, sedan finns det 2 klenare blå och grön). Kanske inte går att mäta så?
  3. Kanske var lite otydlig. Den visade 12,8 V vid full fart.
  4. Mäter jag över batteripolerna ökar spänningen bara ca 0,2-0,6 V när motorn är igång. Jag provade i går kväll med ett halvladdat batteri och då visade spänningen max 12,8 V över batteripolerna när motorn var igång.
  5. Ok tack för svar. Ska lyssna med Marinshoppen.
  6. Har en Yamaha F50AET utombordare från 2000 som har slutat att ladda batteriet. Har mät upp att generatorn fungerar visar ca 29 V AC men laddningsregulatorn verkar kass, visar endast 0,7 V DC. Det står SH640F-13 på laddningsregulatorn. Men hittar inte vart man kan köpa en ny eller begagnad, hittar endast 1 begagnad i Spanien som inte kan skickas till Sverige. Någon som vet vart man kan leta efter en begagnad eller någan annan modell som passar.
  7. Tack för svaren. Det är en F50AET från 2000. Jag har bytt motor från en Mariner 30hk 2 takt som var alldeles för klen för båten. Om den nu verkar varva mycket ska jag då byta propeller? Men jag har bara testkört ensam i båten.
  8. Boffi

    Marchfart?

    Är ny med motorbåt. Undrar hur man vet tar reda på marchfart. Har en liten styrpulpet och en Yamaha F50 som vid maxfart varvar ca 6250 varv vid 30 knop. Ska man gå efter varvtalet för att se marchfarten? Märkte att det inte var så stor skillnad i fart mellan ca 5500-6250 varv. Kanske även har fel propeller.
  9. Läste någonstans att det kan vara en fördröjning innan buzzern i växelreglaget låter och att man måste varva motorn över 2000. Ska testa att kortsluta givaren för oljetryck och testköra senare och se om det händer något. Tror även att det inte var rätt kopplat in i varvräknaren med varningslamporna. Men buzzern har ju egna sladdar direkt från CDI boxen så den borde ju fungera oavsett varningslamporna. In i varvräknaren är det 3 sladdar: Svart = jord, gul = +12V och grön Lampan i varvräknaren var kopplad till svart och grön? stämmer det verkligen, jag ändrade till gul.
  10. Man kanske kan kortsluta givarna för att se om lamporn tänds eller om någon signal hörs.
  11. Ja dom är inkopplade och jag mätte även med en voltmätare men den visade inget heller när jag vred om nyckeln.
  12. Har bytt motor på båten till en Yamaha 50 hk 4 takt från 2001. Det följde med en analog varvräknare med varningslampor för oljetryck och temp. Varvräknaren fungerar och bakgrundsbelysningen lyser upp när motorn startar men varningslamporna lyser aldrig, ska inte dom lysa en kort stund när man vrider om nyckeln? Och är det inte så att det varningssignaler kommer från växelreglaget och fungerar även om lamporna ej fungerar.
×
×
  • Skapa nytt...